Slowfeeding till svårgödd häst?

virapira

Trådstartare
Hejsan!

Jag skulle vilja veta era tankar kring användande av så kallade slowfeeding nät till en svårgödda och kräsna hästar!

Kan det vara ett bra alternativ just för att höt kommer upp från backen och äter dom mer av att dom får jobba lite mer för att få höt? Eller är det så att dom istället tröttnar och äter ännu mindre hö?

Vore jätte tacksam för svar! :idea:

Sv: Slowfeeding till svårgödd häst?

Slowfeeding går ut på att hästen ska få i sig mindre mat och bli mätt på mindre mat, så det passar nog inte en svårfödd häst.

Nja det går ut på att hästarna ska tugga maten ordentligt och bli mätta på antalet tuggningar.

virapira Jag hade helt klart provat för som du säger så blir höet fräschare och dessutom så tycker många hästar att det är roligare att äta ur näten.

Ja? Det innebär att hästarna får i sig mindre mat och blir mätta på mindre mat.

Det har vart lite min tanke med detta också..

Är stallägaren där jag har min häst som vill att jag ska börja använda detta då min häst som sagt är svårgödd och kräsen, så han äter inte det höt som legat på backen och har en viss förmåga att strö med det då jag vill att han ska ha fri tillgång inne.. Men har aldrig hört talas om det innan så tänkte se om det va någon som hade erfenhet av det hela. :)

Det kan inte gå att sprätta upp hålen så dom blir mycket större och lättare att få ur höt? För har förstått att det inte finns så stora hönät med normal maskstorlek att få tag på..

Om du vill ha upp det från marken är det väl bättre att skaffa en foderhäck?

En sak som är bra med slowfeedingnäten är ju att dom inte har så stora maskor, mindre risk att dom fastnar! (För skodda hästar finns såklart risk, men dom får iallafall inte igenom en hel hov.)

Kan vara värt att prova, har man en lättfödd häst brukar det ju sällan räcka med ett normalt slowfeedingnät på sikt, går för lätt att äta ur. Men jag tror absolut dom kan tycka att det är mer stimulerande. Man får vara noga med att ge en tuss löst på sidan då och då så den får i sig det den behöver i början när det är svårare.

Kan inte låta bli att skratta lite åt den kommentaren! GRATTIS säger jag till den som lyckas spara pengar på slowfeeding! :banana: Själv har jag en pålle och har ändå på något vis lyckats slänga ut 1000-1500kr/år på nät och det känns aldrig som man har nog.
Fast det blir väl lite skillnad med hösilage där man ju inte vill att det ska räcka hur länge som helst. Har det blivit kvar ett par dagar i samma nät så kastar jag och packar nytt.

Såg i en reklam att det finns hökrubba att köpa, skruvas fast i boxväggen, rymmer ca 200l, hästen äter i en ganska naturlig ställning och lätt att rengöra, kostade 698:- och var visst ganska säker för hästen att ha i boxen.

Jag tror att risken är att hästen tröttnar på att få jobba så hårt för maten och äter ännu sämre.
Har du fritillgång ute nu? Isåfall kan du testa att ge i givor tätt under dagen istället. Min häst åt jättedåligt när hon hade fritillgång men när jag delade upp givorna så åt hon betydligt bättre.
Inne har jag aldrig lyckats få i henne mer än 1,5 kg på en natt (ca 8 timmar). Hon vill inte ha mer oavsett hur jag gör. Nu får hon i ett vanligt hönät som jag sätter parallelt i gallret istället för horisontellt så blir det lite bättre ätställning men mer än 1,5 kg äter hon inte utan då lämnar hon. Lägger jag det på golvet så äter hon ca 0,5 kg och sedan bajsar hon på det och äter då givetvis inte mer.
Ute är det bra att ha en höhäck så att du inte lägger det direkt på marken. Här äter hästarna bara från marken när det är snö. Är det barmark vill de inte äta från marken utan enbart från höhäck.

Det har vart lite min tanke med detta också..

Är stallägaren där jag har min häst som vill att jag ska börja använda detta då min häst som sagt är svårgödd och kräsen, så han äter inte det höt som legat på backen och har en viss förmåga att strö med det då jag vill att han ska ha fri tillgång inne.. Men har aldrig hört talas om det innan så tänkte se om det va någon som hade erfenhet av det hela. :)

Det kan inte gå att sprätta upp hålen så dom blir mycket större och lättare att få ur höt? För har förstått att det inte finns så stora hönät med normal maskstorlek att få tag på..

Det går ju också att hänga in flera vanliga hönät med normala stora "hål" om det är mängden per hönät som i dagsläget talar emot dem. :idea:

Det är säkert individuellt, men min ser det fortfarande som fodringar trots fri tillgång med nät lustigt nog.

delvis kl
När man kommer med nytt nät gnäggar den och kommer springandes som om den inte käkat på flera dagar, (trots att det finns kvar i de gamla) och samma om man slänger in en tuss löst silage för ovanlighetens skull. Sen är ättakten tack och lov helt ok trots det beteendet, jag har ju den mer lättfödda typen.
Men har delat hage med dräktigt sto och svårfödd häst av fullblodstyp, dom föll inte ur och smällde i sig 20-25kg hösilage/dag och häst trots näten (4*4cm maskor).
JAG däremot fick jobba ihjäl mig när jag skulle försöka packa åt dom också. Blir helt klart mer jobb med nät.

Förstår inte vitsen med att ha slowfeeder till häst som har svårt att hålla hull?!

Mina hästar går på fri tillgång hela tiden, första dagarna vräkte dem i sig grovfoder men efter ett par dagar lärde dom sig att maten tar inte slut och kan tugga i lugn och ro. Dom går ifrån hösilaget och pillar lite i hagen sen går dem tillbaka till högen efter en stund igen.

Slowfeeder anser jag man ger till hästar som är lättfödda, exempelvis ponnyer och liknande men att man vill tillgodse deras tuggbehov :)

och som någon nämde, vill man inte ha fodret på direkt på marken så finns andra altenativ som foderhäckar!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 950
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 683
Senast: Enya
·
Foder & Strö Hej, har en hel del funderingar kring tillskott och foder. Det första jag funderingar kring är ifall Lucern skulle kunna vara ett bra...
2
Svar
29
· Visningar
3 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II