Slovensky kopov

Sv: Slovensky kopov

Några stycken, ungefär hälften av dem, dvs 5-6 stycken, har skum menalitet och är rätt svåra hundar. Andra hälften är trevliga, men då oftast lite sämre i skogen.

För min del en alldeles för svajjig ras just nu, om 10 år så blir det nog bättre.

Tack för ditt svar.

Vad lustigt att du skriver att du skriver att deras mentalitet är lite skum, eftersom de tillskrivs som "familjehundar" hos vissa uppfödare.

Vi är ju ute efter en hund att ha främst till grisjakten, därför fastnade vi för den här rasen - både mentalt och exteriört, teoretiskt...

Jag har kontaktat deras rasklubb och frågat om de har några "öppna aktiviteter" framöver då man kan få se rasen IRL och även möjlighet att prata med ägarna.

Äger en liten tik. Pigg, trevlig, aktiv (mycket bus som valp med en del föremål som betraktades som byte på konstiga tider då ingen var i närheten för att rädda dem (söndertuggad toasits, toaborste i ansiktet som väckarklocka mm - nej hon bodde inte på toa men hade tillgång till utrymmet). Hyfsat lättlärd. Kan ibland vara skygg för någon person men i andra lägen formligen slicka dem fördärvade. Har nu som 2-åring börjat jaga med henne dvs hon följer med för att lära sig vilket ser lovande ut. Ny ras som - precis som vanligt obs generaliserar - blivit för populär dvs det avlas på en del mindre bra material eftersom "många" är intresserade. Vår lilla dam är dessutom väldigt söt! Bor du i Skåne eller har vägarna förbi - PM:a så kan du få träffa henne...

Vet minst 2 som absolut inte någon familjehund, de går enbart fram till ägaren och knappt det... Som sagt, själv hade jag väntat 5-10 år tills aveln har stabiliserats.

importer eller svenskfödda? Hur gamla? Tik? Hane? Uppfödaren har en mindre flock och det är stor skillnad på de importerade i tillgänglighet jämfört med de egna.

Familjehund nja - i kombination med jakt/eftersök ok - för vår, andra kan säkert fungera annorlunda. Det är ju en jakthund och inte en sällskapshund.

Både import och svenskfödda, trodde nämligen det var importerna som var kocko, vilket inte är så konstigt, men har nu träffat någon svenskfödd som inte heller har alla hönsen i hönsgården.

Pigan: tyvärr har vi sällan vägarna förbi, men i sommar kommer vi troligtvis att ta en sväng ner till Helsingborg och Åhus.. så ska jag komma ihåg dig, och skicka ett PM! :D

Jag har i alla fall nu fått kontakt med någon i SK-klubben, och han erbjuder sig att arrangera en träff med ägare och hundar.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Danmark har ställt sig upp för att föda upp Schäfrar som kommer hålla genom lågkonjukturen! Avel över rasgränser för att en Schäfer som...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
5 651
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Har du hämtat hem valp mitt i vintern? Var det en bra grej, eller onödigt besvärlig? Med facit i hand, skulle du göra det igen? Frågan...
2
Svar
26
· Visningar
1 647
Senast: Troll
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 682
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
356
Senast: alex.ha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31