Slottsrunda

Twihard

Trådstartare
Jag och mina vänner planerar en slottsrunda i sommar där vi vill besöka flera spännande och intressanta slott. Vi bor i Östergötland och planen är att upptäcka slott i Östergötland eller närliggande län. Nu undrar jag om ni har några tips på slott, även ruiner, och andra guldbitar vi borde besöka? :)

Vi har redan Vadstena Slott, Ekenäs slott och Löfstads slott uppbokade. Jag har besökt dem flera gånger, men mina vänner har ännu inte besökt dem. Ruiner har vi nära till, såsom Braehus och Alvastra kloster (även om det inte är ett slott) som vi ofta besöker. Men finns det några andra ruiner och slott ni tycker att vi bara måste besöka? :)

Cyklade runt Vättern förra sommaren och en av höjdpunkterna var just Alvastra kloster men det har du ju redan nämnt så jag tipsar om Karlsborgs fästning på västra sidan, Stjernsunds slott vid norra spetsen och Vadstena slott samt kloster och kyrka på östra sidan :)

Edit. Vadstena hade du redan med såg jag nu.

Cyklade runt Vättern förra sommaren och en av höjdpunkterna var just Alvastra kloster men det har du ju redan nämnt så jag tipsar om Karlsborgs fästning på västra sidan, Stjernsunds slott vid norra spetsen och Vadstena slott samt kloster och kyrka på östra sidan :)

Edit. Vadstena hade du redan med såg jag nu.
Tack för tipsen! Ja vi ska besöka Vadstena men inte tänkt på klostret. Ska kolla upp det med :)

Jag och mina vänner planerar en slottsrunda i sommar där vi vill besöka flera spännande och intressanta slott. Vi bor i Östergötland och planen är att upptäcka slott i Östergötland eller närliggande län. Nu undrar jag om ni har några tips på slott, även ruiner, och andra guldbitar vi borde besöka? :)

Vi har redan Vadstena Slott, Ekenäs slott och Löfstads slott uppbokade. Jag har besökt dem flera gånger, men mina vänner har ännu inte besökt dem. Ruiner har vi nära till, såsom Braehus och Alvastra kloster (även om det inte är ett slott) som vi ofta besöker. Men finns det några andra ruiner och slott ni tycker att vi bara måste besöka? :)
Välkommen till mitt område i sommar! Det finns några fina till, Stjärnorps slottsruin är fint med ravinen, Bjärka-Säby är fint men kanske inget man åker långa omvägar för. Men Ekenäs är mest sagoslott av dem alla. Stegeborgs slottsruin är också fint om rutten är någorlunda
ditåt.

Senast ändrad:
Några av mina personliga favoriter är Skoklosters slott norr om Bålsta och Läckö slott norr om Lidköping, men de ligger kanske lite väl långt bort...
I området Östergötland/Sörmland har jag (förutom några som redan har nämnts) uppskattat guidade visningar av:
Ljungs slott, Ljungsbro
Tullgarns slott (norr om Nyköping)
Nynäs slott (norr om Nyköping)
Julita gård (norr om Katrineholm)

Är man ruinkryssare så finns Åls stenhus på en kulle vid Roxens strand, Grensholm (https://uddautflykter.se/guide/ostergotland/als-stenhus/). Kanske inte superspännande, men trevligt att sitta på ruinmuren och äta en medhavd macka och titta på utsikten. 😊

Några av mina personliga favoriter är Skoklosters slott norr om Bålsta och Läckö slott norr om Lidköping, men de ligger kanske lite väl långt bort...
I området Östergötland/Sörmland har jag (förutom några som redan har nämnts) uppskattat guidade visningar av:
Ljungs slott, Ljungsbro
Tullgarns slott (norr om Nyköping)
Nynäs slott (norr om Nyköping)
Julita gård (norr om Katrineholm)

Är man ruinkryssare så finns Åls stenhus på en kulle vid Roxens strand, Grensholm (https://uddautflykter.se/guide/ostergotland/als-stenhus/). Kanske inte superspännande, men trevligt att sitta på ruinmuren och äta en medhavd macka och titta på utsikten. 😊

Håller med om stenhuset vid Grensholm och på samma väg mot Norsholm finns ju Tångesta fornborg med. Inte väggar eller så kvar men stenhögarna är kvar och anger tydligt hur det var en av Östergötlands största fornborgar och utsikten är lixom vid Grensholm mycket fin 😍

Alvastra har ju TS koll på men för de som inte varit där är klostrets alla grundmurar synliga så man kan gå runt i de olika "rummen" och nästan känna hur det kan ha varit när klostret användes. Jag hade turen att komma dit när ingen annan var där, regnade visserligen men jag var redan blöt och det blev också ett kort uppehåll, har man möjlighet att komma dit under en tid när man kan vara där själv är det verkligen att rekommendera - det är en fantastisk plats :)

53129692048_7c403517c4_o_d.jpg

Tack för alla tips. Funderar på om man kan göra någon form av karta utav det. Sådär att man prickar ut en rutt till alla slott :)

Om ni besöker Karlsborgs fästning är det också väl värt ett besök på museet tycker jag 🙂

Sen vet jag inte hur långt ni tänkt ta er eller exakt vart ni utgår ifrån men både Tjolöholms slott utanför Kungsbacka och Gunnebo slott i Mölndal utanför Göteborg är fina besöksmål.

Är ni ändå i de trakterna så finns även Nääs slott i Floda och även Nääs fabriker i närheten där det finns lite trevliga butiker, fik m.m. och finns vissa dagar och tider möjlighet att gå historisk vandring och få reda på mer om fabriken, arbetarbostäder som ligger mittemot fabriken om det också skulle vara intressant. Tyckte själv det var väldigt intressant guidad tur iallafall :)

Strömsholms slott är både fint och ligger i en fin omgivning (Västmanlands län).

Sundbyholms slott är inte lika fint, men desto vackrare läge (Södermanlands län).

🏰

Liknande trådar

Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 950
Senast: Myrten
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 397
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 308
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 809
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Lego 5 årig kille