Sliter sig loss vid uppbindning

Sv: Sliter sig loss vid uppbindning

Eftersom du inte har ngt konstruktivt att tillföra till tråden, så förslår jag att du läser den.

För en "utnyttjande" men icke rädd häst som slänger sig eller sliter sig loss:

Sätt en ring i taket i boxen, vanligt grimskaft med panikhake om man vill, sätt fast hästen i grimskaftet så den står helt ok med huvudet, låt dock inte huvudet vara sänkt. Denna metod gör att hästen förlorar balansen om den stegrar eller kastar sig...en stund varje dag tills dess att hästen är lugn och avslappnad...
Detta ingen grym metod eller quick fix, vi har uppskattningsvis gjort detta med ett par hundra hästar, aldrig har någon häst skadat sig eller någon person....

Eftersom du inte har ngt konstruktivt att tillföra till tråden, så förslår jag att du läser den.

Du, jag har läst tråden noggrant och tycker att dina fördomar och påhopp på folk är rent löjliga.

Förmodar att du är westerninspirerad:D

Att hålla till i boxen är bra.

Knapp..

Jag skulle ta hjälp av någon jag litar på, och som jag vet kan sin sak. Repgrimma skulle inte komma på fråga, det är ett som är säkert. Gummirepet lät ju som en bra idé, är dock misstänksam att om hästen drar nog mycket så släpper även den, och träffar någon/något. Nej, jag skulle nog inte kunna lösa ett sådant problem själv. Tar hellre hjälp av någon, och lär mig innan jag ger mig på något jag inte kan stå för sedan (typ binda upp hästen och låta den vara tills den tröttnar).

Skulledö om jag såg ngn som bundit den i en lyktstolpe eller så.

du skulle du nog få en hjärtattack om du såg hur jag binder upp mitt sto när vi är ute och åker. på utsidan av transporten! ofta i sällskap av en valack som binds precis bredvid, eller i samma sidobalk... alltså den stöttande balken på utsidan transporten.

tycker inte du verkar ha så mycket att tillföra denna diskution längre nu...

Binder du då med plastkedja som du har i stallet:angel:

Jag kan oxå binda min i släpet, men jag skulle aldrig lämna den där o mina hästar kastar sig ej.

jag har har haft en jobbig helg o varit utan TV:rofl:
Är väl lite på hugget.:o Ska ev. avsluta diskussionen*obs. stavning*

Om alla uppfödare band fast fölen med mamma i boxen o folk sen använde huvudet, så skulle dessa "problemhästar" inte finnas.

Förmodar att du är westerninspirerad:D

Att hålla till i boxen är bra.

Jag är hästinspirerad, inget annat:smirk:, tycker om god hästhantering inom alla discipliner...tycker du att mitt förslag var som taget ur vilda västern eller...??? :cool:

Om alla uppfödare band fast fölen med mamma i boxen o folk sen använde huvudet, så skulle dessa "problemhästar" inte finnas.

Märkligt... tycte precis att det var det jag skrev tidigare... trots att jag är "western människa".... :rofl: :rofl:
:cool:

För en "utnyttjande" men icke rädd häst som slänger sig eller sliter sig loss:

Sätt en ring i taket i boxen, vanligt grimskaft med panikhake om man vill, sätt fast hästen i grimskaftet så den står helt ok med huvudet, låt dock inte huvudet vara sänkt. Denna metod gör att hästen förlorar balansen om den stegrar eller kastar sig...en stund varje dag tills dess att hästen är lugn och avslappnad...
Detta ingen grym metod eller quick fix, vi har uppskattningsvis gjort detta med ett par hundra hästar, aldrig har någon häst skadat sig eller någon person....

Mycket bra sätt, som användes i det TRAVSTALL jag jobbade i för tjugo år sedan. (AXEL, skulle du säga åt dom att dom var Westerninspirerade skulle dom nog få sig ett gott skratt! :rofl:)
Tack vare att hästen sitter fast högt får den inte så mycket kraft när den försöker dra.

Binder du då med plastkedja som du har i stallet:angel:

Jag kan oxå binda min i släpet, men jag skulle aldrig lämna den där o mina hästar kastar sig ej.

jag har har haft en jobbig helg o varit utan TV:rofl:
Är väl lite på hugget.:o Ska ev. avsluta diskussionen*obs. stavning*

nope... med grimskaft...:devil:
men jag lämnar aldrig utan tillsyn å om sanningen ska fram brukar ja bara dra grimskaftet genom, så om hon, mot förmodan kastar sig, kommer lös fort och inte får panik...

oh! utan tv, inte kul...... du har säkert PMS åxå... :D

åh så gjorde min häst hela tiden oxå! :D skitkul not :S jag hyr honom bara och i sommras hade jag honom på ett ridläger hos hans ägare (www.olandsberg.se) jaha ställde in honom i en spilta i halsring jippie! not han satte sig på rumpan drog med ett PANG lossnade kroken från väggen
han fortsatte med det (ej i box bara i spilta) så tillslut band hon som äger honom fast honom i repgrimma i spilta så fick han stå där och när han satte sig på rumpan och drog ja då var hon där med en sopkvast o viftade bakom honom

nu kan han stå i spilta (ej i halsring)

men han har ju lärt sig tydligt att det funkar (antagligen hos de som hyrde honom innan jag)
så det har ju rykt ex. antal grimmskaft även när han står i gången och en gång när jag skulle binda upp honom ute

så sa hans ägare till mig att sätta fast honom i repgrimma ute men det vågar jag inte göra själv ^^;

jag menar alltså inte att man ska andvända repgrimma vid det tillfället för just att den aldrig går sönder men hästen gör.

Man kanske ska binda lite högre då får dom kanske sämre tag har jag hört. Typ d smuzzlan skriver :)

Senast ändrad:

Återigen ett quick fix från vilda western.

Ja där "bryter" man hästarna istället för att göra som vi har gjort i alla tider- vänjer/ lär hästen.

De kastar oxå upp sadel o sen ryttare- utan tidigare invänjning
De rider inte in hästarna, utan tar en ohanterad från flocken o kör på.
Det gäller bara att vara rodeoryttare.
-Brake the horse.
funkar säkert, men är det så man vill ha det?

Förlåt Axel.. oftast tycker jag du skriver vettigt.. men Det där var.. ursäkta mig, under ALL kritik.

Jo, det stämmer i många fall att de tar i stort sett ohanterade hästar till inridning, det har en helt annan hästfilosofi där borta än här.. och den är betydligt rakare och ärligt talat mera Fair mot hästen många gånger. Och jo, jag tog det där en Aning personligt då min karl är just en sån du felaktigt beskrev, han har ridit in hästar sedan 8 års ålder (hemskt men sant, men hans barndom har inget med det här att göra) och Många gånger har han ridit in dom i grimma.. Här borta i lilla sverige skulle han nog klassas som hästviskare då han kan få en häst att på trettio minuter gå från oinriden till att i grimma fösa kossor. (..han var "för lat för att gå" som han själv beskrev det) ..men jo, han är en "rodeoryttare" på sätt och vis, han rider broncs.. på det viset att han köper rodeohästar, bockhästar och tränar om dom till välfungerande ranchhästar som används till cattlework/herdwork ute på fältet. Det kräver hästmannaskap och klister i arslet, men det är också vad han är född och uppvuxen med.

En häst som är "well-broke" är inte en knäckt, sönderpiskad knappt hanterad häst utan en som mjukt och fint, och nöjt, gör som ryttaren ber den om. Att det i översättningen för oss blir "en knäckt häst" ställer i mångt och mycket till det men det är helt enkelt fel.. en häst som kallas "Dead Broke" innebär på ren svenska att den är i stort sett bombsäker, att barn och nybörjare kan rida den utan problem, i skogen, på kossor, på tävling osvosv. Och en horsebreaker är en inridare, visst finns det dom som "knäcker" hästar.. men det är inte vanligare där än vad det är här i lilla sverige med taggtrådsgrimmor och piasavakvastar. Över allt där det finns folk finns det idioter. Och överallt där det finns djur finns det djurplågare/puckon/imbeciller och kretiner.

TS; förlåt för trådkapningen..

En häst som "tappat respekten" för uppbinding, dvs har lärt sig komma loss kan vara sjukt svår att få bukt med. Och det enda tips jag har till dig är; Ring en BRA tränare och be om hjälp. De kan fixa annat än bara ridproblem.

Jobbade på ett ställe där vi fick in "sådana hästar" då och då. Och oftast bands dom upp i rundcorallen/longervolten och där fick dom fundera ut det hela på egen hand. (Under uppsikt givetvis) ganska krot uppbundna så inga ben kunde fastna någonstans i en VÄLSITTANDE rejält grimma.. exakt hur vi band upp dom kommer jag dessvärre inte ihåg då detta var för flera år sedan och det inte sköttes av mig. Så fort hästen lugnat sig släpptes den loss och berömdes, fick busa av sig och kelas och gullas med, sen bands den upp igen. Men det är INGET som skall göras av hobbyfolk som inte är 100% säkra på vad de gör.

Jag menar inte att de piskar hästen, utan att det ska gå så snabbt- ingen vidare tillvänjning.

Jag har åsikter om avvänjning av föl- oxå- vår svenska metod, som nu har förbättras i lagen:bow:
Åsikter om mkt- :angel:

..iofs är det väl sällan tempot det är fel på.. snarare "skiten" som håller i snöret ;) görs det bara på rätt sätt och med hästens väl och ve i sinnet så spelar det ingen roll om det går på trettio minuter eller tolv månader.. så länge häst - och ryttare - mår bra! :idea:

hehe, man Ska ha åsikter. Det är bra ^^ Jag blev mest lite irriterad över att du drog "min karl" över en kam som jag börjat få lite nog av från "klassiskt" håll.. Både som westernryttare och "cowboyflickvän" klingar sådana uttalande så himla fel när man vet precis hur snett det ser ut även på andra ställen. Något av det värsta jag sett i hanteringsväg är från utbildade pro-hopptränare.. >.<

Det värsta jag vet är folk som avvänjer för tidigt, eller helt enkelt gör det för drastiskt. Fast ännu värre är.. folk med sockerbitshagar vars hästar står inne 18 timmar om dygnet.

..nu blev det trådkapning av mig.. Förlåt TS! *försvinner iväg igen*

Liknande trådar

Hästhantering Har ett femårigt fullblod som efter min graviditet blivit en annan häst på vissa plan. Har haft medryttare under tiden samt att jag...
Svar
18
· Visningar
2 242
Hästhantering Jag behöver verkligen tips! Min häst började med börja backa bak en gång när jag hade grimman runt halsen på honom när jag tränsade...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 681
Senast: Sofiiiia
·
Hästhantering Ska försöka göra "problemet" så kort som möjligt... Känns som vi behöver en lösning på detta. Jag arbetar i ett stall med mellan...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 598
Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 345
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama