Sliter sig loss vid uppbindning

Sv: Sliter sig loss vid uppbindning

Håller med här eller i boxen- när han är under uppsikt.-

håller med där själv, jag hade tre väggar runt mig då jag satte fast min häst då han kastade sig, väggen bakom var nog bara 1/2 -1 m bakom min häst. hade jag haft fritt bakom så hade nog inte jag låtit han kasta sig i gången utan då hade det blivit boxen.:)

Tips på en hållbar grimma är Börjes med art nr: 3005. Den kostar 79,50 och är både snygg och hållbar. Att använda gummiuppbindning är ett bra förslag.

KL
tycker man tänker helt fel här.

LÄR hästen hur den ska beté sig. Om den börjar backa- led fram den- innan den börjar att dra.

Sen skulle jag aldrig lämna en häst som man vet kan kasta sig.

Gamla hästgubbar använder sig av en väl beprövad teknik. Nämligen halsrep och ett rekorderligt rep och något stadigt att binda i. Grejen är nämligen den att hästen INTE får komma lös. Det räcker med en gång sen vet den hur det funkar. Önskvärt vore ju också om folk lärde sig att sätta fast sina hästar i tid så de lär sig att stå still redan som små. Man blir väl idiotförklarad nu men spilta var inte dumt ur den synvinkeln :angel:Kompisen använde dessa elastiska gummianordningar,till en dag den släppte och flög som en projektil tillbaks och träffade oturligt nog hennes tumme som bröts. inte bra:crazy:

visst har du rätt.
Föl har inte samma tyngd att kasta sig med. de gör av den anledningen inte illa sig som en stor o tung häst kan göra.

Om man inte kan binda med vägg bakom, så brukar det funka lika bra att dra ett rep över gången i hästens "rumphöjd"... Då kan du rama in den på det viset istället.

Jag föredrar en snabbtänkt stallkamrat. Får hästen för sig att slå tycker jag repet verkar lite vanskligt. Om den skulle fastna kan det bli ett himla hallå

Du är ju smart o begåvad:bow:

Inte särskilt, men jag har hållt på i en himla massa år med problemlösningar vad det gäller hästar.;):D

Får hästen för sig att slå tycker jag repet verkar lite vanskligt. Om den skulle fastna kan det bli ett himla hallå

Man binder repet ca 30 cm bakom hästens rumpa, sträcker det allt vad man kan. Har gjort så hur många gånger som helst, och det har aldrig ens varit i närheten av en olycka. Den chansen ökar om du binder repet för långt ifrån hästens bak, då kommer det ju i sparkvinkeln...

Nui vet väl att "nöden är uppfinningarnas moder":D

Klart det kan funka med rep. Inte så jag menade.

Tänkte bara att det kunde vara lite läskigt ur säkerhetssynpunkt. Men det är det även att ha en person stående bakom som i mitt förslag.
Pest elelr kolera liksom.:D

Jag håller iallafall på med min metod- lär hästen. Om den väl har börjat att dra så måste man ju bryta det o den lär sig AHA:idea:

Går jag istället framåt så släpper det.

Ja, det är ju första åtgärden. Men är det ett riktigt spektakel som gett sig attan på att komma loss så får man ta till plan B

*kl*
men hörrni...
vad tror ni om denna metoden då? (läste det i en annan tråd...)
långt, kraftigt rep knyts runt bålen på hästen och dras sedan mellan frambenen, upp genom grimman, både käkrem och nosrem och sen fast i stabil vägg? evetuellt ett elastisk grimskaft, så hästen känner trycket i nacken när den börjar backa. repet genom grimman hindrar hästen från att resa sig och all tyngd som hästen lägger bakom sin dragkamp hamnar runt bålen, istället för i nacken.
när hästen slutar dra - allt tryck försvinner....

ja vet inte, bara en tanke som dök upp.

Jag håller iallafall på med min metod- lär hästen. Om den väl har börjat att dra så måste man ju bryta det o den lär sig AHA:idea:

Går jag istället framåt så släpper det.

Fast någonstans måste man ju börja "lära" - det är då man kan använda små tricks, som det jag försökt beskriva:D

ta en grimma som inte går sönder och ett ordentligt rep som ej kan gå sönder och låt hästen dra om den känner för det. brukar inte ta många gånger innan den fattat att det är lönlöst. Det gör jag med mina hästar som inte "kan" stå uppbunda. Bara dumheter

vi hade en sådan ponny förut. Vi hade 2 grimmor o 2 grimskaft fast. För det var bara en fix ide den hade. Nu kan vi ha en grimma o ett grimskaft o den står jättefint.

hur jag kan tänka på det?

hon ville ha tips på att sätta fast hästen!

min tränare får ofta hästar som inte kan sitta fast, det har börjat på detta sätt och sedan gått över styr.

hon sätter fast hästen och aktar på sig, hästarna har aldrig fått nån skada, en B-ponny var i taket o vände (3 m upp) men skadade sig inte och är numera lätt att binda upp!

o vad man gör om hästen får panik, väntar tills den inte har panik längre? så farligt är det inte! man tar ju bort att i stallgången innan!

Det är inte ofarligt att göra så ska du veta! Jag har också varit med om när de ska lära hästarna att stå på gången, och de har voltat i luften och en landade på golvet och blev liggande en lång stund, han som använde denna metoden hade varit med om hästar som skadade sig allvarligt men han resonerade så att om inte hästen kan stå uppbunden så var det inget att ha...

ta en grimma som inte går sönder och ett ordentligt rep som ej kan gå sönder och låt hästen dra om den känner för det. brukar inte ta många gånger innan den fattat att det är lönlöst. Det gör jag med mina hästar som inte "kan" stå uppbunda. Bara dumheter

Det kan sluta med att hästen drar tills antingen stallinredningen eller någonting annat brister.

En häst bands upp med halsrem och starkt rep. Hästen fick panik och drog och drog, till slut gav väggen efter hästen skenade iväg med en balk eftersom repet inte gick av. Stallet förstört och hästen fick skador på nackkotpelaren. Hästen fick sedan slaktas på grund av skadorna den fick vid detta tillfälle

men ¨då är de ju rädda, det är skillnad på dumma o rädda hästar!

Liknande trådar

Hästhantering Har ett femårigt fullblod som efter min graviditet blivit en annan häst på vissa plan. Har haft medryttare under tiden samt att jag...
Svar
18
· Visningar
2 242
Hästhantering Jag behöver verkligen tips! Min häst började med börja backa bak en gång när jag hade grimman runt halsen på honom när jag tränsade...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 681
Senast: Sofiiiia
·
Hästhantering Ska försöka göra "problemet" så kort som möjligt... Känns som vi behöver en lösning på detta. Jag arbetar i ett stall med mellan...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 598
Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 345
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama