Sliter sig loss vid uppbindning

Sv: Sliter sig loss vid uppbindning

Köp en halsrem istället! Helst en rejäl som man använder till kossor. Dom håller rycket. Bra att använda om du ska transportera hästen också.

Elastagrimskaft går sönder om hästen vill, jag vet...

Jajamän, men det skrev jag ju tidigare i denna tråd:angel:

Min 5 åring gjorde så där i början, han visste att backar jag tillräckligt mycket kan jag komma loss.
Jag hade som du i början bara grimma, men efter att ha slitit sönder sin läder grimma gick jag över till balsnören.
Mest för att se till att han inte gör sig illa.

Han har 2 gånger slitit sig loss med balsnören, då satte jag dubbla.
efter det hade jag honom nästan aldrig uppbunden förutom de gånger då jag är med.
Har då gjort så att backar han så det börjar sträcka i linerna smackar jag på honom så han går fram.
Nu gör han det självmant när det börjar sträcka (då jag ej är med) och jag har inga problem längre.

Tror som sagt man får börja om från början och försöka ta det ur honom.

finns biothane gimmor... läder vet jag inte... det som gick på min senaste grimma var nämligen spännena...

halsring fungerar ju ypperligt, mindre risk att hästen skadar nacken oxå... annars en riktigt bra repgrimma ( inte den billigaste sorten alltså för då kan hästen skada sig)

Repgrimma?, visst den går inte sönder men vad händer då om hästen får riktig panik ?.

hästen sitter fast, så inget?

om vi nu ska hårddra det, det som händer när hästen får panik är att den kämpar tills den kolapsar, varken mer eller mindre. men att sätta fast en häst på det sättet görs endast om det inte är rädsla utan dumhet!

rädslor kan man inte få bort bara sådär, de måste bearbetas sakta med stort lugn och tålamod!

Alla har vi ju våra egna sätt att lösa problem som uppstår. Det ena är förmodligen inte bättre än det andra - huvudsaken är väl att det fungerar för den som utövar det och att det ger den effekten man är ute efter.

Jag funderar bara lite :

Ni som föredrar att binda fast dem ordentligt, utan möjlighet att komma loss vill säga - är ni inte rädda för den stora skaderisken som finns OM hästen kommer i panik i det läget?

Och hur löser ni det problemet?

Om man inte frågar får man aldrig veta

Alla har vi ju våra egna sätt att lösa problem som uppstår. Det ena är förmodligen inte bättre än det andra - huvudsaken är väl att det fungerar för den som utövar det och att det ger den effekten man är ute efter.

Jag funderar bara lite :

Ni som föredrar att binda fast dem ordentligt, utan möjlighet att komma loss vill säga - är ni inte rädda för den stora skaderisken som finns OM hästen kommer i panik i det läget?

Och hur löser ni det problemet?

Om man inte frågar får man aldrig veta[/QUO

(Blev lite fel på citatsvar)

Jag kan bara svara för mig.. Min häst som jag satte fast så han inte kom lös det var en häst som jag haft sen föl och som jag kände bra, han fick som vana att dra sig lös och han såg till att han kom lös dom gångerna han hade lust,
Men det var efter jag provat andra metoder. Men jag har även haft andra stora hästar som jag inte hade kunna gjort så med pga att det hade inte fungerat..
så för mig är det från häst till häst hur jag löser problem.
Oftast vet man bäst själv hur sin egen häst kommer att reagera i olika situationer, därifrån får man prova sig fram. :)

Senast ändrad av en moderator:

Väldigt onödigt att slänga in en sådan kommentar när någon svarade ärligt och med kunskap som hon själv kommit fram till.

För det är ju precis så det är! Det finns inga universallösningar vad det gäller att bryta hästars beteenden - utan man måste anpassa det från häst till häst !

Det som kan hända är att hästen bryter nacken om den får panik och grimman inte ger vika..
En repgrimma är så pass skarp att nackkotorna kan spräckas.

själv använder jag inte repgrimma på mina hästar utan vanliga grimmor fast lite mer hållbara:)

hästen fick lida för din brist av konsekvens m a o:crazy:

Det är upp till hästen själv enligt mig, fick han som sport att dra sig lös som min häst fick då får han även ta konserkvenserna, Och denna häst fick aldrig nå panik när han utövade sin sport..Det var just därför som jag såg till att han satt fast en gång och inte lyckades. då han slutade upp med det här,
Men skulle han ha fått panik så hade spännena på grimskaften gått .. eller grimman eftersom jag använder vanlig grimma.

Sen som jag skrev tidigare det är från häst till häst som jag löser problemen. alla är olika och fungerar olika i olika situationer, vissa har jag fått lirka med och vissa har jag fått vara mer bestämda mot,,,:)

Det som kan hända är att hästen bryter nacken om den får panik och grimman inte ger vika..
En repgrimma är så pass skarp att nackkotorna kan spräckas.

Precis, en repgrimma går ALDRIG sönder.

Ville bara säga att en repgrimma går inte önder om den är knuten på rätt sätt. Men jag lovar att det gör hästen. :cry: Bind inte upp era hästar i repgrimma, snälla. Skadorna blir FRUKTANSVÄRDA.
Lycka till med herren som inte vill stå uppbunden. Jag tycker peta på baken med ett spö låter fint. Då lär sig hästen att tänka framåt. / C

Håller med om att det är olika med olika hästar!
Min han skulle aldrig kasta sig när han står i gången med två grimskaft (ett på varje sida), men så fort jag tar bort den ena (om en anna häst ska gå förbi tex.) så kastar han sig. Intei panik utan för att han vill komma loss. Han lixom backar så att han känner vart det tar stopp, går fram för att ta sats och sen slänger han sig bakåt så att grimman hänger i trasor!
Jag har försökt med allt, tom att binda i kätting,:( men då höll han på att rycka upp stolpen som han satt fast i! :devil:

Jag tycker att det låter vettigt med elastiska band OCH medhjälpare bakom, för hästen behöver ju lära sig att sitta fast.
Min herre är ju 25 år och slänger sig ju av egen vilja så det är ju lite skillnad! Får ju helt enkelt binda honom med två grimskaft!

Lycka till!

*KL*

Jag skulle ALDRIG sätta en repgrimma på en sån häst, det är ju bara ett smalt rep med knutar som ska sitta på vissa punkter på hästen. Dom två knutarna som sitter vid sidan på nosryggen sitter precis över två stora nerver. Hästen är extremt känslig där och om den då drar så kan dom göra sig riktigt illa!

En häst som har lärt sig att om man sliter tillräckligt mycket så kommer man loss är en FARLIG häst!

Jag skulle sätta två grimmor och en halsring på en sån häst sen sätta fast den i ett gummi "rep". Sen skulle jag ta ett träd eller telefonstolpe (en som man själv satt ner dvs. utan ström) och sätta bildäck och upp till hästens bog och lite till. Sen sätta fast gummirepet i ena bildäcket i mitten ungefär. sen sätta hästen där och backa undan.
Självklart ska man inte gå därifrån utan iakta hästen men inte gå till hästen.
Låt den slita och rycka bäst den vill, eftersom att den sitter fast i ett bildäck kan den snurra runt stolpen också.
När hästen inser att den inte kommer loss kommer den bli nyfiken och kolla in vad den sitter fast i.
Gå inte fram och ta loss hästen förrens du är säker på att den är lugn och inte kommer rycka när du tar loss den.

Gör om samma övning varje dag tills hästen har fattat att den inte lyckas när den står och sliter och beröm när den är lugn och stilla.

Folk som är rädda för att hästen ska göra illa sig borde fråga sig själva vad som är viktigast, att det går att hantera hästen utan att behöva vara på sin vakt hela tiden för att hästen kanske sliter sig och skadar dig. Eller är det bättre att man kör på det hårdare sättet och hästen går att lita på?
Jag tycker att det är viktigare att man kan hantera hästen och att den inte är farlig för sig själv och andra.

Ska hästen slita av huvudet:eek:
Vet att westernfolk kör så.

Tidigare tips i tråden- vägg eller dylikt bakom eller i boxen.
Träna långsiktigt istället för att köra den hårda metoden- bära eller brista.
en häst som har lärt sig att den kommer loss får man skola om.
Ta den tiden.

Man får inte vara så trångsynt o mena att den SKA kunna sitta fast- fast man själv kanske har brustit i sitt säkerhetstänk eller konsekvens tidigare.

Ska hästen slita av huvudet:eek:

Det är liksom det som är meningen med ett gummi"rep" :idea:
Att hästen INTE ska göra illa sig, eftersom det inte är stummt när hästen drar!
Har man en stor häst bör man tillochmed använda dubbla gummirep för att det ska hålla!
Mycket bra och säker metod.

Ännu bättre är naturligtvis att binda upp dom som FÖL istället, så slipper man framtida problem. (Men nu var ju frågan hur man FIXAR ett problem, inte förebygger)

Senast ändrad av en moderator:

Återigen ett quick fix från vilda western.

Ja där "bryter" man hästarna istället för att göra som vi har gjort i alla tider- vänjer/ lär hästen.

De kastar oxå upp sadel o sen ryttare- utan tidigare invänjning
De rider inte in hästarna, utan tar en ohanterad från flocken o kör på.
Det gäller bara att vara rodeoryttare.
-Brake the horse.
funkar säkert, men är det så man vill ha det?

Bind upp honom med flera grimskaft på olika längd. Så när ett går av är han fortfarande fast. Då borde han till slut tröttna.

Liknande trådar

Hästhantering Har ett femårigt fullblod som efter min graviditet blivit en annan häst på vissa plan. Har haft medryttare under tiden samt att jag...
Svar
18
· Visningar
2 242
Hästhantering Jag behöver verkligen tips! Min häst började med börja backa bak en gång när jag hade grimman runt halsen på honom när jag tränsade...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 681
Senast: Sofiiiia
·
Hästhantering Ska försöka göra "problemet" så kort som möjligt... Känns som vi behöver en lösning på detta. Jag arbetar i ett stall med mellan...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 598
Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 345
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10
  • Avlivning älskade katt