Sliter sig loss vid uppbindning

Sv: Sliter sig loss vid uppbindning

Cyberöverdrag:idea:

Nej jag ska skriva så att ingen kan ta illa vid sig- hur nu det skulle se ut- kappan efter vinden- ambivalent- i sömnen då:cool:

hehe, ibland får man ta ett djuuupt andetag och omformulera sig innan man skickar.. Hua, TRO MIG, jag är ju precis som dig.. fast på andra hållet "Dom där j*vla klassiska ***** med sina ****metoder!"

:bow::bow: Man Ska inte tänka och göra och vara som alla andra.. men då får man också ta smällarna om nån läser vad man skriver istället för att läsa vad man tänkte.. (ehum.. som sagt.. jag gör själv så.. Heeeela tiden... >.<)

No hard feelings?

Aldrig:banana:
Alla har rätt till sina åsikter, men... om folk är ute med cykeln så maler jag:angel:

Bind aldrig en häst med REPGRIMMA! De tunna banden i nacken bidrar till ett högre tryck. Hästen kan få allvarliga nervskador, då hästen är otroligt känslig bakom öronen.

gud vad trött man blir på folk som inte läser, jag använder inte repgrimma, än mindre äger en, åter igen LÄS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

jag har träffat flertalet hästar som lärt sig att om man drar tilräckligt hårt så kommer man loss, det enda att göra är att sätta fast dem så de kommer ur det beteendet.

dock är en häst inte rädd och "dum" samtidigt. måste alla JÄMT misstolka allt?

fan jag avskyr människor! djur är mkt mkt mkt mkt mkt mkt trevligare!

gud vad trött man blir på folk som inte läser, jag använder inte repgrimma, än mindre äger en, åter igen LÄS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

jag har träffat flertalet hästar som lärt sig att om man drar tilräckligt hårt så kommer man loss, det enda att göra är att sätta fast dem så de kommer ur det beteendet.

dock är en häst inte rädd och "dum" samtidigt. måste alla JÄMT misstolka allt?

fan jag avskyr människor! djur är mkt mkt mkt mkt mkt mkt trevligare!
Men varför lär dem sig?
Det är en instinkt att fly.
Lär den hur den ska hantera att sitta fast- hjälp den att gå framåt- innan den börjar att dra.
Den lär sig.

Jag binder fast honom i stallet när jag mockar. Då binder jag honom i grimma, sen grimskaft och jag binder fast grimskaftet i en krok på väggen med ett balsnöre. Förrut var han uppbunden i bara grimm aoch grimskaft utan balsnöre - fick panik - drog sönder grimman. jag har nu balsnöre och han har fattat att om han drar och sliter tillräckligt hårt så kommer balsnöret att gå sönder och han kommer loss. Nu har detta blivit en vana och det är väldigt jobbigt! Vad ska jag göra? Ska jag binda fast honom i bara grimman igen? det måste ju vara svårare för honom att komma loss, men när han får panik så kan han ju skada sig.

Vad skulle ni kloka buke människor gjort om detta var eran herre?

(han är bara fem år.)
Du har med balsnörets hjälp lärt honom att han själv kan ta sej loss !
Vill du verkligen att han ska kunna stå uppbunden så måste du skaffa grejor som håller, en Diamondhalter repgrimma och ett rep som håller. Efter ett tag så kommer han på att det är meningslöst att ens försöka ta sej loss. Det kan bli en panikfas, men låt honom ta sej igenom den, sen är det lugnt. Bind upp kort i boxen, med repet knutet utanför boxen med en knop som går att lossa lätt. Låt honom stå bunden en timme eller två i stöten. balsnöre= dressera till dåliga beteenden

ja, det ville hon. men du verkar tala utifrån din tränares metoder. antagigen ligger det mycket mer jobb bakom än att bara sätta fast hästen och låta den dra.

man sätter aldrig fast hästen hårdare än att det släpper om det verkligen behövs!!!'
alltså är repgrimma totalt uteslutet.

du skriver även att det inte blir skador på hästen, men hur vet du det? häng upp dig själv i ett rep, så ska du få se hur skön du mår i nacken när du har slitit och dragit ett tag.

nej, då tycker jag den gummiringen verkar vara bättre...
Vilket kvalificerat struntprat ! som läget är - och om man verkligen vill att hästen ska kunna stå uppbunden gäller det att ha grejor som håller för en panik. Den är ju lärd att ta sej lös(balsnöre) och då har man själv provocerat fram ett dåligt beteende. En panik gör inget o repgrimman är inte farlig, tvärtom har den mycket bra inlärningseffekt. Tycker man att detta är en dålig metod, fortsätt använd ett balsnöre!

Willab (grossist som säljer till bl.a. Granngården) och Hööks, och säkert många andra, har en sorts gummiuppbindning som är stark och elastisk. Då får hästen inte det där rycket, grimman går inte sönder och hästen sitter fast tillräckligt bra för att börja tänka. Jag kan varmt rekommendera den.

En gammal häst jag hade kastade sig loss någon gång varje år på det sättet. Jag trodde att den fick panik, och gjorde som du, band upp i balsnören. När jag stod ute och skötte hästen var det lite jobbigt, för jag ville inte att den skulle komma lös då, men samtidigt drog den ju sönder grimskaftet ibland. Första gången jag band upp hästen i gummiuppbindningen gick hon bakåt och gjorden sin vanliga knyck, gick till och med upp lite på bakbenen, men uppbindningen bara fjädrade så hon kom inte loss. Hon blev stående och slickade sig om munnen, och såg ut så här :confused:, sedan gjorde hon ett försök till, med samma resultat. Efter det accepterade hon att hon satt fast. Det var först då jag insåg att hon aldrig hade fått panik av uppbindningen. Hon visste helt enkelt hur hon skulle ta sig loss, och när det inte funkade längre slutade hon försöka.

Tack för tipset! Ska komma ihåg det om det blir bekymmer..

Jag tycker att en vanlig hederlig lädergrimma o ett grimskaft som knyts FAST med säkerhetsknut är bäst.
Det håller, men man kan släppa loss- om det behövs.
gillar inte balsnören. Ett ryck o den är loss.

Håller med Bill och dig.. balsnören är BS.

Många gånger får man betala i sin egen hantering för saker som folk lärt in fel.. som t.ex. det där med att dom kan komma lösa om dom kastar sig/knycker till.. och det är alla j*vla balsnörens fel.

En häst som är korrekt uppbunden, crosstied eller bara i ett grimskaft ska inte Kunna skada sig. Så om folk bara började lära sina hästar vettiga saker, på ett vettigt sätt.. och i stället för att vara så rädd för att den ska skada sig vid uppbindning.. plocka bort vad det än vara månde hästen kan göra sig illa på och göra uppbindningen på ett Vettigt sätt!

till er två; :bow::bow::bow:

Vilket kvalificerat struntprat ! som läget är - och om man verkligen vill att hästen ska kunna stå uppbunden gäller det att ha grejor som håller för en panik. Den är ju lärd att ta sej lös(balsnöre) och då har man själv provocerat fram ett dåligt beteende. En panik gör inget o repgrimman är inte farlig, tvärtom har den mycket bra inlärningseffekt. Tycker man att detta är en dålig metod, fortsätt använd ett balsnöre!

men det skrämmer mig att så många gladerligen binder fast sina hästar och låter dom stå, även när en panik infinner sig! tänker ni inte alls på vad över 500 kg ryckande och dragande har för inverkan på nacken? en grimma är inte bred, trycket blir enormt. för att inte prata om pergrimma!

och om era teorier håller, skulle man enkalt sagt kuna dra en häst in i transport tex.... för det skadar ju visst inte att nacken tar stryk, bara hästen lär sig att ge efter och undvika tryck...

nej du bill. inte på min hästs nacke (eller mitt samvete) i varje fall....

Vad som skrämmer mig mest är att folk verkar tro att hästen är en robot.
De kan lämna hästen utan tillsyn i gången o gå o fika:mad:
som bäddat för trubbel.
En häst som verkligen har drabbats av panik måste man vakta o lära på nytt, utan på bekostnad av hästens väl.

Hästen kan även halka o fläka sig eller dylikt. Grava broddsår mm.
Nä ta hand om era hästar med säkerhetstänk med i bilden- alltid.

Vad som skrämmer mig mest är att folk verkar tro att hästen är en robot.
De kan lämna hästen utan tillsyn i gången o gå o fika:mad:
som bäddat för trubbel.
En häst som verkligen har drabbats av panik måste man vakta o lära på nytt, utan på bekostnad av hästens väl.

Hästen kan även halka o fläka sig eller dylikt. Grava broddsår mm.
Nä ta hand om era hästar med säkerhetstänk med i bilden- alltid.

just precis. å att sätta fast dom å låta dom bråka hjälper inte för nått! men jag har ingen egen erfarenhet av detta, så jag är egentligen inte rätt person att uttala mig.

men att ingen häst ska sättas fast hårdare än att dom kan ta sig lös om det behövs håller jag fast vid, stenhårt!!!!

Det är ju enkelt om man vill ha det så! Bind upp hästen i balsnöret! Sen när den tar sej lös , ja, det var väl så man vill ha det!

Det är ju enkelt om man vill ha det så! Bind upp hästen i balsnöret! Sen när den tar sej lös , ja, det var väl så man vill ha det!

men det finns väl andra sätt än att ta balsnören? lära hästen rätt från början är ett exempel. ett annat är att bjuda på såpass stort mottstånd att den ger sig när den tröttnat på att dra, eller kommer loss när paniken kommer krypandes.

öht förstår jag inte vad du menar med ditt inlägg....

läs sista meningen i ditt eget inlägg!

men det finns väl andra sätt än att ta balsnören? lära hästen rätt från början är ett exempel. ett annat är att bjuda på såpass stort mottstånd att den ger sig när den tröttnat på att dra, eller kommer loss när paniken kommer krypandes.

öht förstår jag inte vad du menar med ditt inlägg....

fast hästar lär sig rätt fort, min gamla valack som ex, han kunde stå uppbunden inga problem, men en dag hade jag balsnören och han drog till lite och knuten på balsnöret gick upp, nästa gång jag skulle svampa av honom så ville han inte och då drog han av all kraft han hade, och när jag hade fått tag på honom och satt på honom en annan grimma så gjorde han likadant efter 10 min igen.... så det går jävligt fort när de väl har lärt sig det!!

och ja han drog av all kraft han hade redan andra gången!

antingen så sätter jag FAST hästen eller så sätter jag inte fast den och då är den helt enkelt lös. och det funkar för mig! dock kastar sig inte nån av mina hästar, valacken som jag hade drog bara allt han hade, alltså blev det inga ryck, om hästen rycker så är det farligare.

jag personligen är mer rädd för om den kommer lös när den har halvpanik, vi har både motorväg och järnväg väldigt nära, det är illa nog m hästen skadar sig, men då är det iaf bara hästen och inte 10 pers till!

Liknande trådar

Hästhantering Har ett femårigt fullblod som efter min graviditet blivit en annan häst på vissa plan. Har haft medryttare under tiden samt att jag...
Svar
18
· Visningar
2 242
Hästhantering Jag behöver verkligen tips! Min häst började med börja backa bak en gång när jag hade grimman runt halsen på honom när jag tränsade...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 681
Senast: Sofiiiia
·
Hästhantering Ska försöka göra "problemet" så kort som möjligt... Känns som vi behöver en lösning på detta. Jag arbetar i ett stall med mellan...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 598
Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 345
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama