Willab (grossist som säljer till bl.a. Granngården) och Hööks, och säkert många andra, har en sorts gummiuppbindning som är stark och elastisk. Då får hästen inte det där rycket, grimman går inte sönder och hästen sitter fast tillräckligt bra för att börja tänka. Jag kan varmt rekommendera den.
En gammal häst jag hade kastade sig loss någon gång varje år på det sättet. Jag trodde att den fick panik, och gjorde som du, band upp i balsnören. När jag stod ute och skötte hästen var det lite jobbigt, för jag ville inte att den skulle komma lös då, men samtidigt drog den ju sönder grimskaftet ibland. Första gången jag band upp hästen i gummiuppbindningen gick hon bakåt och gjorden sin vanliga knyck, gick till och med upp lite på bakbenen, men uppbindningen bara fjädrade så hon kom inte loss. Hon blev stående och slickade sig om munnen, och såg ut så här
, sedan gjorde hon ett försök till, med samma resultat. Efter det accepterade hon att hon satt fast. Det var först då jag insåg att hon aldrig hade fått panik av uppbindningen. Hon visste helt enkelt hur hon skulle ta sig loss, och när det inte funkade längre slutade hon försöka.