Sliter sig - 3 gånger på 1 dag

Sv: Sliter sig - 3 gånger på 1 dag

Men med vuxna hästar är det en annan sak. Under en period köpte vi galoppörer och skolade om till fälttävlanshästar, där var det flera som inte var vana att stå bundna, eller rättare sagt vana att kunna slita sej lösa eftersom de hade bundits med balsnöreöglor i grimmorna. Det är enorma krafter som utlöses när en fullfuxen vältränad häst får panik (för de får dom, att tala en sån häst tillrätta eller lägga en hand runt rumpan på den är att be om att bli nedtrampad). Då gäller även där att de inte får komma loss, men skaffa ett gummirep, finns här

Svarar lite till:

Detta är reklam, ej tillåtet:grin:

Dessutom, varför skulle dessa galoppörer få panik:confused: Jag skulle säga pga dålig hantering, ovana vid fullblodshästar och liknande. Det låter förfärligt som du skriver:crazy: Håll er till andra hästar det är det bästa rådet jag kan ge dej. Dessa hästar ska inte behöva slänga sej om du kan hantera dem. Punkt.

Dessutom, om gummirepet går av, vad händer då, :crazy: det är enorma krafter som sagt:cool:

Från din länk:

Fölbilden var inte kul, du:( ÄR det sånt du står för så säger det sammantaget med vad du skriver om fd galopphästar allt jag behöver veta om dej och din hantering,:crazy:

Ang. gummirepen från b....a. så vet vi vilken kvalité de håller överlag:crazy:

Har hört talas om ett gummirep som gick av o hästen fick haken som ett pistolskott mot huvudet.
Kan ej verifiera detta- hörsägen.

Har hört talas om ett gummirep som gick av o hästen fick haken som ett pistolskott mot huvudet.

Därför, bara av misstanken om att det kan hända, skulle jag aldrig använda det på en vuxen stark häst.

Sen behövs det inte heller. Det går att komma tillrätta med på andra sätt.

Och, cowboyen skrev om galopphästar. Ja, dom är vana vid balsnören för att alla som är lite kunniga vet att hästar som kan få panik av tryck står lugnt när trycket släppt. DOm skenar inte vilt omkring för att dom ev kommit lösa, dom står där lugnt. Det var trycket som var orsaken till panikkänslan. Dvs om det ens händer.

Men dom kan också dra så det mesta går sönder, för att komma loss. Nej inte skulle jag våga ha några gummirep från b****ma :rofl:

Vad man kan hitta på:crazy: För att man absolut vill kuva och hästen ska minsann inte.......osv:cool: Att man inte ser vad man sysslar med:confused:

Flikar in en grej om gummirepen. Det finns ju massor med billiga kopior. Dessa borde vara livsfarliga. Och även om man sätter dem fel. På orginalen finns det tydligt utmärkt vilken sida som ska sitta i hästen och vilken som ska sitta i väggen. Vi har gummirep mest för att slippa den stumma känslan om hästen skulle rycka till. Precis som i transporten. Där har vi dock en smidigare kopia och det repet hade jag aldrig bundit hästen i gången med, om den skulle få för sig att rycka till. I transporten är utrymmet såpass begränsat att jag ser den risken som så liten att smidigheten vinner i det läget.

Tidigare hade vi platskedjor tills en mindre uppfostrad ponny sprängde dem några gånger då hon tyckte hon kunde gå ut. Hon kunde stå bunden och fick bara det som ovana. När hon sen satt fast så stod hon still. Då fanns dock inga gummirep, frågan är om hon lekt med dem (hört det som nackdelar) eller stått still.

Om man nu vill ha flexibla uppbindningar så använd ett längre rep o vira det runt en sån däringa båtförtöjning i gummi.
gummit i sig reglerar bara längden. repet står för hållbarheten.

sen kan jag tycka- varför binder man upp den om man tycker att den ska kunna valsa runt;) Lär den ordet-Stilla! eller säg makaroner:D- Den lär sig vad det betyder.

Oops.
glömde att säga att du verkar vara en klok unge;) som har feeling eller bra mentorer:bow:

Vem har sagt att hästen ska valsa runt? Jag menar OM något skulle hända, mammas häst har en förkärlek att reagera a la huvudskygg ibland. Så även vissa mindre hanterade/trygga ponnyer som stått här. Nu står dock våra (nu och för många år framöver eftersom de är äntligen våra egna :love:) lösa i 99 % av fallen så då slipper man besväret. Men det var innan dess som vi skaffade gummirepen.

Ang båtförtöjningsgrejen så nä, jag är varken praktisk eller har praktisk erfarenhet så varför inte köpa något avsett att binda häst i :p Men såpass förstod jag att man skulle köpa kvalite när man köpte gummirep för att inte äventyra säkerheten mer än nödvändigt.

Btw, vi använder exakt samma parkeringsord :D

Och, cowboyen skrev om galopphästar. Ja, dom är vana vid balsnören för att alla som är lite kunniga vet att hästar som kan få panik av tryck står lugnt när trycket släppt. DOm skenar inte vilt omkring för att dom ev kommit lösa, dom står där lugnt. Det var trycket som var orsaken till panikkänslan. Dvs om det ens händer.
:bow:
Det här har du ju alldeles rätt i- att vi inte har kommit på det.:mad:
De stannar ju sen- som om chocken har släppt.

att det enorma draget över nacken utlöser en reflex- som går över så fort trycket lättar.

har lätt kunna ta mina i manen.

de som sedan flyr sin kos- flyr av rädsla för människan som provocerat den!

Senast ändrad:

:bow:
Det här har du ju alldeles rätt i- att vi inte har kommit på det.:mad:
De stannar ju sen- som om chocken har släppt.

att det enorma draget över nacken utlöser en reflex- som går över så fort trycket lättar.

Visst är det så. Dom ska inte behöva det - i paniken kan dom slita sönder det mesta. Inklusive sej själva..... För vadå?
Bättre i så fall att dom kommer loss och blir lugna:cool: Om inte människorna står och hojtar och skriker och jagar upp dem förstås.......

Folk som inte fattar sånt har inte fattat mycket av hantering.

Man ska vara ganska försiktig med dessa gummi uppbindningsrep. En tjej här i närheten hade sin häst bunden i ett sådant i transporten och den fick panik och slängde sig ut från transporten. Gummibandet gick av och och träffade henne som en projektil i ansiktet och hon är numera blind på ena ögat.

Man ska vara ganska försiktig med dessa gummi uppbindningsrep. En tjej här i närheten hade sin häst bunden i ett sådant i transporten och den fick panik och slängde sig ut från transporten. Gummibandet gick av och och träffade henne som en projektil i ansiktet och hon är numera blind på ena ögat.

:crazy::crazy:
Ja med lite fantasi så förstår man ju vad som kan hända.:crazy:
Jag skulle aldrig i lviet vilja ha flera hundra kilo häst i andra änden av ett gummirep:eek: Särskilt inte som det finns bättre sätt.

Möjligen i ett utrymme som en spolspilta där hästen inte kommer långt bakåt, men dår behövs ju inte gummitsöre ändå i så fall....

Tror att hon menar de från H..ks.de vita.
Har sett dessa där gummitrådarna ger med sig o sen lossnar haken.

Även på ett solitt gummirep är det hakarna som är den svaga länken.

man ska nog kolla hållfastheten o även räkna ut hur många hästkrafter ens häst kan ha.
Jag har ett permanent fastsatt vanligt grimskaft med skruvbar panikhake i släpet som har rätt längd. Det är lädergrimmorna som har smällt av- på en gång- tack o lov.

Sen har vu ju gummits livslängd.
hur ofta kollar man om det har börjat småspricka.

de vita är ingen hit alls.

nej tacka vet jag ej elastiska o istället panikhakar, snabbupplösta säkerhetsknutar eller lös kuse- väluppfostrad o välhanterad.

Senast ändrad:

Fast på de "riktiga" gummirepen så är det ju just solid gummi som är gjort för att gå av precis vid haken närmst hästen i första hand, OM det går av. Resterande gummirep, och om man inte har koll på livslängden (det stod ingen direkt angiven tid på de vi köpte dock, bara att man skulle ha koll. Lite dåligt tycker jag), borde enligt mig inte heller användas.

Och jag håller med om att använda gummirep som princip ist för att vänja kuse vid att stå bunden oxå är förkastligt. Men jag ser ändå fördelarna med dessa. Även om jag själv faktiskt är rätt lat o hellre har min pålle lös, han är mer harmonisk då. Han hade säkert mått bra av att stå bunden en dag i veckan och accepterat det bättre men eftersom han är "lärd" att stå bunden (kastar sig inte eller så) så låter jag det helt enkelt vara. Behöver han bindas är det inga problem men han föredrar att stå lös, precis som stoet. Hon som efter 15 års bråkande med linor och apande vid borstning stå nästintill som ett ljus - enbart pga att vi ställde henne lös.

Står det vilken hållfasthet det har?

hur vet man hur stark hästen kan vara.
tänker på min stora på 800 kg. Hur vet man vilken belastning som nacken klarar?

Nej. Jag tar inte den risken- oavsett om det skulle hålla för en båt i orkan.

Inte vad jag vet, men eftersom den är gjord för häst och vi har normalsmå (450-550 kg) hästar har jag inte oroat mig/kollat det noggrannare. Jag tänker heller inte ha en häst hängandes i dem. Min användning skrev jag ju innan, mildra ryck. Det skonar nog nacken mer skulle jag tro i mitt fall.

*KL*

Jag måste få fråga en sak, med risk för ramaskri. Har ni dunkat varann färdig i ryggen nu?;) Allvarligt, jag skulle inte tillämpa flera av de metoder som ni själva föreskriver.

Så här skrev TS

Köpte en 3-åring och har haft den i ett par veckor och varje morgon binder jag upp den i stallgången och borstar, kratsar hovar, tar på flugtäcke etc.

Hur snabbt kan en häst acklimatisera sig på ett nytt ställe? Tydligen varierar det beroende på vem man frågar och i vilken situation det handlar om.

Är det någon som kan PM mig en länk om de *riktiga*gummimojängen *?
Har tappat bort den länken :)

Mvh Mia

För övrigt kan man delta i diskussionen istället för att vara ironisk över hur det diskuteras:crazy:- om man inte håller med om endera kan man komma med bättre tips o synvinklar..:idea:

Jag har ett permanent fastsatt vanligt grimskaft med skruvbar panikhake i släpet som har rätt längd. Det är lädergrimmorna som har smällt av- på en gång- tack o lov.

Tycker att det är ganska ironiskt att du som har klankat ner mest på mig för att jag hade problem med min häst 1 dag då han slet sig, och det sen aldrig har hänt igen, skriver att dina hästar har slitit sönder grimmor i transporten vid mer än ett tillfälle. Så som du har uttryckt dig och verkat som en "besserwisser" så visar det sig att även den "bäste" kan göra fel. Har inte dina hästar fått mentala men för livet för att detta har hänt???? som tydligen min häst kunde få.

I framtiden kanske du ska sopa rent framför egen dörr innan du uttrycker så starka åsikter.

Liknande trådar

Hästhantering Jag behöver verkligen tips! Min häst började med börja backa bak en gång när jag hade grimman runt halsen på honom när jag tränsade...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 712
Senast: Sofiiiia
·
Hästhantering Någon som är bra på unghästhantering och orkar läsa allt? Jag har en liten 3-årig valack som stegrar sig så fort det är något...
Svar
10
· Visningar
13 155
Senast: Masse
·
C
Träning Har nu haft ett 3 åriga sto sen nov/dec och det har tagit tid att komma dit vi är nu. När man är där varje dag kanske det är svårt att...
Svar
1
· Visningar
864
Senast: CarolineNSV
·
Hästvård När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på...
Svar
3
· Visningar
1 262
Senast: Constance
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka