Sliter sig - 3 gånger på 1 dag

Sv: Sliter sig - 3 gånger på 1 dag

Jag tar tag i grimman o smackar om den är på väg bakåt- hjälper den.

När jag köpte min så var han också tre, och aldrig fastbunden. Jag gjorde ingen större affär av det utan hanterade hästen i boxen, hade ett grimskaft av längre modell.
Grimskaftet slog jag bara ett varv runt boxgallret och höll själv i andra änden medans jag borstade. När hästen försökte backa ifrån "uppbindningen" så kunde jag både slacka efter så inget hände, plus att jag kunde driva på bakifrån samtidigt så han slutade att hänga bakåt.

På så sätt så var aldrig hästen lös, men aldrig heller löpte nån risk att fastna nånstans. Han står helt lugnt uppbunden idag.
Man får ju hantera hästen med en hand, men de lär sig jättefort. Ganska snart kan du sno grimskaftet två varv, så att det hänger kvar av sig själv, utan att hästen sitter fast, den står kvar ändå.

Så gör jag också med en häst som kan riskera att panik av att sitta fast.

Det gör man ju såklart, eller smackar iaf på från lämpligt vald punkt sas. Men jag syftade på om inte alla hästar iaf någon gång faktiskt hänger sig i linorna när den väl istter fast. Och att det då märks om man tränat den innan, eller om den helt nekelt aldrig hänger sig i linorna.

Har aldrig haft ngn som har kastat sig- mer än när jag glömt att ta loss den i släpet o sagt åt den att backa:eek:

Mina har inte kastat sig heller, men dragit i linorna och sedan gått fram.

Naw, stackarn :p Snacka dubbla budskap :D

Märkliga råd vissa ger, att först säga att "första hästen skall aldrig vara en unghäst" (en eloge till TS som inte svarade avsnoppande där) och sedan säga "mina hästar har aldrig kastat sej".
Det är ju råd TS vill ha, inte spydiga kommentarer..

Jag har iof sej bara haft runt 300 hästar i min vård på över 40 år nu, så Axel är säkert mer erfaren än mej, men visst har jag haft hästar som kastat sej och visst har jag försökt lösa det på sätt som inte fungerat (många grimmor har gått åt). Och också så småningom kommit fram till vilka sätt som fungerar och hur man skall undvika att hästen skadar sej .
Självklart är det bäst om man aldrig får problem, det mesta går ju att udvika, men i detta fall är ju situationen redan där, och då måste man lösa den.
Hästen skall under inga omständigheter kunna ta sej lös, övriga antagare i tråden här som "tycker de verkar farligt" att binda fast hästen kan ju fundera på hur bra det här att ha en häst som vet att det kan komma loss om den rycker till och drar ut på en trafikerad väg, tex. Eller kastar sej ur trailern på tävling och plöjer runt i publiken...
Med föl och små unghästar räcker det oftast med ett halkfritt underlag (viktigt) och en STARK grimma/grimskaft , helst en repgrimma och ett fastknutet rep, inga karbinhakar, även brandmanshakarna går av, och kort knutet såklart, så hästen inte får plats att slänga sej! Knyt med en överhandsknop med twist, så går repet att rycka upp även om hästen hänger på rygg. Eller ha en kniv på plats, men det är synd på det dyra ledrepet :)
Men med vuxna hästar är det en annan sak. Under en period köpte vi galoppörer och skolade om till fälttävlanshästar, där var det flera som inte var vana att stå bundna, eller rättare sagt vana att kunna slita sej lösa eftersom de hade bundits med balsnöreöglor i grimmorna. Det är enorma krafter som utlöses när en fullfuxen vältränad häst får panik (för de får dom, att tala en sån häst tillrätta eller lägga en hand runt rumpan på den är att be om att bli nedtrampad). Då gäller även där att de inte får komma loss, men skaffa ett gummirep.
I stallgången duger det med förtöjningsstroppar från biltema, de töjer sej tillräckligt för att det inte skall bli några ryck.
Lycka till!

Inlägget redigerat av moderator, pga reklamlänk.

Senast ändrad av en moderator:

Märkliga råd vissa ger, att först säga att "första hästen skall aldrig vara en unghäst" (en eloge till TS som inte svarade avsnoppande där) och sedan säga "mina hästar har aldrig kastat sej".
Det är ju råd TS vill ha, inte spydiga kommentarer..

Du ska veta att det var inte långt ifrån att jag svarade spydigt på deras konstiga kommentarer men tänkte att jag ska inte sänka mig till deras nivå. Om de håller på med hästar dagligen och de aldrig har varit med om en incident som de sedan ångrat så säger jag bara grattis till dem. Måste vara otroliga människor som alltid lyckas göra rätt. På dem verkade nästan som jag hade förstört hästen för livet.

Kan uppdatera att jag numera binder hästen i boxen och har gjort som någon sa att jag bara har virat det löst runt gallret. Har även bundit honom i gången men att han nu står vänd mot utgången och vill således inte gå bakåt. Min man har även stått vid huvudet när han varit bunden i gången. Tror nog att hästen kommer att klara detta utan men för livet.

Det var bra gjort. Du tänkte ju till:bow:

Cowboy.
Om man har så mkt hästar så har man väl inte tid att träna, utan kör på den hårda metoden- Den ska lära sig- bind fast! Helst i repgrimma som skär in fint:mad:

Det finns bra metoder om man är rädd om sin häst.
gummirepen är bra för föl eller mindre tunga hästar.

Ngn westerntjomme rekommenderar väl att hästen inte bara sitter fast i huvudet utan även runt kroppen- för att inte få nackskador.

När jag skrev armen om den lilla- var det hur man lär den att följa med vid en liten dragning i grimman.
eller ska man dra- tills den går eller reser sig?
Tryck- eftergift går att lära bättre än att bara dra- i huvudet.

Senast ändrad:

Tillägg.
NÄR hästen har lärt sig vad som förväntas av den- med det lilla trycket på nacken- ja då klarar den oxå oftast att sitta fast- såvida den inte får panik..övervaka den o se hur den betér sig.

själv föredrar jag att kunna ha hästen lös- i alla situationer.

det är bara hovis som blir nervös när han tror att hästarna ska ta plånboken ur bakfickan:rofl:

Det är lite typiskt att du kallar dej cowboydreams :rofl::rofl: för det verkar som om folk med sån inriktning ofta ger såna råd som du gör.:cool:

Lyckligtvis vet vi andra att det finns bättre sätt, utan våldsamheter.
Vet inte vad det är för hästar du brottas med men det är inte min stil och hästarna slänger sej inte.

Ang antal år och hästar tror jag du ligger i lä dessutom :rofl: men jag hatar när folk rabblar meriter som grund för att avfärda andra, det är vad man säger som spelar roll. Fast även dina år borde lärt dej andra sätt kan man tycka.

Nej jag föredrar att umgås så mycket som möjligt utan bråk med hästarna. De slutar slänga sej ändå lovar jag dej. Och det är upp till dej att inte sätta en häst i en sån situation om du vet att den blir panisk.

Sånt du förespråkar låter som sånt där cowboytjafs, att rida in dom på en dag, binda fast ben och dra omkull dom osv. "break a horse" tror jag det kallas:crazy:

Jag har klarat mina år utan sånt och jag lovar dej att det går utmärkt.

Inlägg redigerat av moderator, pga citatsvar med tillhörande reklamlänk

Senast ändrad av en moderator:

Och det är upp till dej att inte sätta en häst i en sån situation om du vet att den blir panisk.
:bow:Tycker att metodiken i Nh- att kunna läsa hästen rimmar illa om man inte ser sånt här- eller att den ska den lära sig- den hårda vägen.

vi människor har sunt förnuft- nåväl- många av oss o kan tänka ut hur man på ett mer pedagogiskt sätt kan lära hästen saker.

1.Du är välkommen hit och titta hur våra hästar hanteras, maila mej via min sida, jag är inte anonym.
2. Såg du vem jag svarade? Och kan du då med en liten ansträngning lista ut varför jag nämnde hur länge jag hållit på med hästar?
3. Orkade du med din ballast av förutfattade meningar överhvudtaget asa dej in på länken jag bifogade? Eller är det din specialitet (som många andras här) att döma utan att ta reda på det allra minsta fakta? Fast jag ser ju att du inte ens orkade läsa hela mitt inlägg, eftersom det tydligt står där vad det var för sorts hästar det handlade om som fick panik.
Emellertid avlägsnar vi oss nu från tråden, som handlade om att TS ville ha hjälp med sin häst som slänger sej. Jag tror inte TS öppnade tråden för att du och dina ignoranta gelikar skall få ösa galla och spydigheter över någon/något ni inte vet något om och inte heller har öppna sinnen nog att lära er något om.
Gör dej och omvärlden en tjänst och använd bukefalos utmärkta forumidé till att svara på relevanta frågor (om du kan något om ämnet), ge tips och råd (om du har något att bidra med förutom att racka ned på folk) och, viktigast av allt, behandla andra som du skulle vilja bli behandlad själv...

Det är enorma krafter som utlöses när en fullfuxen vältränad häst får panik
Ja o därför ska den kraften inte bara tas av hästens nacke.

Man kan se till att den inte kan komma bakåt- ställ den mot en vägg.

Ang. din länk blir jag ledsen när man Våldtar hästen o sprutar den magre stackaren över ansiktet- helt onödigt.

rubdusch.JPG

visa hästen lite respekt. Man har inte ens börjat att spola benen eller övriga kroppen( den är torr där), utan gör bara så för att provocera hästen till att dra eller kasta sig:mad:
Läste att du ansåg att du tidigare hade "misshandlat" hästarna med Aachengrimmor o tjockt bett.
Jag anser att det är betydligt mkt mer misshandel att låta den dra sönder sin nacke.

Om man inte kan tänka ut bättre lösningar än så- så...

ang, gummirep så hade vi det redan 1980
Jag har inte mött så många hästar som du, men har alltid använt sunt förnuft i min hantering av dem.

Använde t. ex aldrig Aachengrimma, utan hade remontgrimma- fast det var "ute". Tyskarna o elitryttare i södra S. gick oxå tillbaka till den för ca 15 år sen. Spände den alltid lagom oxå.
Min slutsats av den var att ju mer du knäppte igen munnen- desto mer motstånd skapade man.
Lite OT nu, men:angel:

Senast ändrad:

De metoderna finns det ingen ursäkt för nånsin. Jag är inte ens intresserad av vad du vill bevisa. Det är dåligt hästvett öht och tyder på att man har fel inställning till hästen och hanteringen.
Du kan visa vad du vill, men det är dålig hantering hur som helst och det finns inte ens utrrymme för diskussion om detta.

Ingen klok hästmänniska använder såna metoder. Punkt.

Kl
Om hästen bara får känna att den kan röra sig lite- även meningen med gummirepet. så kan den lära sig- Hey, det var inte så farligt:idea:
Den bör då kunna få röra sig lite mer, man kan begränsa ytan istället.

Man måste ha tålamod om man ska syssla med hästar.
Har man inte det pga för många hästar, stress eller problem med sitt eget temperament, så går det självklart ut över hästen.:crazy:

Kommer ihåg när jag hade en kull med valpar. Läste i en bok att man inte skulle prata med valpen när man klippte klorna för första ggn- för att det var normalt:confused:. Ja det vet ju valpen:mad:

Tror jag det att många hundar är rädda vid kloklippning hela livet.

Kl
Om hästen bara får känna att den kan röra sig lite- även meningen med gummirepet. så kan den lära sig- Hey, det var inte så farligt:idea:
Den bör då kunna få röra sig lite mer, man kan begränsa ytan istället.

Man måste ha tålamod om man ska syssla med hästar.
Har man inte det pga för många hästar, stress eller problem med sitt eget temperament, så går det självklart ut över hästen.:crazy:
En sak till.
när hästen ska vänjas vid saker så får man inte missbruka dens förtroende o gå loss på den.

Vänj den sakta o beröm den. Den kommer då även vid annan inlärning att veta att du inte utsätter den för farliga/ obehagliga saker o säger- OK- Jag litar på dig! o du har en vän för livet.

det är så man bygger upp ett förtroende mellan ägare/ ryttare- häst.

det är inget som man tvingar/ mobbar sig till eller fixar på en dag.

Förstår inte varför unga hästar förutsätts SKA ha samma livserfarenhet som en äldre rutinerad:confused:
Ge dem tid för att lära sig o mogna.

De enda hästar som kräver mer psykisk tålighet är polishästar.
De bedöms även mentalt innan de utbildas.
där använder man sig även av att den får följa efter andra HÄSTAR i träningen som är tuffa förebilder.

Även vagnshästar som körs i par eller 2 par sätts först ihop men en mentor- en lugn o rutinerad äldre häst.

Senast ändrad:

Ytterligare ett förslag bland alla..

En kompis till mig hade ett sto som kom på att hon kunde slita sig när hon tröttnat på att stå i gången, helst när hon skulle skos.
Till slut åkte min kompis och köpte gummigrimskaft i transportgrimskaft storlek.

Dessa fäste hon i ändarna på de vanliga grimskaften. Och så kastade sig stoet, grimskaften blev längre o längre, och till slut så gick hon fram igen..

(Dessa grimskaft kunde tänjas upp till 8 meter vid jämt tryck.. Säkert olika med olika gummi.)

Nu är väl inte det ultimata att testa detta i gången, men kanske i en box, så att hästen inte kan backa hur långt som helst?
Kan vara värt att testa om inget annat fungerar, nu skulle nog jag göra lite övningar först om det vore min, och det som the_connemara skrev låter oxå som ngt att testa.

Hur som haver, lycka till!

vi kan kanske då säga att man bör
1. hålla sig på en begränsad halkfri yta där hästen känner sig trygg- gärna boxen.

2. TRÄNA på det! ju tidigare desto bättre. Lätt liten häst har inte alls samma kraft som en stor.

3. Ge hästen möjlighet att kunna dra en del via ej fastsatt grimmskaft eller gummirep som räcker för att det även ska ta emot bakifrån.

4. Att aldrig binda fast när det finns risk för att hästen blir rädd.

5. Att använda panikhakar- utifall.

Jag har kedjor med panikhakar- vilka används väldigt sällan. Bara när jag knoppar o då står på pall. Vill att den står helt stilla eftersom jag syr fast dem.

Jepp, låter bra.
Jag gillar även säkerhetsknutar, så att man slipper kasta sig upp vid grimman på en redan skärrad häst när man ska knäppa loss.

Visst- glömde det.:angel:
det är det som jag använder mig mest utav.

Liknande trådar

Hästhantering Jag behöver verkligen tips! Min häst började med börja backa bak en gång när jag hade grimman runt halsen på honom när jag tränsade...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 712
Senast: Sofiiiia
·
Hästhantering Någon som är bra på unghästhantering och orkar läsa allt? Jag har en liten 3-årig valack som stegrar sig så fort det är något...
Svar
10
· Visningar
13 155
Senast: Masse
·
C
Träning Har nu haft ett 3 åriga sto sen nov/dec och det har tagit tid att komma dit vi är nu. När man är där varje dag kanske det är svårt att...
Svar
1
· Visningar
864
Senast: CarolineNSV
·
Hästvård När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på...
Svar
3
· Visningar
1 262
Senast: Constance
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka