Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
När jag köpte min så var han också tre, och aldrig fastbunden. Jag gjorde ingen större affär av det utan hanterade hästen i boxen, hade ett grimskaft av längre modell.
Grimskaftet slog jag bara ett varv runt boxgallret och höll själv i andra änden medans jag borstade. När hästen försökte backa ifrån "uppbindningen" så kunde jag både slacka efter så inget hände, plus att jag kunde driva på bakifrån samtidigt så han slutade att hänga bakåt.
På så sätt så var aldrig hästen lös, men aldrig heller löpte nån risk att fastna nånstans. Han står helt lugnt uppbunden idag.
Man får ju hantera hästen med en hand, men de lär sig jättefort. Ganska snart kan du sno grimskaftet två varv, så att det hänger kvar av sig själv, utan att hästen sitter fast, den står kvar ändå.
Märkliga råd vissa ger, att först säga att "första hästen skall aldrig vara en unghäst" (en eloge till TS som inte svarade avsnoppande där) och sedan säga "mina hästar har aldrig kastat sej".
Det är ju råd TS vill ha, inte spydiga kommentarer..
Och det är upp till dej att inte sätta en häst i en sån situation om du vet att den blir panisk.
Ja o därför ska den kraften inte bara tas av hästens nacke.Det är enorma krafter som utlöses när en fullfuxen vältränad häst får panik
En sak till.Kl
Om hästen bara får känna att den kan röra sig lite- även meningen med gummirepet. så kan den lära sig- Hey, det var inte så farligt![]()
Den bör då kunna få röra sig lite mer, man kan begränsa ytan istället.
Man måste ha tålamod om man ska syssla med hästar.
Har man inte det pga för många hästar, stress eller problem med sitt eget temperament, så går det självklart ut över hästen.![]()