Sliter sig - 3 gånger på 1 dag

Sv: Sliter sig - 3 gånger på 1 dag

Jo JAG ha klantat mig. en gång 1990 o en gång förra året, men jag har inte gjort ngn affär av det o har bett mina hästar om ursäkt o har inte gjort det 2 ggr med samma häst.

Jag skulle aldrig bestraffa hästen för mitt misstag genom att surra fast den igen- precis efter.
Min val. som jag har haft i 17 år har jag skött mig med:grin:

Senast ändrad:

Jo JAG ha klantat mig. en gång 1990 o en gång förra året, men jag har inte gjort ngn affär av det o har bett mina hästar om ursäkt o har inte gjort det 2 ggr med samma häst.

Grattis, måste vara underbart att bara ha klantat sig 2 gånger på 18 år.

Ja men man tänker ju på säkerheten hela tiden- trots rutinen.
Då 1990 kom jag fram till platsen o träffade en gammal bekant som jag började att surra med.

blev lite disträ o ser just som jag sagt back att den sitter fast:eek:

Klantarsel.
Trodde allvarligt inte att det skulle hända igen, men.

Du behöver inte vara spydig.

Jag tror att du oxå kommer att tänka på säkerheten- iallfall ett bra tag framöver. Jag tycker att det är bra att folk delar med sig av sina erfarenheter- skrev det även häromdagen- så man slipper gå den hårda vägen själv.

Jag bannar mig själv, men är samtidigt inte alls orolig för att det inte ska gå att binda den efter såna incidenter. Är bara mkt mer observant.

Däremot bör det inte ske om hästen är ung, ovan eller upprepade ggr tätt inpå. DÅ börjar det bli ett betéende- som man själv har skapat.

För övrigt kan man delta i diskussionen istället för att vara ironisk över hur det diskuteras:crazy:- om man inte håller med om endera kan man komma med bättre tips o synvinklar..:idea:

Jag tycker det är rätt uppenbart av det jag skrev, en häst som ännu inte har acklimatiserat sig kanske man ska avvakta med innan man går in med diverse metoder oavsett vad de än må bestå i.
Oftast brukar det lösa sig utan att man som människa går in och kladdar hit och dit, man bör ej heller fortsätta med den typen av aktivitet som frammanar att hästen skapar ett beteende som inte är önskvärt.

Jag startade mitt inlägg med risk för, och jag måste då säga det. Läser man inläggen i följd, är det inte konstigt att man börjar undra. Diskussionen verkar pågå mellan två användare som i princip svarar varann, håller med varann och understryker det som den ena skrivit innan. Det känns som om ni utelämnat TS och dennes fråga.

Diskussionen blev ju även hur man hanterar att hästen slänger sej öht. Med gummirep och annat. Om någon påstår att hästar ska bindas fast och absolut inte får komma loss, ska man låta det stå oemotsagt om man anser att det är fullkomligt vansinne och inte nödvändigt öht.?

En bra hantering gör att sånt inte händer och OM det händer tex med en ny nervös häst så ska hästen komma loss.
Vad har du att invända mot det:confused: Vem pratar om att vara där och "kladda":cool: Jag tycker att vi är flera som har talat om för ts att man ska undvika att det händer och hur man undviker det, om du läser en gång till, samt vad man absolut INTE gör med en häst i den situationen, dvs slåss med den genom att se till att den sitter fast så att den inte kommer loss. Dvs ökar paniken.

Har fungerat alldeles utmärkt hitintills men i morse så backade han och fick panik och drog sönder grimman. Band upp honom med snöre som är lätta att dra i sönder och han drog 2 gånger till och snörena brast alldeles för lätt. Drog sönder 3 grimmor totalt idag. Vad gör man??? Det har ju fungerat väldigt bra ända tills i morse.

*kl*
Har inte läst hela tråden, pallar inte med denna segdatan...

Hästen jag rider är också en sån som sliter sig ibland, hon är 19år men var lite sån redan som unghäst
Hon har tom slitit av ett sånt där "gummigrimskaft" men det var länge sedan
Däremot har jag lärt mig hur man ska binda henne för att hon inte ska göra det;
- Inte för kort (känslan av att sitta fast)
- Aldrig från två sidor tex i stallgång

Nu var det länge sedan men senast var haken ganska svag i den sk metallen så den gick sönder i stället för grimman vilket man var glad för :banana: haken kan ju lätt bytas ut till en karbinhake, en grimma är ju lite dyrare om man vill ha nåt annat än en skräpig nylongrimma...

Jag såg också ett tips i en "SmartaLösningar"-tråd att man kan använda en sån där "fasttöjnings-fjäder" som man har när man lägger till med båten vid bryggan mellan grimskaftet och väggen

Jag tycker det är rätt uppenbart av det jag skrev, en häst som ännu inte har acklimatiserat sig kanske man ska avvakta med innan man går in med diverse metoder oavsett vad de än må bestå i.
Oftast brukar det lösa sig utan att man som människa går in och kladdar hit och dit, man bör ej heller fortsätta med den typen av aktivitet som frammanar att hästen skapar ett beteende som inte är önskvärt.
Håller med dig här.

Sen får man ju diskutera med de som är med. Lite svårt med de som är tysta:angel: eller de man inte får svar av eller de som är tvärsäkra på att deras metod är helt rätt- även fast hästen kan komma till skada:crazy:

en häst som ännu inte har acklimatiserat sig kanske man ska avvakta med innan man går in med diverse metoder oavsett vad de än må bestå i.
Jag tror att Ts hade blivit lika sur på dig för det uttalandet:angel:

En tanke..

Hade en gång en häst i träning som inte gick att binda upp, detta var en stor herre (ca 183cm) och eftersom jag inte anser mig vara kapabel till att lösa ett sådant problem höll vi till i boxen istället för att bråka och skapa ännu värre problem (jag skulle trots allt "bara" rida honom).

Ett tag senare, när jag inte längre tränade hästen tog ägaren den till en man i Piteå, jag kan tyvärr inte komma ihåg hans namn. En fantastisk hästkarl, det finns inte många sådana kvar. Jag åkte för att hälsa på hästen två veckor senare, då stog han uppbunden mitt på stallgången.

Denna man använde halsring dygnet runt på hästar som inte ville stå uppbundna. Han satte ett kraftigt rep (vet ej vilken sort) som hästarna inte kunde lyckas rycka sönder, sedan knöt han helt sonika fast dem. Jag lovar er att denna valack e. Briar med ett humör utan dess like gav honom en rejäl fight, men efter endast ett par veckors tid kunde denna häst stå uppbunden överallt, när som helst.

Det är förstås ingenting jag rekommenderar att folk ska prova på, tänkte bara dela med mig av efarenheter från en fantastisk hästkarl med outtröttligt tålamod..

Liknande trådar

Hästhantering Jag behöver verkligen tips! Min häst började med börja backa bak en gång när jag hade grimman runt halsen på honom när jag tränsade...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 712
Senast: Sofiiiia
·
Hästhantering Någon som är bra på unghästhantering och orkar läsa allt? Jag har en liten 3-årig valack som stegrar sig så fort det är något...
Svar
10
· Visningar
13 155
Senast: Masse
·
C
Träning Har nu haft ett 3 åriga sto sen nov/dec och det har tagit tid att komma dit vi är nu. När man är där varje dag kanske det är svårt att...
Svar
1
· Visningar
864
Senast: CarolineNSV
·
Hästvård När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på...
Svar
3
· Visningar
1 262
Senast: Constance
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka