Sliter sig - 3 gånger på 1 dag

H

hästig

Köpte en 3-åring och har haft den i ett par veckor och varje morgon binder jag upp den i stallgången och borstar, kratsar hovar, tar på flugtäcke etc. Har fungerat alldeles utmärkt hitintills men i morse så backade han och fick panik och drog sönder grimman (alldeles nyinköpt i Falsterbo och jättefin, men strunt samma). Band upp honom med snöre som är lätta att dra i sönder och han drog 2 gånger till och snörena brast alldeles för lätt. Drog sönder 3 grimmor totalt idag. Vad gör man??? Det har ju fungerat väldigt bra ända tills i morse.

Sv: Sliter sig - 3 gånger på 1 dag

Han har kommit på att han kommer lös, och det lär fortsätta tills han känner att han inte gör det. Balsnören är igen bra lösning i det läget.

Bind hästen så att den absolut inte kommer lös, men se till att du kan skära loss den om den om det blir farligt. Sedan gäller det att vara mycket vaksam på minsta tecken på att han går bakåt eller blir rädd, och lugnt och metodiskt bryta rörelsen i tid.

Gör ingen stor affär av det, utan föreslå bara att han tar ett steg framåt istället för bakåt, sluta göra det som skrämmer hästen (om den verkligen är rädd...) innan den hunnit så långt som att kasta sig osv.

Lär hästen att ge efter på tryck innan du binder upp den. På det sättet behöver aldrig en sådan situation uppstå, eftersom hästen har lärt sig att tryck betyder gå till trycket och trycket försvinner - enkelt förklarat :)

Bind upp hästen i boxen istället ett bra tag- med panikhake eller dito knut.

Håller med.

Ts
Hästar är mycket rädda för att sitta fast.
Den blev rädd att fastna igen och drog därför sönder snörena.

Att binda så att den inte kommer loss och sen SKÄRA om det blir "farligt" var ett inte så smart råd:crazy: Skär man loss när flera hundra kilo häst hänger i grimskaftet så händer en olycka som kan får allvarliga följder.:crazy:

Dels utsätter man hästen för att blil panikslagen, dels kan den bryta nacken eller få andra skador:crazy:

Han kanske blev rädd för någonting, vilket resulterade att han ville fly (instinkt). Men linorna satte stopp för detta pch det har han inte kopplat gången med innan då han antaglien inte blivit så rädd. Han ser det nu som att han sitter fast, det förknippas ju med rädsla och panik där. Varför inte göra som alla andra vad jag hört och låta någon vän stå med honom framme i någon vecka utan att binda upp honom, för att sedan gå över till att sätta ena linan och kompis i andra ändä - till slut båda linor och vän som bara står som sällskap och slutligen ensam. Man skall ju egentligen lära i ertapper.

Med min pålle som kom direkt ifrån lösdrift hade jag inte direkt möjlighet till den hjälpen hela tiden. Efter ca en månad, utan att ha tränat att binda honom i boxen eller ha honom fastsatt så kopplade jag på linorna och lät honom stå i några minuter under uppsikt. Jag var noga med att flytta honom lite så han förstod att han satt fast. Dessa linor var så klena att dem hade gått av, men jag hade nog ändå inte rekommenderat någon annan att göra något liknande. Sen den dagen har jag haft inställning och tagit för givet att där skall han stå, gärna still (han vill gärna skrapa) när jag spolar och borstar. Jag kan till och med lämna honom ensam i korta stunder. Jag hade tur, man skall verkligen inte göra på detta sättet. Men det gick bra för mig.

Tack för alla svar men jag vågar nog inte binda honom så att han absolut inte kommer loss för han skulle ju kunna skada sig själv ordentligt. Ska faktiskt ta hjälp av en duktig kille som sysslar med NH och lära honom grunderna i bashantering. Han är väldigt snäll men vet inte riktigt hur man ska bete sig i olika situationer.

Det är nog bra som en skrev att lära honom att ge efter för tryck. Det löser sig nog med tiden men tycker att det är synd att han blev skrämd igår och slet sig men så är det väl med unghästar, de har mycket att lära.

Min häst höll också på att slita sig ett tag. Det var när hovslagaren var här eller när hon var själv och hörde de andra hästarna komma. Hovslagarproblemen löste vi med att jag höll i henne istället för att binda upp henne. Sen har jag nu börjat göra henne i ordning i boxen i stället och hon är mycket lugnare. Kan till och med låta henne stå helt lös och det är inga problem alls längre!

Att binda upp hästen så att den sitter helt fast låter nästan som det värsta man kan göra. Tänk dig själv vilken panik man får om man märker att man inte alls kommer loss. Låt det ta sin lilla tid och skynda mycket långsamt så kommer det bli bra!

Det löser sig nog med tiden men tycker att det är synd att han blev skrämd igår och slet sig men så är det väl med unghästar, de har mycket att lära.
Det är människan som ska kunna se sånt innan det händer o tänka på dess säkerhet. Sånt ska bara inte hända.
Det där kan sitta i resten av livet- därför ska inte första hästen vara en unghäst.
*Menar nu inte specifikt till dig nu*

Det är människan som ska kunna se sånt innan det händer o tänka på dess säkerhet. Sånt ska bara inte hända.
Det där kan sitta i resten av livet- därför ska inte första hästen vara en unghäst.
*Menar nu inte specifikt till dig nu*

Jag har varit otroligt försiktig hela tiden och så fort jag sett att han backat har jag flyttat fram honom för att just det här inte skulle hända. Tyvärr blev det som det blev, var inte snabb nog med att få fram honom den här gången. Vet att det inte borde hända men nu blev det så, skulle inte fått hända är jag fullt införstådd med.

Och nej, det är inte första unghästen.

Oroa dig inte, det är bara att backa tillbaka, som du skrev det är tråkigt att det har hänt och det kommer kanske att ta tid och tålamod, men gjort är gjort, det är det bästa med hästar att de ofta är väldigt förlåtande och man kan alltid träna in det på ett nytt sätt.

I de flesta fall sitter "problemet" till o med i huvudet på ägaren och kroppsspråket som kommer av förväntningen vad hästen eventuellt kommer göra förstör ex lastning eller vad det nu är hästen har problem med. Jag menar inte att det är så i ditt fall, men det kan ju bli så.
Att ta ut en NH-kunnig kommer säkert ge er hjälp på traven. Där kan man få mkt bra saker att träna på, just att gå undan för tryck och allmäna hanteringsfrågor tycker jag är svårt att klara sig utan. Sedan kan många av övningarna, rätt utförda, skapa en tillit hos hästen, tänk bara på att hela hästhantering är ett långt NH-pass, det är inget man bara gör vissa dagar;)

Min förra unghäst hade en period då han "kom på" att han kunde ta sig loss, man såg helt klart att han gav sig själv panik, men efter att ha backat tillbaka så att han hela tiden var lugn ifrån att ha stått bunden i boxen o därefter ut på gången så kunde jag häva hans attack genom att ta tag i grimman och säga Nej, då släppte hans flyktinstinkt, eller vad nu är som griper tag i dem. Efter ett tag försvann dte helt. Det r väl en fråga om att lära sig läsa sin häst och hitta sätt att hantera så de inte hamnar där.

När min nuvarande unghäst kastar sig eller flyger i luften när jag rider, sitter jag (numera) lugnt still och säger bestämt Lugn, och jag kan verkligen känna att han i samma ögonblick slappnar av och går låg på långtygel igen, tror att det är som en trigger som säger honom att jag har kontroll och han kan vara lugn. I början gjorde jag ofta tvärtom, kortade tygeln och stelnade till o började själv leta "faror"... Ingen hit!

Hästen ville komma loss, den kom loss, trycker försvann och den fick som den ville.

Dubbel belöning. det krävs bara en gång för att hästen ska lära sig, din häst har gjort detta 3 ggr nu. grattis.

Min lösning är att kontakta nån duktig på området, de har ofta en plats där det inte finns nåt hästen kan skada sig på och sen sätter man fast hästen, för det funkar inte med en häst som inte kan sitta fast och kastar sig, det blir farligt både för den och alla andra i din omgivning.

köp en grimma som inte går sönder, det är det värsta som finns, det är bättre att ha en häst som litar på en och står still och väntar om den har fastnat på nåt farligt sätt. Jag har alltid kniv i stallet, alltid kniv i transporten. hittils har jag bara behövt skära loss en häst, då var den inte fastsatt ordenkligt.

hästen ska inte kunna röra sig många mm om man har satt fast den rätt, den ska inte hinna att få kraft, det är då det händer olyckor.

Det låter ju rätt- visst kan en olycka hända.

hur ska du gå vidare?

När min nuvarande unghäst kastar sig eller flyger i luften när jag rider, sitter jag (numera) lugnt still och säger bestämt Lugn, och jag kan verkligen känna att han i samma ögonblick slappnar av och går låg på långtygel igen, tror att det är som en trigger som säger honom att jag har kontroll och han kan vara lugn. I början gjorde jag ofta tvärtom, kortade tygeln och stelnade till o började själv leta "faror"... Ingen hit!
Det där gäller för alla hästar, men i synnerhet är det viktigt för unghästens framtida trygghet.

det handlar om vilken energi du sänder ut- precis samma som om du håller hunden med ett spänt stramt koppel.

När vi skulle lära vårt föl stå uppbunden gjorde vi så att vi tog vars en longerlina och trädde igenom ringarna på väggen där grimskaften normalt sitter fast, och så höll vi där. Det gick bra tills hon kände att hon var fast och började backa. Vi höll emot men kunde ändå släppa efter lite. Detta var min idé - att hon inte skulle bli av med trycket från grimman och komma lös för att hon drog men ändå blir det inte livsfarligt för vi kunde ju släppa om hon skulle få fullkomlig panik. Vi stod där och hade dragkamp ett tag. Hon satt nästan på hasorna och vi hade klackana i golvet. Och plötsligt gav hon upp och började i stället försöka gå framåt med samma resultat, vi höll emot men kunde släppa lite så att det inte blir det farliga tvärstoppet eller att hon kom lös. Vi höll henne så några gånger och jag tror vi hade en dragkamp till sedan dess har hon aldrig kastat sig i stallgången. Jag kan också säga att vi från dag ett ledde ut sto och föl i grimma till och från hagen och där fick man de första dagarna ordentliga åkturer med det lilla starka fölet men vi höll i och efter några dagar gick hon fint i grimma bredvid sin mamma. Kanske har detta gjort att hon förknippat grimma med att vara fast och därmed inte så farligt. Detta hade vi också stor nytta av på fölvisningen där vi kunde visa henne snyggt i grimma vilket vi fick beröm för. OBS Ha handskar på om ni använder longerlinor så att ni inte bränner er om linan drar i handen!!!

Det är betydligt mkt bättre att binda fast fölet i boxen hos mamma vid mattider. kort grimskaft.

Det låter inte som något jag skulle vilja göra, små fölhovar halkar lätt på betonggolv och den kan hinna gå omkull innan du hinner blinka. :crazy: Med skador som följd. Samt en fölunge som tappat förtroendet för att det du hittar på inte kommer att skada den.

Att leda varje dag är bra men grimma brukar man inte ha från första dagen, :cool: utan en stor kraftig handduk tex som man lägger om halsen på den lilla, mindre risk att den skadar sig, man visar bara att man vill att den går där bredvid en, det räcker då. Sen sätter man på grimma men leder inte i den till att börja med pga risken för skador i nacken om den drar. När den lärt sig att gå med handduken (el likn) lugnt o fint så kan man börja ha grimskaft, (både och först).

Det ska inte behöva bli dragkamp och slagsmål, och inte i onödan.

Man kan ju även ha ngn som föser på bakifrån- med armen runt baken på den lilla.

När jag köpte min så var han också tre, och aldrig fastbunden. Jag gjorde ingen större affär av det utan hanterade hästen i boxen, hade ett grimskaft av längre modell.
Grimskaftet slog jag bara ett varv runt boxgallret och höll själv i andra änden medans jag borstade. När hästen försökte backa ifrån "uppbindningen" så kunde jag både slacka efter så inget hände, plus att jag kunde driva på bakifrån samtidigt så han slutade att hänga bakåt.

På så sätt så var aldrig hästen lös, men aldrig heller löpte nån risk att fastna nånstans. Han står helt lugnt uppbunden idag.
Man får ju hantera hästen med en hand, men de lär sig jättefort. Ganska snart kan du sno grimskaftet två varv, så att det hänger kvar av sig själv, utan att hästen sitter fast, den står kvar ändå.

Blev det aldrig någon gång att han försökte komma loss "fullt ut" så att säga?

Jag brukar binda unghästarna (typ 2 år) i gången (gummimatta) i grimman i ena sidan och ett långt grimskaft i andra sidan genom ringen och till min hand för att parera som du gjorde. Men oftast kommer de iaf till ett läge när man gått över till bunden i båda sidor att de ska hänga sig bakåt och försöka dra sig loss. Men de brukar vara rätt lätta att få fram igen, om det beror på tidigare bindningen/träningen eller om de bara allmänt känner att de sitter fast och accepterar det vet jag inte. Jag vet inte heller om mer träning med en fast lina hjälpt.

Min egen band mamma som vanligt och efter några veckor testade han och satt fast. Det accepterade han bara rakt av.

Liknande trådar

Hästhantering Jag behöver verkligen tips! Min häst började med börja backa bak en gång när jag hade grimman runt halsen på honom när jag tränsade...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 712
Senast: Sofiiiia
·
Hästhantering Någon som är bra på unghästhantering och orkar läsa allt? Jag har en liten 3-årig valack som stegrar sig så fort det är något...
Svar
10
· Visningar
13 155
Senast: Masse
·
C
Träning Har nu haft ett 3 åriga sto sen nov/dec och det har tagit tid att komma dit vi är nu. När man är där varje dag kanske det är svårt att...
Svar
1
· Visningar
864
Senast: CarolineNSV
·
Hästvård När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på...
Svar
3
· Visningar
1 262
Senast: Constance
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka