Sv: Sliter sig - 3 gånger på 1 dag
Oroa dig inte, det är bara att backa tillbaka, som du skrev det är tråkigt att det har hänt och det kommer kanske att ta tid och tålamod, men gjort är gjort, det är det bästa med hästar att de ofta är väldigt förlåtande och man kan alltid träna in det på ett nytt sätt.
I de flesta fall sitter "problemet" till o med i huvudet på ägaren och kroppsspråket som kommer av förväntningen vad hästen eventuellt kommer göra förstör ex lastning eller vad det nu är hästen har problem med. Jag menar inte att det är så i ditt fall, men det kan ju bli så.
Att ta ut en NH-kunnig kommer säkert ge er hjälp på traven. Där kan man få mkt bra saker att träna på, just att gå undan för tryck och allmäna hanteringsfrågor tycker jag är svårt att klara sig utan. Sedan kan många av övningarna, rätt utförda, skapa en tillit hos hästen, tänk bara på att hela hästhantering är ett långt NH-pass, det är inget man bara gör vissa dagar
Min förra unghäst hade en period då han "kom på" att han kunde ta sig loss, man såg helt klart att han gav sig själv panik, men efter att ha backat tillbaka så att han hela tiden var lugn ifrån att ha stått bunden i boxen o därefter ut på gången så kunde jag häva hans attack genom att ta tag i grimman och säga Nej, då släppte hans flyktinstinkt, eller vad nu är som griper tag i dem. Efter ett tag försvann dte helt. Det r väl en fråga om att lära sig läsa sin häst och hitta sätt att hantera så de inte hamnar där.
När min nuvarande unghäst kastar sig eller flyger i luften när jag rider, sitter jag (numera) lugnt still och säger bestämt Lugn, och jag kan verkligen känna att han i samma ögonblick slappnar av och går låg på långtygel igen, tror att det är som en trigger som säger honom att jag har kontroll och han kan vara lugn. I början gjorde jag ofta tvärtom, kortade tygeln och stelnade till o började själv leta "faror"... Ingen hit!