Slinger-skritt

Draumsyn

Trådstartare
Hej.
Jag har en liten fråga.
Ibland när jag rider ut så kan hästen bli lite "slingrig" när den går, alltså att den svänger hela tiden och vill inte gå rakt.
Oftast har det vart när hästen är mer sugen på att gå hem till flocken igen.
Ökar man tempot så springer de på som vanligt det är just i skritten som denna "slinger-gång" kommer fram...
Någon som har något bra tips på hur man får hästen att traska på rakt såvida jag inte ber den om något annat. :smirk:

När de gör såhär så brukar jag försöka ha väldigt mjuk hand, gärna lite längre tygel och driva framåt. När de går rakt o snällt så belönar jag dem men om de försöker gå åt sidan (typ in i skogen) så säger jag bestämt nej.
Dessa två hästar som gjort detta är ganska unga (7 år).

Lite dåligt förklarat men hoppas ni förstår :angel:

Sv: Slinger-skritt

Oftast sätter det större krav på ryttaren, och man måste då försäkra sig om att hästen förstått alla hjälper bl a att rakställa och hålla hästen mellan hjälperna.

Sen har jag även märkt att unga lite omusklade hästar gärna beter sig så här, men blir bättre i takt med att de får mer och mer muskler.

Mitt sto gjorde så när hon var yngre, tittade hon åt ett håll så gick hon dit också men detta försvann med tiden och att muskler kom på plats.

Det låter precis som det jag upplever, speciellt det där med att titta åt höger o sen helt plötsligt svänga in dit.
(har förklarat för Draumur att man faktiskt inte får klampa in på folks gräsmattor och hälsa på ;) )
Det försvinner väl med tiden i och med att han blir mer van och mer musklad. Skönt att veta att jag inte är ensam med detta iaf :angel:

Min valack var så för nåt år sedan...tror det kan ha att göra med att de är lite sega (behöver jobba på framåt) o såklart ledarskapet! Men kan säkert bero på annat med...

Hmm seg är han då inte, snarae pigg ;P
Men har inte haft honom så länge så det skall säkert testas en del med, se vad man får och inte får göra :angel:

En av mina hästar "ålade" sej när man red henne i lägre gångarter innan jag köpte henne. I galoppen "stack" hon gärna. När jag lagt på henne en sadel som passade henne som ett andra skinn försvann allt detta för gott, som ett trollslag, och dessutom började hon tölta. Det visade sej sedan att förra ägaren använde en sadel som var PÅ TOK för trång... så min stackars häst försökte bara undkomma smärtan. Än idag har hon bullar runt manken som ett minne av denna tiden, som massören intygat måste varit smärtsamt.

Så - kolla sadeln! En opassande sadel kan påverka hästens sätt att röra sej ganska rejält!
Även om hästen tidigare "gått bra" så kan det bero på sadeln, för muskulaturen i ryggen ändrar sej allteftersom hästen får mer muskler eller blir fetare etc.

Min lilla gjorde så förut när man red ut.
detta var när han tänkte för lite framåt, manade då på honom så han tänkte och gick fram.
nu har han slutat helt.

Hmm sadeln skall passa och jag tycker den ser ok ut, visst glider fram ibland pga av magen :angel: men man kan ju alltid kolla.
Men detta har även hänt då jag ridit barbacka, men vem vet?
Skall kolla iaf.
Tror annars mer det är för att han är osäker när han är själv, det händer bara när han är själv eller lite före de andra (måste ju kolla bak o se så de inte lämnat han i sticket ;P)
Dessutom är han rätt otränad & ung så det kan ju vara musklerna med... Bara att testa och se :)

Min gjorde så innan hon hade tillräckligt med muskler. Hade haft en sadel som låg fel i flera år innan jag köpte henne...

Ja, han som jag har har väl inte heller ridits särskillt kontinueligt (stavn?), mest lite till och från om jag förstått rätt av ägaren, så muskelbrist kan ju vara en andlening. Men til våren då skall han ha sexpack på magen har jag bestämt :rofl:

Tror annars mer det är för att han är osäker när han är själv, det händer bara när han är själv eller lite före de andra (måste ju kolla bak o se så de inte lämnat han i sticket ;P)

Nämen nu sade du det ju själv! Eller hur?:angel::) Då är saken löst!

Min osjälvständiga häst var likadan när hon var ensam. Hon skyggade inte som fullblod eller kastade sej, utan när hon var osäker liksom krängde honom och gick allmänt emot och liksom slingrade sej mellan hjälperna etc. Hal som en ål!

Hehe så gör min häst med och hon är ändå 15, fast det kan ju bero på att hennes hästkompis gör så och han är 7år hon kanske tar efter honom. Ibland när hon gör så så känns det som hon är lite förvirrad och lullar omkring :P

Nämen nu sade du det ju själv! Eller hur?:angel::) Då är saken löst!

Min osjälvständiga häst var likadan när hon var ensam. Hon skyggade inte som fullblod eller kastade sej, utan när hon var osäker liksom krängde honom och gick allmänt emot och liksom slingrade sej mellan hjälperna etc. Hal som en ål!

Jag har tänkt tanken, iaf med lillkillen som jag har nu (är 8 men tror sj att han är 4 ^^) han gillar inte att vara själv ;P
Blir nog bättre med tiden när han blir äldre psykiskt och tryggare i sig själv och med mig. :) Tror mer på det än på sadeln, hade det vart sadeln så borde han ju visa något även när man rider med andra eller på banan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 196
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 867
Senast: JohannaB
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 616
Senast: corzette
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 970
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?