Sliding-skor

M

Mijho

Vad har ni för erfarenhet av slidingskor? En del tränare och ryttare är ju för och en del emot... Kan det skada hästen på nåt sätt? Funderar på om vi skall sätta på eller ej. (Det är en reininghäst)

Sv: Sliding-skor

ja jag var HELT emot för ett tag sen . första tränarn (som var emot)
Andra tränarn (för) så vi satt på nu hon e 4 år o riden 1 1/2 år .Men jag tycker då d går bra där hon e nu ,men ska hon hem i vinter blir d vinter skor bara utebana.
Jag tror d skonar lederna vid slidestop ,utan o vanliga skor blir nog kärvare kanske o mer slitage...
Bara en tanke man får väl se oxå hur hästen funkar me dem kanske.Tror nog man ska rida dom ett tag först så dom har bra benmuskler bak. Så man inte piskar på dom skorna på en gång.
Sen e d ju alltid olika underlag oxå .........

Senast ändrad:

om du ska göra slidestops så SKA du ha slidingskor på! annars kan hästen bli ovillig att stoppa, då vanliga skor "gräver" ner sig i underlaget, vilket ger ett ökat slitage på hästens leder, medan slidingskor gör att hästen "glider" på underlaget, dvs underlättar massor!

har du jämfört ett par slidingskor med vanliga skor förstår du skillnaden bara genom att titta på utformningen!

varför är en del tränare emot slidingskor?
Har inte träffat någon som varit emot, men har inte hållit på med western så länge heller...
Har lärt mig att det är för att minska friktionen, så det inte blir ett lika stumt stopp och på så sätt spar lederna.

Vad har ni för erfarenhet av slidingskor? En del tränare och ryttare är ju för och en del emot... Kan det skada hästen på nåt sätt? Funderar på om vi skall sätta på eller ej. (Det är en reininghäst)

Har riktigt svårt att tänka mig en riktig westerntränare som skulle vara mot sliders, om det inte beror på att hästen inte lärt sig att sätta under sig eller att ryttaren inte klarar av det?!?!?
Har aldrig träffat en tränare som är emot sliders...men det är ju iof sig erfarna tränare med kunskap.

Pratade med en duktig ryttare som sa att han tränat för en av de bästa tränarna i sverige som var emot, igår pratade jag med min tränare och det visade sig vara fel information.

Däremot sa han att om man skall rida working cowhorse eller andra koklasser så kan det bli för halt med slidingskor, därför måste hästen kunna stoppa ändå men från lugnt tempo då.
Om det skall bli ett bra slidingstop i reining så är ju både slidingskor och bra underlag givetvis ett måste.

Men till underlaget då. Om ni rider med slideskor och har ett djupt underlag. glider hästen ändå????

Är totalt nybörjare på det här med reining, men det är ju så skoj så jag blir nog fast för alltid:) :love: :banana:

Akta dig för att stoppa mycket i djupa/tunga underlag, det sliter oerhört på has och knä....det skall vara en fast, hård grund med lite glidmaterial på ytan, det är optimalt:)

Hästskor är en hel vetenskap, och man måste vara lite framåt och prova sig fram lite för att se vad som passar både dig och hästen bäst.

Det finns olika märken på slideskor som på allt annat, och de skiljer sig lite, så för mig finns ingen generell "slidesko"... men vad som de skorna vill är ju att främja ett slidestopp så det blir så snyggt som möjligt, och hjälpa hästen så det blir så lite påfrestningar som möjligt i arbetet.

En slidesko sätter sig inte fast i underlaget på samma sätt som en lite smalare sko. Dessutom ska det sko med rätt sorts söm så inte huvudena sticker ut. Då är verkan från skorna i stort sett borta. Många går på lite grus för att slita ner sömmen, men då finns ju inget av sömskallen kvar istället.. hmmm... men vill man sko väldigt ofta är det ju kanske bra... :bump:

Sliding är påfrestande i vilket fall som hellst, så se upp med att stoppa mycket och i dåliga och tunga underlag. Skadorna visar sig kanske inte med detsamma, utan kommer smygande.

De som sitter på framridningsbanan och bara sitter och stoppar i flera timmar är monster i mina ögon och man har ibland god lust att bara rycka ner dem i från ryggen... men de tycker väll att det är så coooooolt att stoppa så de kan inte sluta.. hmmmmmm :crazy:

Däremot kan det kanske inte vara så underbart att rida andra grenar i slideskor. Så för reiningen JA, men för många andra grenar NEJ. Bara för olycksrisken att åka omkull för att det blir dåligt fäste för bakbenen. :banana:

;)

*nickar medhållande*
Sen är det också en fråga om hur man har sina hästar under den tid de inte tränas eller tävlar. Går dom ute i gräshagar är det kanske inte så lämpligt att dom surfar omkring på plates…
Är man inte tävlande på elitnivå, tycker jag definitivt att man kan slå på dom precis innan tävling och ta av dom efter.

Det är viktigt att den som slår på skorna vet vad h*n gör, så att det blir balanserat. Man vill inte att benen skall glida åt var sitt håll i stoppen, med risk för sträckningar mm.

Vi har djupt underlag på banan i stallet där jag står så det blir inga stopp där utan vi saktar av istället.

Håller helt med chex om framridning, spara stoppen till banan. Bara kolla så allt fungerar givetvis!

Jag e ganska mkt i mot de.. men man kan inte dra alla över en kam men ja har hört talas om många som satt på hästen slideskor ungefär när dom lärt sej galopera o enligt mej e de djurplågeri för om man börjar slidestoppa me en omusklad häst så tar den stor skada av de:( men om man rider på höga nivåer och har en väl musklad häst så e de väl okej men ja skulle nog vänta länge innan ja sätter på min häst slideskor:smirk: o sen kan man ju inte ha sådana skor om man tävlar i andra klasser:crazy: :)

Hästen är välmusklad och har haft slidingskor på sig förut men inte i min ägo.

okej :D men då kan inte ja säga någe hehe hoppas de går bra.. LYCKA TILL me allt:D :banana: :D

Liknande trådar

Anläggning Funderar på vad man kan så i delar av hagar där det idag växer massa ogräs. Funderar även på vilken blandning till olika hagar som...
Svar
0
· Visningar
278
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 389
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
985
Senast: Kakis
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 174

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka