Slickar i jorden o ibland äter bajs!

C

Cavalcad

Är det någon av er som vet vad för mineral eller spårämne som saknas när hästen slickar i jord o lera o ibland äter de andra hästarnas avföring???

Sv: Slickar i jorden o ibland äter bajs!

Nej, vet inte vad som saknas, men jag blev tipsad av veterinären att ge ett multivitaminpreparat så får hästen med all sannolikhet i sig det ämne den behöver.

Att hästen slickar på jorden kan oxå vara att den vill ha just det saltet som är presic där.

Kan ju vara en uttråkad häst också ifall den inte går i gräshage. Mitt sto kan ibland få för sig att äta bajs och jord när gräset är uppätet, och hon får vitaminer och mineraler när hon inte inte går på bete.

Det här va en intressant tråd.
Min häst äter inte jord i hagen, men när jag rider en viss skogsrunda så stannar han alltid på samma ställe och slickar på jorden. Det är bara där han gör det. Varför? Vad kan det finnas i jorden där?

Ofta kan man se både jord och bajsätande vid pälssättning -och fällning. Ett extra tillskott av B-vit samt proteiner brukar hjälpa. Bajsätande kan även bero på en oblans hos ätande hästen som den försöker återställa, men oftast så beror och ses detta vid fällningstider.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 374
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 878
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025