Slickar i jorden o ibland äter bajs!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Cavalcad
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 313
C

Cavalcad

Är det någon av er som vet vad för mineral eller spårämne som saknas när hästen slickar i jord o lera o ibland äter de andra hästarnas avföring???

Sv: Slickar i jorden o ibland äter bajs!

Nej, vet inte vad som saknas, men jag blev tipsad av veterinären att ge ett multivitaminpreparat så får hästen med all sannolikhet i sig det ämne den behöver.

Att hästen slickar på jorden kan oxå vara att den vill ha just det saltet som är presic där.

Kan ju vara en uttråkad häst också ifall den inte går i gräshage. Mitt sto kan ibland få för sig att äta bajs och jord när gräset är uppätet, och hon får vitaminer och mineraler när hon inte inte går på bete.

Det här va en intressant tråd.
Min häst äter inte jord i hagen, men när jag rider en viss skogsrunda så stannar han alltid på samma ställe och slickar på jorden. Det är bara där han gör det. Varför? Vad kan det finnas i jorden där?

Ofta kan man se både jord och bajsätande vid pälssättning -och fällning. Ett extra tillskott av B-vit samt proteiner brukar hjälpa. Bajsätande kan även bero på en oblans hos ätande hästen som den försöker återställa, men oftast så beror och ses detta vid fällningstider.

Liknande trådar

Hundhälsa Börjar känna mig lätt desperat så letar erfarenheter om det finns några. Har en 1 årig hanhund av aktiv sällskapsras. Han har till och...
Svar
15
· Visningar
1 420
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 085
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
580
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
790
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka