Slicka eller inte slicka i ansiktet..

Alfons är rätt glad i att pussas men han slickar mest i luften och i öronen.
Får han hållas tvättar han med stor förtjusning öronen på både folk och fä.

Jag är inte förtjust i att bli skickad i ansiktet men ett par snabba små pussar går bra.
Vill dock helst inte pussas med andras hundar, valpar undantaget :p

Ha ha! Vilken skräckpropaganda-"artikel"! :laugh: Hur många känner ni som fått någon av dessa problem från att bli pussad på av en hund? Måste man springa och desinficera händerna direkt man har gett sin hund en godis, eller kan bakterierna och annat på något magiskt sätt enbart spridas om man blir pussad på munnen? :p

Jag har alltså inget emot hundpussar, speciellt inte från mina egna eller familjens hundar, även om små hundar pussas bättre än stora. ;) Men slabbiga pussar gillar jag inte (inte dregelhundar heller - men dem vill jag ju helst inte ens se...:wtf:). Det har dock inte att göra med bakterier/att det skulle vara ohygieniskt, utan är på grund av min minst sagt mer än lätta saliv-fobi... Kräks tex nästan om jag ser någon spotta... :yuck:

Anekdot från mitt liv som passar på temat: Föräldrarna lade direkt när de kom hem från BB ner mig på golvet hos våra dåvarande två taxar. Taxarna genomsökte tydligen den nya valpen (mig) väldigt noga och slickade väldigt noggrant både här och där... Jag har inga allergier och har varit väldigt lite sjuk genom mina nu typ 40 år. Jag tror nog rätt starkt på "lite skit rensar magen"-teorin...
Mina föräldrar lade ner mig med när vi kom hem från bb, så labben skulle få veta vad de kom med :D

Grattis på födelsedagen @WildWilma

Vi pussas på munnen! Fast inte med tungan ;)
Det är mer som typ en nosdutt.

Ivan är däremot VÄLDIGT förtjust i body lotion och handkrämer och sånt, så han brukar vilja slicka när någon är insmord. Det får han inte för matte. Tänk nysmorda fötter och en som bara "Mmmm! Mellanmål!" :wtf:

Ivan är däremot VÄLDIGT förtjust i body lotion och handkrämer och sånt, så han brukar vilja slicka när någon är insmord. Det får han inte för matte. Tänk nysmorda fötter och en som bara "Mmmm! Mellanmål!" :wtf:
Alla hundar vi haft har varit helt galna i att slicka bort hudkräm.
Min mamma gör egen salva av bivax och olja som är underbar för torra händer och fötter men tar man på den får man nästan freda sig med våld :D

Jag ger nospussar och har inga problem med en kindslick ibland från vovve. Vill inte råhångla mun-mot-mun dock, respektive inte bli genomtvättad i hela ansiktet. En puss räcker gott.

Så mycket skräp som vi vanligen sätter i oss dagligdags så gör inte en hundpuss särskilt stor skillnad.

Måste man springa och desinficera händerna direkt man har gett sin hund en godis, eller kan bakterierna och annat på något magiskt sätt enbart spridas om man blir pussad på munnen?
Ska erkänna att jag har varit/är fortfarande lite så fort jag klappat en hund känner jag mig smutsig och måste tvätta händerna. Jag har försökt få ihop det, då jag inte känt av samma behov om jag klappat en häst.

Det har försvunnit mer och mer på sistone och jag har en känsla att det då hängde ihop med att vi hade en hund, som varken jag eller hunden tyckte om varandra. Händer nog bara enstaka gånger numera att jag faktiskt går och tvättar mig, jag tror att hästar är betydligt mer smutsiga än en hund så. :angel:

Mina hundar tycker om att pussas, och får gärna göra det. Visst, uppskattar inte när de ska rengöra hela ansiktet på mig, men det beror inte på att jag är rädd för bakterier utan för det blir så förbaskat blött när labradoren sätter igång:p
Problemet som jag ser med att låta dem pussa mig, är att de gärna även gör det på andra då och det är ju långt ifrån alla som uppskattar det.

Artikeln kändes långt ifrån seriös dock och ser därför ganska kritiskt på den. Visst finns det väl någon liten chans att något överförs men det är nog ovanligt.

Loppan får pussas. Dock pussas hon bara med stängd mun (pussas liksom med nosen) om vi inte busar för då slickas hon.

Hon äter varken bajs eller annat skit, vi far fullt upp med att få henne att äta sin mat.

Jag har inte läst artikeln, har inga allergier, brukade springa barfota genom koskit som barn och tycker ändå det är äckligt att äta tillsammans med en hund eller katt, dvs varannan tugga/slick eller bli slickad i ansiktet. Det har ingenting med rädsla för smittor eller bakterier, jag tycker det är äckligt att dela bestick, äta från samma tallrik eller äta upp efter någon annan människa med, även barn. :wtf: :turd:

En nosdutt/puss är ok. Men slickande, nej! Som tur är så är mallan inte intresserad av att pussas så det händer väldigt sällan.

Vi pussas på munnen! Fast inte med tungan ;)
Det är mer som typ en nosdutt.

Exakt samma här.
Pussas gärna, inte slicka. Hunden kan kommandot Puss och slänger sig då fram och trycker nosen/munnen mot munnen. Man får passa sig om han kommer med ordentlig fart, då kan man få fläskläpp :p

Att slickas, pussas och använda munnen är en naturlig del i hundens kommunikationsregister. Det kan uttrycka kärlek, glädje, omtanke, tillit mm. Precis som hos oss så varierar utttrycken med personligheten. Min gammelhund ger ett slick på kinden i väl utvalda ögonblick, som ett sätt att understryka det han menar. Lillhunden är väldigt verbal med munnen och använder den mycket, gärna och ofta. Det är helt ok och välkommet så länge han inte just festat på en hästlort eller liknande delikatess.

Min ena är en snålpussare och får man en liten slick av henne så känner man sig priviligierad :love:, oftast så nafsar hon en lite i näsan istället. Min andra hund skulle däremot gärna hångla upp en i brygga så fort man bara tittar lite på honom men han har så slemmig tunga och han kan som sagt hålla på länge så det får han inte. Annars har jag inget emot lite lätt pussande så länge de inte precis varit ute och ätit diverse saker eller slickat sig i skrevet.

Mina föräldrar lade ner mig med när vi kom hem från bb, så labben skulle få veta vad de kom med :D
@WildWilma

så gjorde min pappa med min syster, satte ner en 2500g nyfödd till en stor polistränad schäfer hane, spände ögonen i hunden och sa "den är min". sen så var det bra med det ^_^.

men sen med pussar igen, jag får pussa på hunden, hunden får inte pussa på mig ^_^. eftersom mina pussar lämnar inte ett tjockt illaluktande saliv spår ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
654
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 205
Senast: Nota
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
313
Senast: alex.ha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka