Slicka eller inte slicka i ansiktet..

Som sagt, flera av de där bakterierna/virus blir vi redan utsatta för på hundra andra ställen.
Stafylokocker har vi ju själva på huden liksom..

Ammo får pussas i ansiktet ibland, beroende på hur mkt vi myser :D

Andras hundar - Nej tack.
Min egna har jag olika regler för. Den ena kan inte skärpa sig utan blir manisk i sitt slickande, och siktar in i min näsa och mun. Hon luktar dessutom illa i munnen.

En annan av dem slickar med värdighet, det går långsamt och man får oftast inte så många pussar. Man märker hur hon lägger värde i varje slick. Hon får gärna pussas, hon försöker aldrig stoppa in tungan i näsan eller munnen heller, det vore under hennes värdighet.

Sedan har vi den 3:e, hon vill inte pussas i ansiktet. Men hon kan som sin mor bli lite manisk när hon slickar på händer/armar, så hon skulle nog fått restriktioner om hon hade varit pussglad.

Nej, hundarna får inte slicka på människor. Eller rättare sagt: de får inte slicka på mig. Det vet de, så det låter de bli. Däremot finns det mer slickvänliga människor som gärna både tar och får en puss.

Äh, jag får galet mycket pussar av mina hundar - det hör till. Jag blir 52 år i höst och har överlevt alla år utan problem och har aldrig ens haft munsår :D
Andras hundar är jag inte lika förtjust att bli pussad av - men mina är rätt slaskiga av sig :)

Jag tycker också att det är äckligt om de pussar mig i ansiktet, så då vänder jag mig bort helt enkelt. De försöker inte så ofta. Däremot slickar pumin mig gärna på armarna när jag klappar honom och då brukar jag låta honom hållas :)

Inga pussar i ansiktet här heller. Ibland får valpen för sig att slicka oss i öronen, men annars är han inte så tokig i att pussa i ansiktet. Öronpussar uppskattas ej. Armar och ben är en annan grej och där får han slicka så mycket som han vill :up:

Som icke-hundägare tycker jag att det är upp till ägaren vad de tillåter sin hund att göra på dem själva. Jag personligen vill absolut inte bli slickad av någon hund. Dvs jag utgår ifrån att de har sådan pli på hunden om den får komma fram och hälsa att den inte slickar om den inte har tillåtelse.

Folk får göra som dom vill bara de inte förväntar sig att få pussar av min hund, det skulle kunna sluta illa av andra orsaker.

Och det är väl det jag kan ha som protest mot hundpussar, att folk provar tvinga sig på våra hundar för att få pussar och man uppmuntrar av någon konstig anledning barn att pussa på hundarna (?!) varför gör man det?
Min hund delar ut pussar till familjemedlemmar när hon känner för det men fråga om du får en puss och hon rynkar hela nosen.

Vad det gäller artikel så säger jag att hela artikel är bullshit - klart det säkert händer att husdjur för över smittor till människor men det är väldigt ovanligt, flera av sjukdomarna som tas upp i artikel är väl dessutom riktigt ovanlig och hör normalt sjukhussjukor till dvs smitta från människa till människa? Annars vill jag ha källor till fakta för samtlig av dessa sjukdommar innan jag tror på det.:cautious:

Men de är klart har man öppna sår som man låter hunden regelbundet slicka så lär det kunna bli infekterat på ett eller annat sätt :angel:

Här pussas det för fullt, iaf från mig till hunden :o:D Han är inte så slick-glad utan han eskimåpussas ist så han lägger vanligtvis bara nosen mot. När han slickar så brukar jag vända huvudet lite så han träffar kinden och halsen, mest av reflex än av eftertanke. Vad gäller dela glass och bestik så har jag gjort det under hela min uppväxt och jag mår fint och har aldrig blivit smittad av något. Dottern delar också glass med hunden ibland och hon tycker mest det är mysigt :love:

Jag är inte förtjust i hundpussar, som tur är så har jag en icke-pussig hundras ;)
Aysu kan någon enstaka gång ibland tvätta mig lite på armen, det brukar ske när vi ligger och myser och jag kliar på henne. Ebrah... en fantastisk dag börjar enligt henne med att hon får vakna, klättra upp på mig och tvätta hela mig extremt noga :grin: (Det får hon göra ibland, de dagar som jag tänker starta med en dusch :p ) Själva ansiktet tvättar hon inte så mycket, men jag tror att det mest är för att hon förstått att det inte är så uppskattat.

Andras hundar, de vill jag absolut inte att slickar på mig. Ok om det är små, försiktiga hundar, då överlever jag, men större buffliga hundar... Huh! (tänker typ retrievers)

Jag skulle aldrig komma på tanken att tex dela glass med hundarna heller. Jag delar inte glass med människor heller.

Nej! Inga hund pussar från någons hund :yuck:

Vår gamla älskade att pussas, men hon visste att man inte fick ;), så hon slickade i luften och blev super glad då hon fick pussa på ngn ^_^.

Delar man mat och glass med hunden så ger jag den bitar, dvs den använder inte mina bestick eller får slicka på glassen själv ;).

Det måste vara oerhört ovanligt med infektioner från hundpussar.

Mina hundar gillar att slicka på människor, gärna i ansiktet och öronen. Det är inget jag uppmuntrar men visst blir det någon "puss" om dagen. Det är en del i deras kommunikation. Både med oss och andra hundar, särskilt med varandra. Träffar vi folk som inte vill få "pussar" får de helt enkelt inte hälsa på hundarna.

Mina hundar får gärna pussas (men inte hålla på att slicka, utan bara som en liten snabbpuss) och jag har inga problem med att låta dem smaka på ex min glass (men det sker inte så ofta när man har 5, då blir det ju inget över till mig för alla måste ju få lika :D )

Ha ha! Vilken skräckpropaganda-"artikel"! :laugh: Hur många känner ni som fått någon av dessa problem från att bli pussad på av en hund? Måste man springa och desinficera händerna direkt man har gett sin hund en godis, eller kan bakterierna och annat på något magiskt sätt enbart spridas om man blir pussad på munnen? :p

Jag har alltså inget emot hundpussar, speciellt inte från mina egna eller familjens hundar, även om små hundar pussas bättre än stora. ;) Men slabbiga pussar gillar jag inte (inte dregelhundar heller - men dem vill jag ju helst inte ens se...:wtf:). Det har dock inte att göra med bakterier/att det skulle vara ohygieniskt, utan är på grund av min minst sagt mer än lätta saliv-fobi... Kräks tex nästan om jag ser någon spotta... :yuck:

Anekdot från mitt liv som passar på temat: Föräldrarna lade direkt när de kom hem från BB ner mig på golvet hos våra dåvarande två taxar. Taxarna genomsökte tydligen den nya valpen (mig) väldigt noga och slickade väldigt noggrant både här och där... Jag har inga allergier och har varit väldigt lite sjuk genom mina nu typ 40 år. Jag tror nog rätt starkt på "lite skit rensar magen"-teorin...

Det måste vara oerhört ovanligt med infektioner från hundpussar.

Mina hundar gillar att slicka på människor, gärna i ansiktet och öronen. Det är inget jag uppmuntrar men visst blir det någon "puss" om dagen. Det är en del i deras kommunikation. Både med oss och andra hundar, särskilt med varandra. Träffar vi folk som inte vill få "pussar" får de helt enkelt inte hälsa på hundarna.
Grattis på födelsedagen!

Artikeln orkade jag inte ens läsa eftersom den kändes så töntigt skriven :meh:

Gällande pussar så pussas jag ibland med mina. Eller, rättare sagt: Jag pussar på dem hela tiden, både på munnen och andra ställen. Den lilla pussar tillbaka och skulle antagligen kunna slicka en i ansiktet 24/7 om han fick, men det får han inte. Jag tycker det är lite jobbigt med allt för många slick, så jag bryter efter några stycken. Den stora är inte så mycket för att pussas utan är väldigt selektiv. Han delar ut kanske ett försiktigt, torrt, oslemmigt slick i veckan och då lever man på det några dagar sen ;)

De slickar inte på andra människor (om de inte riktigt bjuder in till det - då kan den lilla slickas) och jag pussas inte med andras hundar.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
654
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 205
Senast: Nota
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
313
Senast: alex.ha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka