Kompisen är ännu slarvigare...Det tappas mobiltelefoner och det glöms läxböcker och kort . Men tyska föräldar är hårda (för hårda tycker jag) och kompisen måste t.ex vara utan telefon nu tills hon har sparat ihop pengar till en ny. Jag vet inte hur mycket månadspeng kompisen får men att spara ihop till en ny telefon tar lång tid.
Jag tycker faktiskt inte att det är hårt att få spara ihop till en ny telefon själv. Det är så livet är. Går saker sönder, man förstör dem eller tappar bort dem så får man spara ihop till en ny. Det man lär sig om föräldrarna fixar en ny gång på gång är att man inte behöver ta vara på sina grejer utan det ordnar sig ändå. Någon annan fixar. Jag har på nära håll följt barn där några har fått allt fixat och där några har fått ta ansvar för sina saker och fått ersätta själva. De barn som fick allt fixat förväntar sig fortfarande som vuxna att någon annan ska fixa åt dem. Det är fel på allt ifrån chefer till kompisar för att de inte ställer upp och curlar dem utan ställer krav. Krav som är fullt rimliga men som de här människorna faktiskt inte klarar av att hantera. De barn som fick lära sig ta ansvar för sina saker jobbar för det de vill ha, klarar sig själva och förväntar sig inte att någon annan ska fixa deras liv åt dem. Det är verkligen en enorm björntjänst att curla sina barn. Det gör att barnen klarar sig sämre i framtiden. Man blir inte en bättre förälder för att man ger sina barn alla prylar de vill ha. Föräldragrejen sitter inte i pengar utan att man lär sina barn det de behöver kunna för att klara sig bra i livet.