Hur gammal är hon?
Jag tror inte heller det finns någon enkel lösning så du har nog fått bra tips men kanske skulle de hjälpa henne om hon skulle ha mer ansvar för pengar dvs att du kanske höjer veckopengen något (och gör det till månadspeng?) för att sedan också sluta lämna pengar hemma utan låta henne ansvara för sina kostnader helt. Därmed inte sagt att du inte ska hjälpe henne när hon hamnar i kris som när hon får böter men med större summa pengar åt gången så har hon större valmöjlighet och då känns det säkert också mer om hon måste offra en stor del på böterna även om du kan hjälpa till med en del av pengen.
Jag själv flyttade hemifrån när jag var 15 pga gymnasium.
Då fick jag mitt studiebidrag 950kr(sista året höjdes det till 1150kr tro ja). Mamma (också ensamstående med begränsad ekonomi) betalade lägenheten, fyllde upp med basvaror och skickade med några matlådor varje vecka men annars stod jag för alla mina levnadskostnader själv.
Jag kunde absolut be mamma om pengar om det va något väldigt särskilt men inte för att jag gjort upp mina pengar i förtid på skräp eller slarv typ
Ville jag ha något extra hade jag alternativet att skaffa mig ett jobb på sidan av studierna men i ärlighetensnamn var jag för lat för det så då drog jag hellre in på mina utgifter och var NOGA med vad jag handlade.
Jag skulle aldrig vågat slarva med mina pengar (trots att jag än idag inte är så noga med så mycket annat och är allmänt förrvirrad faktiskt
) men det var ju jag det, vet ju inte hur din dotter skulle göra med liknande förutsättningar men på det du skriver låter hon ju överlag ansvarsfull bara att hon nu blivit lite slarvig/nonchalant så då kanske mitt tips kan vara något.
Men kolla med henne också så att det inte är just att hon åker med kompisen och hon på nåttvis blir hetsad/provocerad att kliva på tåget trots att hon inte har kortet med sig.
Vem vet, om detta "bara" gäller böterna kanske hon nu skärper till sig på egen hand också bara för att det är jobbigt att behöva se dig besviken.
Lycka till.