Slår mot flugor

T

todde

Ett råd vad ska man göra min häst slår mot flugor. Hon fick närmast panik ja kändes faktiskt så . Var på tävling igår fick utgå pga av detta . Hon var totalt okoncentrerat kom hur fel som helst på hinder.
Är det bara flugspray som gäller ?? Red en runda på kvällen hur bra som helst o då var det inga små jäv.. flugor.
Fler som har sådan extrema problem ??????

Sv: Slår mot flugor

Är det så mycket bitande flugor i farten redan :confused: På sommaren händer det att jag rider med flugtäcke över sadeln samt huva på hästen.

Oj, vad trist.. Var det ingen älgfluga som suttit sig då?

Nej inga älgflugor ! Små svarta kröp i öronen. Köpte en huva på vägen hem och spray det är det enda jag kommer på . Flughuva ja ett sätt , men ser de lika bra med en sådan ?.

Hej!

Jag har en kompis med samma problem. Vi har ännu så länge knappt några mygg men redan har hennes häst börjat sparka sej sönder och samma för att slippa flygfäna. Som jag förstått det undviker hon att rida när det är som värst- för det går ändå inte.

Jag kände en likadan häst för massor med år sen- det var innan flugtäckena började komma och ja.. den hästen fick också vila när det var som värst- hon stog mest på bakbenen och var helt oridbar under flugsäsong.

/Lavinia, som tyvärr inte har några bra råd att ge

En vanlig "tävlingshuva" funkar alldeles utmärkt om hästen blir irriterade utav flygfän i öronen. Annars är de bara att spraya ordentligen med flugspray & hoppas på de bästa! bättre lycka nästa gång

En vanlig "tävlingshuva" funkar alldeles utmärkt om hästen blir irriterade utav flygfän i öronen. Annars är de bara att spraya ordentligen med flugspray & hoppas på de bästa! bättre lycka nästa gång

Precis så har jag också tänkt...ska iväg nästa helg då får vi se om det hjälper.
Helt klart måste det ju finnas fler som har dessa problem.

Hej!

Ja, flughuvan funkar ju om dom är runt öronen- men när dom är runt hela hästen?

Min häst har inte detta problem- tack och lov, men om nån har en bra lösning på resten av kroppen-problemet vore det trevligt. Verkar ju inte finnas nåt som hjälper mot flugor direkt..

/Lavinia

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
971
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 690
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 863
Senast: __sofia__
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 306
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9