Slår i framhov me bakhov

Sv: Slår i framhov me bakhov

nej men det är väl de "bättre" sättet, än att sätta på hästen en massa specialbeslag, det ska väl vara så naturligt som möjligt, och kan man genom rätt ridning få problemet löst (så gott som det går) så är väl det att föredra?

Förutsättning nr 1 är ju att hästen är rätt verkad och skodd, att vinklar stämmer med hästens exteriör och rörelsemönster.
Och faktum kvarstår, är framtårna för långa så hinner den inte undan och slår då i.

Du kan ju inte gärna träna bort en icke fungerande verkning....

Men har du hästen rätt verkad och skodd så drabbas man ändå ibland av tappskor och att den slår i. Unghästar t.ex., första tiden brukar jag sko dem med flappskor så att de inte ska kliva av sig framskorna (vilket de ofta gör då de inte har balansen och kontrollen på sina ben och fötter). Efter några skoningar så brukar det fungera utmärkt med vanliga skor.

En bra hovslagare är A och O. Många väljer den billigaste och i nästan alla fall, så får man det man betalar för.

men det är ju ett faktum att rätt ridning åtgärdear problemet med sådant, även till viss del hur man skor. Min travare drog av sig skor för jämnan i början när jag hade honom, men sen när han fick rätt muskler och en mkt finare överlinje så rök där väl en sko varannan skoperiod. Bara att fråga de flesta ridtränarna så bör de stödja min teori.

Travhästar har ganska långa tår, de ska ju röra sig på ett helt annat sätt än en ridhäst ska göra. Så det första man brukar få göra med en travhäst som ska bli ridhäst, är att börja ta av tårna lite allteftersom vid varje verkning. Så allteftersom tiden, och antalet skoningar, går så blir problemet med islagning mindre och mindre.

Till det kommer naturligtvis också på att hästen börjar muskla om sig allteftersom man rider, bakpartiet och bäckenet börjar röra sig mindre (än idet gör i snabb travaktion) och därmed får man ett annat baksteg. När man sen börjar få hästen att gå någorlunda i form så händer ju än mer.

Tar du en travhäst med "långa travhästtår" och inte korrigerar/kortar ner tårna, kan du dock träna dig fördärvad! Den kommer ändå att slå i mer eller mindre ofta.

min travare "smidde" i början ganska ofta, när han gick/sprang i hagen och även vid ridning.

min hovslagare skodde honom när han gick travet och skor honom även nu, så hon verkar hovarna annorlunda nu när han börjar få fina ridhästfötter till slut, i början hade han inga trakter att tala om...

Så nu smider han nån gång i bland när vi rider men inte längre i hagen, och när han dock smider vid ridning så är det för att han inte balanserar sig/oss riktigt.

Så för mig har både verkning annorlunda än när han gick på travet och ordentlig träning gjort att smidandet näst intill upphört..:idea:

Precis vad jag menade! Rätt verkad och rätt träning så kommer balans och bärighet och man slipper problemet.

Och precis som du beskriver så har travhästar just inga trakter. Man kila upp dem lite försiktigt i början tills trakten hunnit ikapp tån. Det tar ju X antal verkningar innan man är i hamn och har en bra ridhästfot.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett 7-årigt islandssto som för ca en vecka sedan började slå ihop hovarna när hon travar. Jag tror det är bakhovarna som...
Svar
2
· Visningar
965
Senast: Mirakel
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 803
Senast: skuggi
·
Hästvård Bakgrund: Nu kommer en lååång historia, var beredda. Köpte min 8-åriga kallblodstravare i slutet på febr detta år. Han är skolad...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
12 846
Senast: Lindon
·
S
Hundträning Hej! Jag är en 17-årig tjej som har en högställd Jack Russell Terrier vid namn Hugo som nyligen blev ett år gammal och som jag hoppas...
Svar
7
· Visningar
1 345
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II