Slår i framhov me bakhov

Sv: Slår i framhov me bakhov

Jag är ingen superexpert på hästars exteriör - men jag tycker inte han ser så extrem ut? :crazy: Vad är det jag ska titta på?

Och jag ber om ursäkt att jag trodde att du tränade honom för löp, men man kan ju lätt tro det eftersom det var löptränade hästar du pratade om.

Hur hanterar du situationen när han börjar slå i och du rider? Enligt vad jag har fått lära mig så är det balansen som brister, och eftersom du ju påstår att han har exteriören mot sig så kanske det är extra viktigt med halvhalter och noggranna övergångar? Kvarstår problemet när han samlar sig riktigt ordentligt och kommer upp korrekt med framdelen?

Det händer sällan när jag rider för då har jag honom under kontroll och precis som du säger så lyfter han ordentligt på benen. Om du tittar på bakbenen så ser du att dom är grymt långa i jämförelse till den här hästen:
Han slår på sig när han går i hagen (oftast när det är bus) för då tar han i med bakdelen och länger dom där bakbenen ytterligare.

Lshoppning2007042.jpg

Snygg häst. Vi har samma problem med en del av hästarna speciellt nordisarna, vi har halvrunda skor eller flap-sko ohc de som har vanliga skor brukar vi slipa till kanterna på lite så att de inte sticker ut...

Aha! Det ser jag ju förstås :) Och jag fattade det som att det var under ridning du menade att han slog i :o Det var därför jag inte förstod hur du menade :D

Men hur funkar det när man har fullblod i löp då? Dom borde ju sprätta bort skor på löpande band! :crazy:

Prata med din hovslagare,

Han kan sko din hast sa hasten tar kortare steg i bak, vilket inte ar sa bra, specielt inte om du tavlar med din hast,, men om han bara ar en skogsmulle sa kan det ju vara en losning pa problemet.

annars sa far du hitta nagon riktigt duktig hovslagare som lyckas balansera fossingarna pa din hast sa problemet forsvinner

haha har du aldrig undrat varför nästan alla travstall och galoppstalls ägare är hovslagare?? Dom drar av sig dojor hela tiden! Och travar ägarna har boots som dom slår in mellan skon och hoven med en kil för använder dom vanliga boots så ryker dom av innan dom ens börjat trava.

Mitt varmblod har samma problem. Så sent som i förgår så trampade han av sig ena framskon när vi red. Och det var ändå i lugn, sammlad galopp och i rätt form.

När jag köpte honom så hade han travskor fram och då var det inga problem alls. Men när vi skodde om honom med "vanliga" ridskor så blev det ett väldigt problem. Hovis kommer i övermorgon så jag ska prata med dem om travskor på framhovarna då. Jag tror att det blir bättre i allafall.
Så testa det. Det kanske blir bättre så.

haha har du aldrig undrat varför nästan alla travstall och galoppstalls ägare är hovslagare?? Dom drar av sig dojor hela tiden! Och travar ägarna har boots som dom slår in mellan skon och hoven med en kil för använder dom vanliga boots så ryker dom av innan dom ens börjat trava.

Hehe.. joo :crazy: det har jag faktiskt funderat på. Men jag trodde att det berodde på att de ju har så många hästar att det blir jättedyrt att ta ut hovslagare hela tiden.

Jo det är också en anledning men plus alla tappskor så blir det för mycket!

Att en häst slår ihop fram och bakfötter beror på obalans och kan endast åtgärdas med träning. När hästen är rätt riden och fått rätt muskler och bra balans kommer den att sluta slå ihop fötterna. Det är vanligt hos unghästar och brukar försvinna av sig självt efter några år.

Det handlar om muskler; samling och balanserat arbete ;)
Har själv varit där, numer tappas det / trampas av dojjor ytterst sällan.

Precis, med ridhästar handlar detta problem om att hästen inte går i balans, inget annat.
Travare vet jag inte, men kan tänka mig att de balanserar sig på ett annat sätt än ridhästar.

Att en häst slår ihop fram och bakfötter beror på obalans och kan endast åtgärdas med träning.

Det är modigt av dig att våga nämna bara ett sätt att "bota" övertramp! Varför håller du dig till denna lilla marginal?

men det är ju ett faktum att rätt ridning åtgärdear problemet med sådant, även till viss del hur man skor. Min travare drog av sig skor för jämnan i början när jag hade honom, men sen när han fick rätt muskler och en mkt finare överlinje så rök där väl en sko varannan skoperiod. Bara att fråga de flesta ridtränarna så bör de stödja min teori.

Jo det är väldigt sant och jag håller till stor del med! Men ska man verkligen gå så långt att säga att det är det "enda" sättet??

nej men det är väl de "bättre" sättet, än att sätta på hästen en massa specialbeslag, det ska väl vara så naturligt som möjligt, och kan man genom rätt ridning få problemet löst (så gott som det går) så är väl det att föredra?

Att en häst slår ihop fram och bakfötter beror på obalans och kan endast åtgärdas med träning. När hästen är rätt riden och fått rätt muskler och bra balans kommer den att sluta slå ihop fötterna. Det är vanligt hos unghästar och brukar försvinna av sig självt efter några år.
var det verkligen till mig?

om hästens tår är för långa i fram så ÄR det en orsak till att hästen inte får upp framhivarna, att korta av dem hjälper faktiskt..

och som jag faktiskt sa så är det bara en del av botemedlet, den andra delen är rätt träning..

Min äldsta travare hade det problemet i början. Hon var knappt riden och trampade av skor hela tiden. Nu för tiden när hon är fint musklad tappar hon i princip aldrig skor, visst händer det fortfarande att man hör att hon slår ihop hovarna men inte alls som när hon kom. Jag har "klättrat" mycket med henne, en massa terräng så hon har fått lära sig att tänka efter och inte bara "slarva" med steget.
Hon hade bara gått på bana och förstod sig varken på uppför eller nerförsbackar men nu är hon jättesmidig!

haha har du aldrig undrat varför nästan alla travstall och galoppstalls ägare är hovslagare?? Dom drar av sig dojor hela tiden!

Jasså?? Du tror inte det är för att man ska kunna balansera hästarna själv utan att ta ut en hovslagare varje gång? Som mellan värmning och start, att man vill kunna ändra lite beroende på hur banan och hästen känns för dagen?

Nog för att det finns hästar som trampar av sig skorna bland travarna men det är nog lika vanligt att halvbloden trampar av sig skorna oxå.

Jasså?? Du tror inte det är för att man ska kunna balansera hästarna själv utan att ta ut en hovslagare varje gång? Som mellan värmning och start, att man vill kunna ändra lite beroende på hur banan och hästen känns för dagen?

Nog för att det finns hästar som trampar av sig skorna bland travarna men det är nog lika vanligt att halvbloden trampar av sig skorna oxå.

Jag har jobbat i travstall och kört travare och skorna rök mycket oftare på dem än på ett vanligt halvblod:mad: och ja dom byter och använder olika skor för träning och tävling men det är också för att dom kan göra så just för att dom är hovslagare. En hovslagare till ridhäst byter också skor oftare på sina hästar hemma än vad den som inte är hovslagare gör.

mina travare har då inte haft som vana att slå i skorna! den ena är nu död, men både den o min nuvarande va travtränade och användes som ridhästar.

min andra häst slår i skorna när han blir trött eller inte orkar jobba korrekt (unghäst) Det är snarare vanligare på unghästar som inte riktigt har all ork o muskler, än raser.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett 7-årigt islandssto som för ca en vecka sedan började slå ihop hovarna när hon travar. Jag tror det är bakhovarna som...
Svar
2
· Visningar
965
Senast: Mirakel
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 803
Senast: skuggi
·
Hästvård Bakgrund: Nu kommer en lååång historia, var beredda. Köpte min 8-åriga kallblodstravare i slutet på febr detta år. Han är skolad...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
12 846
Senast: Lindon
·
S
Hundträning Hej! Jag är en 17-årig tjej som har en högställd Jack Russell Terrier vid namn Hugo som nyligen blev ett år gammal och som jag hoppas...
Svar
7
· Visningar
1 345
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • 🎄Jul 2024🎄
  • Blod i urinen

Hund, Katt, Andra Djur