Slår i framhov me bakhov

P

PayWay

Min 17-åriga varmblodsvalack går ofta(riktigt ofta) och slår i bakhoven mot framhovens undersida mot tån. Va kan man göra för att han inte ska göra så? Det brukar hålla sig borta i ca en vecka efter att hovis har vart skott honom men sen börjar det igen... Jag har köpt boots så att han inte ska strampa av sig framskona vilket inte har hänt än(peppar peppar). Detta gjorde han även för den förra ägaren. Vi har provat andra skor(me kappan på sidorna istället för fram). Nån som vet??? :confused:

Sv: Slår i framhov me bakhov

Har du ridskor på hästen kan det vara så att han blir för tung fram helt enkelt. Prova med lättare skor på framhovarna så hinner han få undan framhovarna snabbare.

är han låg i framdelen när du rider? jobba mera över bommar och cavaletti och i skog och mark för att få honom att lyfta framdelen mera.. övergångar och tempoväxlingar hjälper också..

hur snabbt växer din hästs hovar förresten, jag är inte så insatt i hovslageriet värld men kan det ha något med överrullningen att göra? så han inte hinner få upp framhovarna?

har ju lst om detta problem någonstans och visste lösningen men nu minns jag inte exakt, men jag minns att det var ganska logiskt iallafall..

Testa att korta tårna på framfötterna å ev. travskor fram å remont skor bak.

min gjorde så ibland, men försvann när han fick ordentliga muskler i rygg och bakdel och kom upp med framdelen. Men vi kortade även tån på honom för att få snabbare överrullning i hovarna, och det hjälpte

Detta är ett så typiskt Travar och Fullblods problem!! Eftersom de är avlade för att springa så fort så har de långa bakben och trampar då lätt på framskorna! Korta ner tån på BAKFÖTTERNA och om han har platta framfötter så ge dem ett par kilskor så att h*n får bättra benställning fram.
Dett aär ett supervanligt problem som många kämpar med!

inte ska man slänga på en massa specialskor för att det ska bli bra...du vill ju inte ha snabbare överrullning på hoven bak för då lär den slå i ännu mer, det är fram som det behövs, du kan ju inte tro att det hjälper i längden genom att korta bakhovarnas tår bara så att de inte når fram. Nej rida hästen i lämplig form, även korta ngt på framhovarna för snabbare överrullning.

Tack för alla svar! Visste inte att d va ett sånt vanligt problem på varmblod! Jag ska prata me hovslagaren mer ingående om detta nästa gång! Han e inte plattfotad, han har fina fötter! :) När man tittar på hur han går så ser det ut som att han går med långa steg bak. Han slår inte bara i när vi rider utan även när han lunkar rundor i hagen...

Jag har tidigare haft en häst som hade väldigt lätt för balltramp. Min hovslagare kortade hennes tår fram för att överrullningen skulle gå snabbare. Sen la han ut skon bak ganska mycket bak. han sa att det saktade ner steget bak lite. Mitt sto hade lite väl mycket energi i bakbenen.

Tala med din hovslagare. Han/hon borde kunna hjälpa dej med den frågan.

Jo det är sant! Man vill helst inte ha en massa Specialskor på hästarna och det blir SATANS dyrt! Jag håller med du man ska undvika det så länge det går! Min häst var vi tvugna att lägga kilskor på han har dom lägsta trakter du kan tänka dig!! Han är dock Fullblod och har fötter därefter! Han trampar också på sig mycket men det blev avsevärt bättre när vi kortade bakfötterna lite och höjde honom fram.
Finns det ingen hovis på bukefalos som kan skriva ett inlägg??

Hovis här idag! Har beställd en annan specialsko som är rund i kanterna så att foten hoven ska gå iväg snabbare! Hon har även köpt special-kilar till dom skorna. Vågade inte ens fråga vad skorna kostar! Ush jag saknar den tiden när jag kunde ha vanliga skor på en min häst! :cry:

... men skorna är ju ändå bara att se som en tillfällig lösning och hjälp - träning skall ju bygga upp hästen så att "smidningarna" upphör?!

Jag hoppas verkligen det! Alla hans syskon och hans mamma har samma fötter! Det fanimej hopplöst!! Och varje gång han trampar av sig en sko så kostar det hur mycket som helst!!

Det handlar om muskler; samling och balanserat arbete ;)
Har själv varit där, numer tappas det / trampas av dojjor ytterst sällan.

Har du någonsin haft ett varmblod eller ett Fullblod :cool: Det låter inte så i ditt utal. Studera ett galopplöp eller ett travlöp och kolla bakbenens räckvidd.

Ahaa... jag tror du glömde nämna att du tränade ditt fullblod för löp :idea:

För om du tränar för dressyr/hoppning så hade du ju löst problemet automatiskt eftersom man där eftersträvar ett högt steg istället för ett långt - och tränar hästen därefter ;)

Nix min häst är hopphäst;) inte illa pikat men behövs inte:P jag har full koll på hur man tränar hästen! men vänta jag lägger upp en bild på honom så ska jag visa hans byggnad!

Blandatalbum005.jpg

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett 7-årigt islandssto som för ca en vecka sedan började slå ihop hovarna när hon travar. Jag tror det är bakhovarna som...
Svar
2
· Visningar
965
Senast: Mirakel
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 803
Senast: skuggi
·
Hästvård Bakgrund: Nu kommer en lååång historia, var beredda. Köpte min 8-åriga kallblodstravare i slutet på febr detta år. Han är skolad...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
12 846
Senast: Lindon
·
S
Hundträning Hej! Jag är en 17-årig tjej som har en högställd Jack Russell Terrier vid namn Hugo som nyligen blev ett år gammal och som jag hoppas...
Svar
7
· Visningar
1 345
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama