Släpvagnsvikt för bil

Wilfa

Trådstartare
Någon som vet om man kan registrera om sin bil så att släpvagnsvikten blir högre? Jag har BE-kort och en Ford Mondeo som tyvärr inte får dra mer än knappt 1400 kg, oavsett körkort. Hade varit bra om den fick dra lite mer.....

Sv: Släpvagnsvikt för bil

Det blir nog svårt utan att du bygger om bilen så att den blir tyngre. Släpet får inte vara tyngre än bilen, oavsett vilken körkortsbehörighet du har.

Min mondeo fick dra 1500 kg oavsett körkort... :confused:
Vet tyvärr inte något om omvägning men ring svensk bilprovning eller maila dom. :idea:
Det gjorde jag när jag undrade om släp och bil!

Bara registrera om går inte. Du måste göra om bilen på något sätt, jag känner(kände) en som lät svetsa fast blyvikter i bakluckan så att bilens egen vikt ökade och hon fick dra tyngre släp. Med dagens moderna bilar som är typgodkända så tror jag det är väldigt svårt att få igenom en sådan om registrering.

Jag vägde upp min Saab 9000 i från -90 för 2 år sedan. Vet att det inte brukar vara några problem...
Jag köpte vikter på skroten, (fick tips om det) såna där vikter man har på traktorer, (runda, som en bildäcksfälg i diam, men platta) de väger ca 15-30kg. Vi skruvade fast denna över extrahjulet som ligger under mattan i bagageluckan, med hjälp av en fastsvetsad förlängning av "skruvpinnen" man skruvar fast extrahjulet med, så den gick lätt att ta loss.
Detta gjorde min bil 30kg tyngre. Vi åkte alltså in och gjorde en ny registreringsbesiktning på bilen sedan (kostade ca 1000kr) Och bilen fick en tjänstevikt på 1450kg istället för 1420kg (vilket automatiskt gör att den får dra 1450 kg istället för 1420, (så länge ej tillverkaren satt nån egen gräns, vilket är väldigt ovanligt)!

DEtta gjorde jag för att jag köpt en ny hästtransport, en boggie, som var reggad på 1450 kg (min bil fick ju bara dra 1420) & det visade sig vara betydligt enklare & billigare att väga upp bilen... än att väga ner släpen (krävdes däckbyte bl a)

Du kan ringa och fråga på bilprovningen vilka regler som gätter om du vill väga upp bilen...
Men skulle inte rekomendera dig att göra detta om det handlar om mer än 40, max 50 kg, bilen blir ju tyngre i bak, kommer att dra lite mer soppa + att den blir ju inte bättre att dra med för att du sätter i vikter (inte min iaf, för den var framhjulsdriven).

Det slutade med att jag 1 år senare ändå köpte en ny bil, en 4-hjulsdriven Audi A4, som får dra 1510kg på B-kort (1550kg idag, då den är lastbilsreggad)... den är mkt bättre att dra med...

Såg nu att du skrivit att den bara får dra 1400kg på E-kort också??
Skulle gissa att det inte är någon idé att väga upp då, då är ju gränsen satt av biltillverkaren säkert... Min Saab som jag skrev om ovan fick dra mer på E-kort (1600 om jag inte minns fel) alltså är bilen iaf gjord för att klara 1600kg, vilket inte verkar vara fallet i med din bil...
Men för säkerhets skull, ring & fråga bilprovningen vad dom tror...
Jag är inte helt säker...

Jag skulle ringa Ford å fråga varför den har så låg vikt..

Vi har en Audi som "bara" får dra 1700 kg med E kort och alla andra likadana Audi får dra minst 1900 kg... Då vår Audi är en import visade det sej va en annan "typad" dragkrok som bara fick dra så "lite"...

Kanske gäller det din bil med ? Fråga som sagt biltillverkaren :)

Min Audi får dra 1650kg på BE-körkort och 1490kg på B-körkort.
Nu så har jag ju BE, men om jag skulle sälja den så verkar det ju vara en idé att väga upp den med 10 kg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 349
Senast: Derivata
·
Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
522
Senast: Windy
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 492
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar