Sv: Släpvagnsvikt för bil
Jag vägde upp min Saab 9000 i från -90 för 2 år sedan. Vet att det inte brukar vara några problem...
Jag köpte vikter på skroten, (fick tips om det) såna där vikter man har på traktorer, (runda, som en bildäcksfälg i diam, men platta) de väger ca 15-30kg. Vi skruvade fast denna över extrahjulet som ligger under mattan i bagageluckan, med hjälp av en fastsvetsad förlängning av "skruvpinnen" man skruvar fast extrahjulet med, så den gick lätt att ta loss.
Detta gjorde min bil 30kg tyngre. Vi åkte alltså in och gjorde en ny registreringsbesiktning på bilen sedan (kostade ca 1000kr) Och bilen fick en tjänstevikt på 1450kg istället för 1420kg (vilket automatiskt gör att den får dra 1450 kg istället för 1420, (så länge ej tillverkaren satt nån egen gräns, vilket är väldigt ovanligt)!
DEtta gjorde jag för att jag köpt en ny hästtransport, en boggie, som var reggad på 1450 kg (min bil fick ju bara dra 1420) & det visade sig vara betydligt enklare & billigare att väga upp bilen... än att väga ner släpen (krävdes däckbyte bl a)
Du kan ringa och fråga på bilprovningen vilka regler som gätter om du vill väga upp bilen...
Men skulle inte rekomendera dig att göra detta om det handlar om mer än 40, max 50 kg, bilen blir ju tyngre i bak, kommer att dra lite mer soppa + att den blir ju inte bättre att dra med för att du sätter i vikter (inte min iaf, för den var framhjulsdriven).
Det slutade med att jag 1 år senare ändå köpte en ny bil, en 4-hjulsdriven Audi A4, som får dra 1510kg på B-kort (1550kg idag, då den är lastbilsreggad)... den är mkt bättre att dra med...