Släppt ihop hästar utan ägarens tillstånd?

knasboll

Trådstartare
Hej är lite nyfiken på en sak.

Kom till stallet här om dagen och skulle hämta min häst i hagen, men kunde inte se honom någon stanns (kom på kvällen så det var svart ute). Sedan kom stallägaren ut och sa att hon släppt ut honom i en annan hage tillsammans med en annan häst (har inte gått ihop tidigar)?
Jag tyckte det var bra att han fick en kompis, men lite sur och tyckte ändå att dom kunde informerat om att dom gick tillsammans, eller?

Allt hade ju gått bra men, är det okej att göra så?
Vad hade hänt om det inte gått bra, och min häst hade fått skador? Jag som hästägare hade ju inte en aning om att dom var i samma hage?

Det ha hänt några gånger innan att stallägaren har tagit egna beslut vad som gäller skötsel av min häst.Så jag kanske bara reagerar då jag börjar bli trött på att inte ha koll på min egen häst. så tänkte bara fråga vad hada andra hästägare gjort. (hästen är 3år)

tacksam för åsikter:)

Sv: Släppt ihop hästar utan ägarens tillstånd?

Jag skulle bli arg, minst sagt. Det är självklart att ägaren ska tillfrågas om något sådant.
Jag skulle aldrig göra något liknande utan att ha ägarens godkännande först.

Hej!

Hade det gällt min förra häst hade jag mest ryckt på axlarna. Hon funkade ihop med de flesta hästar.

Hade det gällt min nuvarande hade jag blivit skogstokig. Hon är extremt ranglång, får stryk av de flesta hästar och blir jagad. Hon har också tappskoförbud, vilket innebär att hon inte kan släppas ihop med hästar där risken finns att dom jagar henne (och det har det visat sig att den risken alltid finns!). Hon har blivit skadad flera gånger vid ihopsläpp och tappat skor, så jag hade flippat helt, gissningsvis. Fast samtidigt är det inte så mycket att göra.. Men jag anser att stallägaren ska säga till innnan den släpper ihop ens häst med andra hästar. Man vill ju iaf ha möjlighet att vara med, eller åtminstone kunna planera för att ta ut hovis samma dag.

/Lavinia

Just ihopsläpp av hästar tycker jag otroligt viktigt att alla parter är informerade och har godkänt, samt helst är med.

Är det något som skulle få sinnet att rinna för mig i stallet så är det om någon skulle ge sig till att släppa ihop min häst med en annan utan att jag var informerad och närvarande. Jag skule bli vrålförbannad!

Jag tycker att hopsläpp är en stor skaderisk, så jag vill ha möjligheten att säga ja eller nej. Jag vill också skydda min hästs ben med benskydd och boots, och jag vill vara på plats för att kunna bestämma om hopsläppet ska avbrytas och, om min häst blir skadad, själv kunna ta beslut vad gäller första hjälpen och ringa ut veterinär/köra till klinik.

Det agerandet kan klassas som oaktsamt förfarande, dvs det är icke ok och du kan åtala stallägaren om en olycka skett.

Håller med de andra, det är INTE ok att släppa ihop andras hästar utan att ha informerat ägaren och gett denne möjlighet att närvara. Skönt att allt gick bra men jag tycker att du ska prata med stallägaren och förklara att du ska tillfrågas innan de släpper ihop din häst med någon annan.

Tycker det är otroligt oansvarigt av stallägaren att göra så. Man får inte fixa och dona som man vill med andras hästar. Förstår mycket väl att du blev irriterad och arg, hade jag också blivit!:eek:

*kl

Sällar mig till skaran som inte tycker att det var okej. Jag finner mig i mycket då mitt stall är så himla bra i övrigt och stallägarna är helt fantastiska människor, så är jag inte fyrkantig utan vill dom ändra på något är jag ganska tillmötesgående. Men då det gäller ihopsläpp hade jag blivit jättearg om ingen sagt till mig innan. Speciellt nu på vintern när hästarna är broddade och min dessutom är ny i stallet och jag vet att det kan smälla rätt så mkt när dom ska göra upp första gången...

Hade jag varit du hade jag helt sonika frågat stallägaren vad h*n hade tänkt göra om skador hade skett. Då lägger man fram det på ett lite mer öppet och inte så konfliktinriktat vis utan mer kanske får denne att tänka till själv. Nu hände ju inget. Hade det hänt en olycka hade jag däremot inte varit så öppensinnad och diskutabel :cool:

Tack för alla svaren,,, skönt att veta att jag inte är ensam om mina åskter, ska försöka ta upp detta med henne så snart jag kan :)

Det hade förmodligen lett till en polisanmälan från mig om någon gjort något sådant :mad:

Släppa ihop hästar är ju bland det mest riskfyllda man kan göra, lagom kul om man kommit ut och hästen hade benet avsparkat?

Detta hände mig också med min förra foderhäst. Kom till stallet och då var han ihopsläppt med en häst i en liten liten hage. Det hade gått jättebra och dom stod och kliade så fint på varandra, men jag blev redigt arg. Man gör inte så. Jag sa tydligt och klart till den som släppte ihop dom att jag inte tyckte det var okej på något sätt. Tror det gick fram :D

Jag hade blivit arg, hade aldrig accepterat att någon fattade beslut gällande min häst vid ihopsläpp med annan häst utan att jag är med och framför allt inte utan att jag gett mitt samtycke till ny hagkompis från första början :mad: Såna människor förstår inte värdet av vad en häst kan betyda för någon annan, samt att vem ska bekosta eventuellta vet. kostnader? Inte hade jag gjort det iaf!

Nej så gör man inte. Det är respektlöst mot hästägaren.
Men sådant brukar vara reglerat i kontraktet. Det brukar visserligen stå att stallägaren har rättt att flytta hästen till en annan hage men inte utan att meddela hästägaren om detta.
Mycket märkligt beteende, börja ifrågasätta sådant med en gång för det brukar tyvärr bara bli värre och till slut bestämmer h*n i princip allt över din häst men du betalar.
Sätt stopp för detta med en gång.
Lycka till! :)

Jag hade inte blivit skogstokig eller arg, men lite irriterad.
Jag hade sagt att nästa gång får stallägaren gärna säga till INNAN för jag vill ha möjligheten att vara med.

Jag hade inte blivit skogstokig eller arg, men lite irriterad.
Jag hade sagt att nästa gång får stallägaren gärna säga till INNAN för jag vill ha möjligheten att vara med.

Det hade jag sagt OCH skrivit på tavlan men ändå hade dom släppt in nya. Blev minst sagt förbannad. Sen finns det såna som inte bryr sig men det är ju upp till dom.
Sen slutade det med att min körde ut dom nya ur hagen när jag gått hem:D.

Klart man blir tjurig när man sagt till och dessutom skrivit på tavlan att man vill vara med.
Då är det ju bara respektlöst.

Jag tänker mer att stallägaren släpper ihop hästarna och inte sagt till den andre hästägaren för att den antagligen inte trott att det varit en så stor grej och då tycker jag inte att det är så mycket att hetsa upp sig över.

Jag hade blivit vansinnig, min häst är inte snäll mot andra hästar alltid och det kan bli otäckt. Har man en gång hittat en häst med brutet ben så undviker man allt som kan orsaka sådant.

Beror ju lite på vad det står i avtalet med stallägaren. Vissa hyr ut stallplats och hage, men specificerar inte vilken hage och vilka hästkompisar den ska få.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 709
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 117
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 714
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024