Släppt ihop hästar utan ägarens tillstånd?

Sv: Släppt ihop hästar utan ägarens tillstånd?

Om man som stallägare anser att det "inte är en så stor grej" att man behöver informera hästägaren om hopsläpp med nya hästar, så är man ute på rätt hal is som stallägare, - minst sagt.

TS: Det är inte okej någonstans på något sätt att släppa ihop hästar utan att ägaren/fodervärd är med eller i alla fall okat det innan.

Hej!

Hade det gällt min förra häst hade jag mest ryckt på axlarna. Hon funkade ihop med de flesta hästar.

Hade det gällt min nuvarande hade jag blivit skogstokig. Hon är extremt ranglång, får stryk av de flesta hästar och blir jagad. Hon har också tappskoförbud, vilket innebär att hon inte kan släppas ihop med hästar där risken finns att dom jagar henne (och det har det visat sig att den risken alltid finns!). Hon har blivit skadad flera gånger vid ihopsläpp och tappat skor, så jag hade flippat helt, gissningsvis. Fast samtidigt är det inte så mycket att göra.. Men jag anser att stallägaren ska säga till innnan den släpper ihop ens häst med andra hästar. Man vill ju iaf ha möjlighet att vara med, eller åtminstone kunna planera för att ta ut hovis samma dag.

/Lavinia
Din nuvarande låter som en sådan som skulle gått med min gammel tant, oftast en riktigt tuff och bitchig tant. Om det inte är en i flocken som övriga försöker hacka på, för då är hon en riktigt mjukis mot denna men precis lika tuff som alltid när denna individ försvaras mot övriga. :)
Hackkycklingarna brukar trivas när hon är flockledare. :)

/Camilla

Helt fel gjort av stallägaren!

Jag flyttade till ett nytt stall med en fånghäst och hade tagit med mig rejält med hö från gamla stallet för foderövergången för att inte byta både foder, hage, stall, vatten och allt på en och samma gång. Några dagar efter att jag hade flyttat in upptäckte jag att min häst stod och tuggade på ensilage och inte på sitt eget hö! Dessutom hade han stora "bulor" över hela kroppen. Dagen efter flyttade jag honom - igen. Funkar inte med stallägare som inte fattar att man inte kan ge en fånghäst ensilage bara för att han själv tycker det.

Jag skulle nog fråga stallägaren om hur denne hade löst situationen om din häst fått någon skada i samband med ihopsläppet och behövt köra hästen till en klinik? Vem åtar sig det? Mitt på arbetsdagen menar jag?
I förra stallet gick min häst i en inackorderingshage, där hästar kom och gick. Min häst låg då i mitten på rangskalan och det var tur för mig, för hästar släppes in i hagen i tid och otid. Då tyckte jag att det fungerade, för flocken var ganska stor så det blev aldrig någon större fight, faktiskt. Jag hade dessutom inget val, utan så gick det till där.
Nu har min häst avancerat ganska mycket och tagit på sig ledartröjan i nuvarande stallet, och ihopsläppet här gick ganska våldsamt till, så nästa gång någon ny häst ska in i flocken (vilket förmodligen inte kommer inträffa där jag står just nu) MÅSTE jag vara med.

I ditt fall hade jag blivit brydd, mest för att rutinen att inte informera. Jag arbetar och är ofta långt, kan ibland vara 5 timmars bilresa från stallet. Skulle något hända vet jag att stallchefen skulle göra exakt samma sak som jag skulle göra för hennes hästar om hon var borta. Skulle din stallchef/ägare göra samma sak?

Jag hade blivit riktigt arg!!! Min häst får inte släppas med någon ny häst om inte jag sagt att det är ok!! Min förra häst bröt benet i hagen och fick avlivas akut så jag vet vad som kan hända :cry:

Det verkar inte som om folk tänker på det, även om de är hästägare. Jag har råkat ut för de tre gånger. Två gånger när min häst varit på bete. Ena gången släpptes en äldre valack ihop med några småpojkar (däribland min) och den var inte snäll i början.
Den andra gången släpptes ett främmande sto in till två unga valacker. Ena ena gillade donnan, vilket inte var besvarat......min brydde sig inte lyckligtvis.
Båda gångerna har jag fått veta det efteråt.

Den tredje gången var det en ponnyunge som nog tyckte syn om sin Dponny och helt sonika hämtade den och satte i vår beteshage, där det gick 4 ston och en hingstig valack............den stackars ponnyvalacken sprang för livet när jag av en tillfällighet kom körandes....
Jag körde rätt förbannad direkt till ponnyägaren och hämtade henne, hon förstod ingenting. Jag tror att hon fattade när vi hämtade hennes skummande, totalt slutkörda ponny. Russvalacken som jagat honom var också helt slut, men fortfarande lika ilsken. - komma in till honom och hans tjejer.... De andra hade slutat springa.

Detta har hänt min ena häst ett par gånger, ena gången gick det inte så bra... Hon är lite speciell och tuff, sparkar gärna och ger sig inte. Det nya stoet som släpptes in i hagen var av samma typ, och min tjej skulle självklart skydda sin flock och fästman... Det hela slutade i två halta hästar och djupa sår över kroppen. Dyra veterinärkostnader för min häst. (Kändes extra onödigt då vi skulle byta stall några dagar senare!)
Jag var minst sagt vansinnig och väldigt ledsen.

Kl

Detta hände mig i ett stall jag stod i för ett tag sedan. Jag hade ganska nyligen flyttat dit och en dag när jag kom till stallet gick min häst, som för övrigt är tävlingshäst som var mitt uppe i tävligssäsongen, i en helt annan hage än tidigare med nya hästkompisar. De hade inte sagt någonting om det innan och jag är också väldigt noga med vilka min häst går med. När jag tog upp detta med stallägaren sa hon bara att hon trodde att hon pratat med mig om det. Det hade hon dock inte och om jag var stallägare skulle jag kräva att hästägaren var med vid ihopsläpp för säkerhets skull.

Jag tycker inte att det är rätt att släppa ihop hästar hur som, om man nu inte uttryckligen gett sitt godkännande till det innan. Jag tycker det visar på dåligt ansvarstagande och är inget stall jag skulle föredra. Jag tycker man ska känna sig trygg och lita på att stallägaren informerar dig som hästägare om det skulle vara något.

Detta har hänt min ena häst ett par gånger, ena gången gick det inte så bra... Hon är lite speciell och tuff, sparkar gärna och ger sig inte. Det nya stoet som släpptes in i hagen var av samma typ, och min tjej skulle självklart skydda sin flock och fästman... Det hela slutade i två halta hästar och djupa sår över kroppen. Dyra veterinärkostnader för min häst. (Kändes extra onödigt då vi skulle byta stall några dagar senare!)
Jag var minst sagt vansinnig och väldigt ledsen.

Sånt där kan ju hända ÄVEN OM man är med men då har man åtminstone en chans att kanske hindra det innan det blir för jävligt.
Synd på din häst.

Jo, precis. Man kan inte göra så mycket även om man är med =/
Men hade dom frågat mej så hade jag aldrig godkänt att min häst släpptes ihop med det stoet, då jag sett hur jävlig den är mot andra ston.
Dessutom var flytt på gång för oss några dagar senare, så pga det kändes det också väldigt onödigt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 709
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 117
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 714
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark
  • Adventskalendertråden 2024