Släppa ut unghäst efter lång boxvila...

MiaMaria

Trådstartare
Nu är det snart dags att släppa ut min olycksdrabbade lilla ettåring. Hon har haft boxvila i 6 månader efter två olika skador. Tanken är att hon ska promeneras, men det fungerar helt enkelt inte. Trots hög dos lugnande exploderar hon efter 100 meter. Men ut måste hon ju och vi får släppa henne med min äldre valack snart. Frågan är bara HUR går vi till väga?? Är ju SÅ rädd att hon ska skada sig igen, och det känns som att varje dag hon står inne nu blir det bara värre. Hon är jättesnäll och lugn inne, det är först utanför stallet hon får spelet.

Hur har ni andra gjort om ni varit i liknande situation? ALLA tips är välkomna. Börjar känna oss smått desperata över hela situationen :crazy:

Sv: Släppa ut unghäst efter lång boxvila...

Det kanske går om en häst går framför, eller om hon går mellan två hästar? Eller kan du kanske släppa henne i en minihage, sidan om valacken, så kan hon röra sig där?

vi har gjort så att vi ökat sjukhagen som ligger intill dom andra hästarnas hage succesivt, för att det inte ska springas upp igen det första det gör. efter någon vecka har vi släppt ihop.

Kan ni inte leda henne i stallet till att börja med (förutsätter en lång stallgång iof...)? Det gjorde vi på många...

Sen kom jag att tänka på en unghingst vi hade. Honom satte vi till slut ett hel/eller halvstängt (inte så bra på travutrustning) huvudlag på. När han inte såg runt omkring sig "vågade" han inte hoppa runt så mkt.

Sen försökte vi att aldrig hamna i ett läge där det behövde vändas mot stallet, vi gick runt det eller precis framför. gärna på kvällen när det va lungt i stallet, hästarna inne och han var mätt. men det var ändå ett helt företag.....

Hon har gått i mindre hage jämte min valack i ett par omgångar, men det har inte varit så lyckat. Pratade med veterinären idag och han sa, släpp ut henne, det får bära eller brista...

Tack, bra förslag. Vända mot stallet är alltid kritiskt, innan skadan var hon hur snäll som helst att gå ut med och inga problem att vända mot stallet men nu - allt är problem, iallafall utanför stallet. I stallgången, i boxen och överhuvudtaget inne är hon lugn och hur snäll som helst. Hon har väl stått i sin box för länge, världen utanför blir för mycket för henne. Vid promenader har inte valacken varit till så stor hjälp heller, hon stimmar lika mycket när han är med. Ska väl tillägga också att hon inte är så pigg på att gå tillbaka in i stallet heller efter promenad, så det är inte till andra hästen hon nödvändigtvis längtar...

Tänkte ta hjälp i helgen. En leder valacken före, och två lilla ettågingen fram till hagen. Sen släpper vi och hoppas att hon stannar i hagen... Det blir så klart en del spring, men förhoppningsvis lugnar hon ner sig efter en stund. Ut måste hon nu :crazy:

Vad menar du med hel- eller halvstängt huvudlag?

Senast ändrad:

Går den med val? sällskap?
Skulle rida sällskapet ordentligt- med den lilla i box under tiden o sen ha dem ute dygnet runt. Begränsa hagen till att inte kunna rejsa.
Kanske träna att leda den- i hagen o ta med val- för framtiden/ träning.

Kan du sedera henne lite inför utsläpp?

Jag har ju haft en som var som din, förutom att den inte ens var lugn i box. Hursom, den gick inte att promenera, formligen exploderade, spelade ingen roll om hon så var sederad, inspänd osv.

När hon skulle ut i friheten med kompisarna så sederade jag både henne och ena, vuxna kompisen. Såg till att de var HUNGRIGA, och la ut mkt mat i hagen (det var inte riktigt betessäsong).

Sen släppte jag henne och sederade vuxna valacken. Gick helt lugnt till, båda fokuserade på maaaat och var ju lite 'halvlulliga' (inte så balansen påverkades, men lite lagom avtrubbade).

Efter en stund släppte jag ut ungponnyn (osederad, men hungrig ponny och mat = ganska lugnt). När ponnyn kom ut höll en medhjälpare valacken i grimma för att OM det blev spring inte ha 'hela gänget' med.

Jag har en hel bildserie, det gick MYCKET lugnare än förväntat *phu*

https://lagring.storegate.se/user/P...65&Share=eca093fd-8e76-4795-a298-43baa067ffa1

Just det där med HUNGRIGA är bra. :)
Tänk bara på att inte FÖR sederade = inte bra att äta...

Lycka till!

Man kan ju hoppas på att den är riktigt grässugen:d

Nej, man måste ju sedera 'lagom'. Och det förutsätter att man sen innan vet vad 'lagom är'. Annars är det bättre låta bli, dvs inte 'experimentera' på utsläppsdagen. De två vuxna av mina hade jag ju stenkoll på 'lagom dos'. Ponnyn inte en aning, och därför han fick vara osederad, värre att det blev 'fel dos'/fel effekt, än att han var osederad.

(Tilläggas ska att sederingen givetvis gjordes i samråd med veterinär, är ju inget man ska laborera med på eget bevåg/eget initiativ)

Men HUNGRIGA slår oftast den bästa sedering. De två äldre av mina var inte direkt några matvrak dock, och dessutom av typen 'busa gärna och mycket', gick normalt även när de var ute långa dagar ihop ganska vilt till rätt ofta. Därför sedering, för att inte det skulle bli alldeles för mkt tokspring/minska risken för det. Och det gick ju bättre än förväntat.

Dessutom släppte jag i gräshagen, som de normalt inte gick i. Gräs = jättegott =)

Tack för alla svar!

Hade inte tänkt på att det kanske är bäst att ge valacken lite lugnande också... Han är ganska lugn ute i normala fall, men en liten galen ettåring kan nog stressa upp honom en aning. Det är bara de två som ska gå tillsammans, och naturligtvis ska jag ge den lilla lugnande också. Bara att de sista gångerna vi tagit ut henne har det inte tagit med den effekt som jag hade önskat. Ger henne så mycket jag får, enligt veterinär. Det blir gräshage och inte jättestor, men större betydligt större än sjukhage. Ganska "ombonad" hage med stengäre, träd och elrep kring. Bara grindhålen är med bara rep. Ska ha några medhjälplare som får stå och "lugna" också, eller kanske för att ge mig och maken moraliskt stöd :angel:

Skönt att höra att det gått bra för några av er i samma situation! Men hur gick det sen? Var det lugnt i forsättningen? Jag skulle önska att de kunde gå ute dygnet runt direkt, men min lilla är ju inte van vid gräs, så vågar jag det??

Senast ändrad:

Jag skulle hellre rida- träna ganska hårt om den är van vid det. Om inte så rida 2 ggr.
Eller ska du droga val. dygnet om?
När det går ur kroppen då:bump:
tycker att de äter hö- om betet inte kan göra dem mätta. skulle ge magmedel oxå.

annars får du kliva upp i ottan o ta in dem sent .

Senast ändrad:

Nej, tyvärr kan jag inte rida (är själv skadad), men valacken kommer inte att vara vild dygnet runt. Han kan tänkas stressa runt i början om den lilla gör det, men är annars lugn och har normalt en lugnande inverkan på de andra hästarna. Det kritiska ögonblicket är ju när de släpps första gången. Jag räknar inte med att ge den lilla lugnande dygnet runt heller. Det får räcka med att de får vid första utsläppstillfället.

Det finns massor med gräs, men jag är orolig att den lilla blir dålig i magen då hon inte gått på gräs tidigare. Har aldrig släppt direkt på gräs efter lång vila så jag har ingen erfarenhet. Normalt går mina ute från det att första grässtråt kommer på våren.

Med magmedel tänker du då probiotika eller liknande?

Senast ändrad:

Kan du inte rasta av val på ngt annat sätt?

Ta fram gräsklipparen:grin:

Min valack är en sån typ av häst som inte går att "rasta av". Ju mer man aktivierar honom, ju aktivare blir han. Han är som lugnast på morgonen då han stått inne hela natten. Det får bli då vi tar ut dem.

:D Ja, tidigt får det bli. Inga problem för mig, kommer ändå inte att kunna sova natten innan hon ska ut första gången :eek:

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 219
Hästvård Jag har en nybliven 3åring som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med när det kommer till hagsituationen. Han gick tidigare i...
Svar
9
· Visningar
2 356
Senast: Sleepy
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 313
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 956
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II