Släppa ut unghäst efter lång boxvila...

Sv: Släppa ut unghäst efter lång boxvila...

När jag hanterar lite knäppa hästar letar jag upp de längsta grimskaften jag hittar ifall att hästen får spel. Då kan man hålla kvar i repet samtidigt som man söker skydd för hovar eller vad det kan vara. För mig har det fungerat hyfsat. Sen kanske du kan gå lite längre sträckor och går hem när/om hon lugnar sig?

Jo, vi har försökt det också. Vi har försökt det mesta känns det som. Grejen är ju den att hon inte får hoppa och skutta för mycket pga skadorna...

Skönt att höra att det gått bra för några av er i samma situation! Men hur gick det sen? Var det lugnt i forsättningen? Jag skulle önska att de kunde gå ute dygnet runt direkt, men min lilla är ju inte van vid gräs, så vågar jag det??

Det lugnande tog 'inte alls' på min donna vad gällde promenader, sköta sig i boxhagen etc heller. Men det hade önskad effekt i hopsläppssammanhanget. Dock, hade valacken trissat igång hade hon nog hängt på, hon var som sagt lite avtrubbad men fullt vaken och 'med'. Därför han fick sig en liten shot han med.

Hur det gick sen. Tja, det återgick ganska snart till det normala. Dvs lugnt för det mesta, men X stycken 'fullt ös medvetslös' per dag. Just det var väntat dock, och tillåtet. Hon hade ju en senskada på långa tåsträckaren plus skador i carpalsenskidan, det här var utsläppet efter operationen, så snart stygnen tagits. Det fanns inget hopp alls om att senan skulle läka, hoppet stod till att undvika ny sammanväxning och att hon skulle kunna lära sig kringgå tåsträckaren och klara sig ändå. Så hon fick röra sig, och även springa lite, men vi ville undvika tokspringande i 40 minuter vid hopsläpp. De hade gått separerade länge, ponnyn och valacken ihop i liten paddock (ingen plats för lek) som barnvakter åt stoet som stått i sjukruta i måånga veckor innan. Dvs det fanns mycket uppdämt spring och energi i alla, och hade de släppt lös det hade de antagligen sprungit tills svetten rann av dem.

Damen i fråga hade separationsångest, annars hade hon fått gå i egen hage bredvid och pojkarna i en stor så de kunde rasta/rasa av sig lite innan, men då hade hon fått fnatt.

Jag gjorde ett liknande hopsläpp en julafton. Då fanns inte ponnyn, utan jag hade ett arabsto, som gått i liten hage som barnvakt i 2 v, arabvalacken som stått på boxvila i tre månader pga senskada, och fblstoet (bruna stoet) som stått i sjukruta i 2 veckor. Gjorde likadant då, sederade alla -även arabstoet lätt (valacken lite extra, det var hans sena som var största risken), såg till de var hungriga, och så massor med mat. Den vintern var det kasst med snö, och jag släppte dem på betet där det fanns lite att gnaga på. Det gick inte lika lugnt, blev lite mer rejs, antagligen pga inte lika mkt gott gräs att glufsa på.

Hur länge sen är det hon gick på gräs, och hur mkt gräs är det i hagen?

Vad skönt att höra! Du verkar ha en häst, väldigt lik mitt eget lilla monster :D

Hagen har gott om gräs, men ganska kort. Det är avbetat en gång i sommar och har nu vuxit några veckor. Min häst blev ju skadad i februari, och var ute i liten hage i en vecka i juni innan hon lyckades skada sig igen. Efter klinikvistelsen på två veckor, var hon i sjukhage i en vecka men sen gav vi upp då hon sprattlade sig halt vid intag på kvällen. Hon har betat ytterst små mängder gräs i sommar.

Helst skulle jag vilja släppa henne och sen låta henne vara några dagar, alltså ute dygnet runt, men är som sagt rädd för att magen inte klarar gräset. Vad tror du?

Hade, tyvärr fick jag ta bort henne knappt två månader efter bilderna, det fanns inte mer att göra =/ Hon var fyra år. Men jo, de låter onekligen lika, förutom att din är snäll inne iaf.

Pest eller kolera det där med gräset, även jag skulle vilja ha ute dygnet runt/så mkt som möjligt, samtidigt blir det ju ett enormt tvärt betessläpp, som jag INTE skulle vilja ha.

JAG skulle nog ta en halvchansning. Betesbegränsare/munkorg, magtarmbalanserande medel, ute dygnet om och STENKOLL på magen. Vad tror du om munkorg, skulle hon acceptera det? (Alltså, inte munkorg så inte kan äta gräs alls, utan sån som begränsar hur mkt de får i sig, vet du vad jag menar för sort?)

Vad är det för skador hon har drabbats av eftersom det har varit så lång boxvila?

Senskada (tåsträckaren av) på höger bak och sen en skada i carpus vänster fram, och infektion i leden som följd. Opererad i båda benen. Nu har hon en inflammation i carpus men senan har läkt bra och hon ska äntligen få komma ut och röra på sig!

Åh nej, var det pga hennes skador, eller något annat?

Vi vet ju tyvärr inte riktigt hur framtiden ser ut för vår lilla heller. Jag försöker att inte tänka på det innan nästa återbesök, men det ser väl inte jätteljust ut :(

Tror inte hon skulle acceptera en munkorg (vet vad du menar), kan nästan se henne framför mig :eek: Värt ett försök är det iallafall. Kolla henne noga får jag göra i vilket fall. Kanske lägga ut hö också och hoppas att hon äter av det. När jag fick henne i vintras hade hon krångel med magen, då var det enda som hjälpte Proviva. Sen har hon haft en omgång kolik då hon var inlagd med dropp. Det blev aldrig riktigt klart vad det handlade om, men då var det mer åt det förstoppade hållet. F-n att det ska vara så mycket att tänka på med de där hästarna :crazy:

Mm, pga skadorna, tre veckor efter op, trots sjukgymnastik etc, fanns en nys ammanväxning mellan den trasiga senan och senskidan, och ny senskideinflammation. 8 v efter operation var själva senskadan än värre, så det fanns inget att göra. Hon KANSKE hade kunnat funka som hagtomte/avelssto om man fått nedbrytningen av senan att stoppa.

Prova med munkorg, du kan ju sätta på den när hon fått smak på gräset. Till magen så jag föredrar bakteriebalans eller proequo.

Vad trist. Så tråkigt med en så ung häst :(

Min har pålagringar på sitt framben redan (6 veckor efter skadan) och man är rädd att de ska bli fler och större. Stannar det vid hur det är nu kan hon bli avelssto, men inte ridhäst. Blir det värre finns nog tyvärr inget att göra. Senan har läkt över förväntan och ser jättefin ut. Benet är också fint trots ganska stora sårskador från början.

Jag har testat flera produkter när det gäller magen. Var får man tag på de du nämner? Antar att båda innehåller Probiotika?

Bakteriebalans kan du köpa på granngården. Står dock numera (hej EU..) för gris och kalv på hinken, men går fortfarande fint till häst, 1 -2 dosmått (medföljer)/dag till stor häst. Är i pulverform, billigt, luktlöst och smaklöst och fungerar excellent. Inte probiotika.

ProEquo har samma tillverkare som människoproviva, och är ensilerad havre som innehåller friska, goda bakterier isolerade från frisk hästtarm. Ser ut som, luktar som och smakar som filmjölk. Ligger i bag in box, förvaras i kylskåp, begränsad hållbarhet. Man ger 1 l/dag, och sist jag köpte kostade en 5 l BiB ca 250 pix. Det är enligt min mening HELT överlägset (och jag har provat det mesta).

Jag ger bakteriebalans (1 mått/dag) förebyggande vid exvis foderbyten, 2 mått vid redan störd mage. Vid uttalade magproblem (diarre etc) ger jag P E.

och jo, mkt tråkigt, hann äga henne ett år ganska precist (när hon togs bort var det på dagen ett år sen jag vetbes för köp), och hon var köpt eftersom min andra 03:a - egen uppfödning - var skadad och troligen aldrig skulle bli bra. Henne fick jag ta bort april 07. Men hade ju fbldamen.. tills eländet slog till. Hon togs bort oktober 07.. =/

Åh, så hårt drabbad du och dina hästar har varit. Så sorgligt. Hoppas du haft bättre tur sedan... Jag har inte haft min ett år ännu. Det har bara varit strul med henne, men det är en underbar liten häst. Har svårt att tänka mig att inte ha henne här...

Jag vet vilken produkt du menar Pro Equo, visste bara inte vad den hette. Såg den på Falsterbo. Eftersom jag har god erfarenhet av Proviva (har också provat det mesta, dock inte detta) blev jag intresserad. Ett minus är att det smakar filmjölk. Omöjligt att få i min lilla det. Ska kolla den andra produkten från Granngården, har inte testat den heller.

Nu ser det inte ut som om det blir utegång i morgon, trots att jag ordnat hjälp. Det ska regna massor och jag vill inte riskera att hon halkar. Hennes päls är tunn också och hon fryser lätt. Vet inte om det beror på att hon varit inne så mycket, eller om hon bara är en fryskyckling... Suck. Ska bli underbart den dag hon väl är ute,, ibland känns det som om det aldrig kommer att inträffa :crazy:

Nja, förlorade en till i jan 08, men sen dess har det varit lugnt, peppar peppar.

Ang 'filmjölken' så mina, även kräsna, brukat peta i sig det om man lämnar det i krubban över natten. Annars kan man ge i spruta i munnen, tar en stund dock.

Trist med utsläppet, men förstår dig, dumt riskera ngt med dåligt underlag.

Vilken enorm otur du haft. Beundransvärt att du orkat fortsätta med hästar. Jag har ibland tappat sugen, trots att det för mig bara handlar om EN häst... :(

Det blir inget utsläpp idag. Regnet öser ner och värre ska det bli. Hoppas på att det torkat upp lite i morgon så att det kan bli av då!

Jag var NÄRA att lägga ner där i nov 07. Men så snubblade jag över hästen det sa KLICK med, så.. Tur var väl det, för hade jag haft arabvalacken och ponnyn bara över vintern så som jag hade tänkt (för att fundera om jag ville fortsätta, arabvalacken var T-märkt promenadpensionär, ponnyn en ungponny köpt som sällskap åt fblstoet jag fick ta bort), och så förlorat valacken som jag gjorde i jan 08, så hade jag sålt ponnyn och lagt ner.

Men måtte det inte hända ngt med fblherrn (han det sa klick med, köpt i nov 07), det tror jag inte jag skulle orka.

Kan tänka mig hur det kändes. Håller tummarna för dig och din nya häst!!!

Såja. NU är hon ute :laugh:

Gissa om vi var nervösa i morse. Det gick över förväntan. Gav lugnande till båda hästarna. Valacken var som en filbunke och lilla monstret var hoppig som vanligt, men det gick bra att släppa. Hon sprang några rundor med svansen i vädret, skuttade och bockade. Reste sig upp på valackens rygg och gjorde allt för att få igång honom. Det gick inte. Han tröttnade till slut och bet henne i rumpan, då lugnade hon ner sig. Har sen gått lugnt i hagen och betat. Inte det minsta halt heller, och ingen stelhet i sitt knä :)

HÅLL TUMMARNA för att detta håller i sig!!

Tack för allt stöd! :laugh:

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 219
Hästvård Jag har en nybliven 3åring som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med när det kommer till hagsituationen. Han gick tidigare i...
Svar
9
· Visningar
2 356
Senast: Sleepy
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 313
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 956
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II