Sv: Släppa ut unghäst efter lång boxvila...
Skönt att höra att det gått bra för några av er i samma situation! Men hur gick det sen? Var det lugnt i forsättningen? Jag skulle önska att de kunde gå ute dygnet runt direkt, men min lilla är ju inte van vid gräs, så vågar jag det??
Det lugnande tog 'inte alls' på min donna vad gällde promenader, sköta sig i boxhagen etc heller. Men det hade önskad effekt i hopsläppssammanhanget. Dock, hade valacken trissat igång hade hon nog hängt på, hon var som sagt lite avtrubbad men fullt vaken och 'med'. Därför han fick sig en liten shot han med.
Hur det gick sen. Tja, det återgick ganska snart till det normala. Dvs lugnt för det mesta, men X stycken 'fullt ös medvetslös' per dag. Just det var väntat dock, och tillåtet. Hon hade ju en senskada på långa tåsträckaren plus skador i carpalsenskidan, det här var utsläppet efter operationen, så snart stygnen tagits. Det fanns inget hopp alls om att senan skulle läka, hoppet stod till att undvika ny sammanväxning och att hon skulle kunna lära sig kringgå tåsträckaren och klara sig ändå. Så hon fick röra sig, och även springa lite, men vi ville undvika tokspringande i 40 minuter vid hopsläpp. De hade gått separerade länge, ponnyn och valacken ihop i liten paddock (ingen plats för lek) som barnvakter åt stoet som stått i sjukruta i måånga veckor innan. Dvs det fanns mycket uppdämt spring och energi i alla, och hade de släppt lös det hade de antagligen sprungit tills svetten rann av dem.
Damen i fråga hade separationsångest, annars hade hon fått gå i egen hage bredvid och pojkarna i en stor så de kunde rasta/rasa av sig lite innan, men då hade hon fått fnatt.
Jag gjorde ett liknande hopsläpp en julafton. Då fanns inte ponnyn, utan jag hade ett arabsto, som gått i liten hage som barnvakt i 2 v, arabvalacken som stått på boxvila i tre månader pga senskada, och fblstoet (bruna stoet) som stått i sjukruta i 2 veckor. Gjorde likadant då, sederade alla -även arabstoet lätt (valacken lite extra, det var hans sena som var största risken), såg till de var hungriga, och så massor med mat. Den vintern var det kasst med snö, och jag släppte dem på betet där det fanns lite att gnaga på. Det gick inte lika lugnt, blev lite mer rejs, antagligen pga inte lika mkt gott gräs att glufsa på.
Hur länge sen är det hon gick på gräs, och hur mkt gräs är det i hagen?