Släppa ponnyn på lösdrift.

K

KaZa

Har en ponny som stått på stall hela sitt liv, ja på nätterna alltså. :p

Han ska nu släppas på lösdrift. Han kommer ha tillgång till stora hagar och ett jättefint lösdriftstall med 4 väggar och mkt halm och fri tillgång på vatten och hö. Detta tillsammans med 3 andra ponnyer.

Har aldrig tidigare haft häst på lösdrift eller ja fast då var de unghästar som inte gjort annat. Nu ska ju min ganska känsliga ponny vänjas in. När bör han börja stå ute? Har inte flyttat till lösdriften ännu, men när är det "försent" att släppa ut honom? Självklart har det med hur vädret blir men men...något jag bör tänka på?

Han kommer att bli jätteglad!!!
Har du inte din ponny ute nu på bete?
Klarar de av att gå ute på dagarna på vintern så är det ju inget problem på nätterna (tror folk att hästar är mörkrädda? :D).
Jag har haft min unghäst på lösdrift sedan hon var föl. Förra vintern flyttade jag inte henne till lösdriften förrän nyårsdagen och dagarna efter blev det -28 grader. Jag tittade oroligt till dem (med ett täcke i beredskap) men de var högst oberörda några låg ute i snön medans en vaktade. De hade det hur mysigt som helst!
Du kommer att få en glad ponny som kan röra sig när han vill och inte styrs av dina tider för in och utsläpp.

Har en glad ponny redan! :)

Nej, han går inte på riktigt bete. Han går ute från tidig morgon till sen kväll just nu i gräshagar med lite gräs.

tror folk att hästar är mörkrädda?
Ha ha. Jag VET att han är mörkrädd :D men han kommer ju att få 3 st tjejer att hålla i handen. :angel:

Han kommer troligen att få det jättebra! Men man är ju lite orolig matte.

Han går väl på bete nu? Det är ju perfekt invänjning.

Vi flyttar dem från betet till lösdriften någon gång i oktober beroende på vädret.

Patsy stod på stall när jag köpte henne och ställdes på lösdrift efter första sommaren och har sedan dess stått så med undantag för en vecka förra hösten.

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 964
Senast: Cambrie
·
Hästvård Hej! Jag har en nederländsk import (d-ponny, hälften connemara) som har varit i Sverige i ungefär ett år. Vi har haft henne sedan...
Svar
19
· Visningar
1 447
Senast: Sirap
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 878
Senast: super
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 354
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar