Släppa ihop hästen med andra lr inte?

Sv: Släppa ihop hästen med andra lr inte?

Jag skulle inte heller göra det. Hästen är ju inte van att gå i flock (längre), och nu har den gått ensam länge (?), så då även OM det funkar så hinner den ju lagom komma in i flocken innan den ska därifrån igen.
Inte något bra upplägg för en sån häst.
Bättre att ha den ensam tills den får komma till nya stallet och få kompisar där i stället.

(Och flyttar ni seriöst isär hästarna för att de sparkar mot varandra? Det är ju en sak om de gör det dagligen, men nån gång i början får man väl ibland räkna med? )

(Och flyttar ni seriöst isär hästarna för att de sparkar mot varandra? Det är ju en sak om de gör det dagligen, men nån gång i början får man väl ibland räkna med? )

Haha, nja. Håller med dig, det måste få ta lite tid innan de bestämt rangordning och då ingår det oftast lite sparkar mot varandra. Men i detta fallet handlade det om en ägare som tyckte att min häst skulle MÖRDA hennes om min fick chansen :eek::D. Haha, det går ju bara att skratta åt det. Men därför tog hon bort sin häst från min.
I vintras var hon jättearg för att min häst hade broddar runt om, för hennes gick ju i hagen BREDVID (o jag vägrade ta ur broddarna mitt i vintern). Och skulle min komma in där skulle inte hennes kunna "ge igen" för hennes var barfota bak :grin:

Inte lätt, men i min framtid ska jag ha ett eget ställe o en EGEN kompis till min häst och slippa få krupp på anda hästägare :devil:.

vi har flera valacker och de e då ingen som vaktar nåfra ston. de tär hästar och flockdjur, de e liksom gjorde för att funka i en flock. tycker du ska testa. men som nån sa kan ni ju ta ut stoet den första dagen eller så..

Jag hade inte provat när det gäller bara några veckor, skillnad om det hade varit för längre tid.

Det finns ju studier som visat att hästar kan känna flockkänsla med andra hästar även om det råkar vara staket emellan.

Håller tummarna att det i nästa stall finns en polare till din häst :)

vi har flera valacker och de e då ingen som vaktar nåfra ston. de tär hästar och flockdjur, de e liksom gjorde för att funka i en flock. tycker du ska testa. men som nån sa kan ni ju ta ut stoet den första dagen eller så..

Och i en vanlig flock finns inga valacker...:cool:

Utan ett visst antal ston, yngre varianter av handjur (föl) och en hingst.

Så glöm detta med flockbeteende.

Skulle INTE släppa en vallak, som då inte ens har social träning , ihop med en valack som redan har utsett sin dam.

Och två valacker som börjar slåss för en märr är inte kul.
Man måste vara flera stycken som går emellan med långpiskor.

Sedan KAN konstellationen t.ex 4 valacker och ett sto fungera. Men på obestämd tid..
Och den dagen det inte fungerar blir väldigt dyr i veterinärräkningar
AM

Jag håller helt med dig! erfarit oerhört obehagliga situationer i blandflockar av precis de anledningar du skriver. dock som jag sett det, så valacker som redan som små gått i blandflock brukar funka bra, där är det sällan bråk. Men jag har som sagt sett mkt obehagliga scenarios utifrån precis det du skriver.

Senast ändrad:

Jag svarade på de som skriver att vallackarna vaktar stona.. de gör inte de jag har, och inte de jag haft innan heller. Skälvfallet vet jag att de inte finns vallacker i det vilda..

de e liksom gjorde för att funka i en flock.

Skrev svaret på ditt påstående.

Och i övrigt inte alls ovanligt att den bossigaste valacken försöker till alla medel norpa märren. Kosta vad det kosta vill.

Vi har haft ett flertal valacker som "snedtänt" efter att ha varit snälla i många år.

Två rök ihop så vi fick gå in med långpiskor för att ta isär dom.
Det blev dyrt.

Haft valack från annat håll som gått i 15 år ihop med ston på stuteri utan att göra ett skit.
Bara för att sen hux flux börja hingsta och betäcka.
Och han var 10 resor värre i hingstighet än vad en avelshingst någonsin blir.

Haft valack som till varje pris försökt skrota en fölmärr enbart för att han ville sno hennes unge. Och den valacken hade för sig att alla föl var hans.

Haft valack som varit hur snäll som helst i ett antal år för att sedan gå till omotiverad angrepp på sin egen flock (ettårsmärrar).
Där är teorin att då ungstona började småbrunsta så fick han tilt i huvudet.

Den sistnämnde släpptes sedan in med en sjuhävers fölmärr som läxade upp honom till så milda grad att han nu för tiden skulle kunna göra vad som helst för henne. Han går i svansen på henne och säger ja och amen till allt.
Och får han återfall så får han storstryk av henne.. Vilket enbart skett ett par gånger.
Han kommer däremot aldrig att få bilda en flock här hemma mer. Utan vi har honom som blodhäst i stället...

Enligt min erfarenhet ÄR valacker ganska trevliga i sitt rätta sammanhang.
MEN om dom spårar ur så gör dom det med besked då man minst anar och kan skapa kaos omkring sig.
Vilket gör att just valacken är det mest opålitliga man kan ha i stallet.

Hingstar och ston har däremot tydliga signaler så man vet precis vad dom tycker och tänker.

AM

*kl*

Nu så gott folk!

Min häst har gått själv, bredvid 4 andra hästar senaste 1½ månaden. För ca 1 vecka sedan flyttade de 4 andra hästarna lite närmre stallet för det är snart dags för skolan att börja, och då hinner de inte gå 15 min till sommarhagen, och nu blev det bara 5 minuter.

Alltså lämnade de min häst helt ensam. Och eftersom jag bara har en häst, så fick han gå själv. Vilket han inte brydde sig så himla mycket om. Så klart saknade han sina hästkompisar. Men han var lugn, och låg tom ner och sov, precis som vanligt.

Efter ca 4 dagar som min häst gått själv, får jag ett sms där "alla" i stallet undrar hur jag ska lösa det med Othello? jag svarade "Vilka undrar vad?". Smset kom från en ägare till en av de 4:a hästarna som flyttade från min häst. Det snackades om att de skulle anmäla mig för att jag hade min häst själv :grin:.

Så, jag åker hem till Othellos blivande fodervärd (från 5 sep). Frågar om han får komma hem till dem redan nu. De bor idag på en liten gård utan mark och har 2 ponnisar (1 val o 1 sto). De flyttar till en ny gård med mer mark till 5 sep, och då skulle min flytta med.

Så dagen efter allt tjafs i stallet hämtar vi Othello, eftermiddag dagen efter släpper vi ihop deras ponnyval med min på en äng som de eg inte får ha men vi använde den under ihopsläppet.

Inte ett öra drogs bak! Inte en sur min. Ni kan ju gissa vilka känslor jag hade, finns liksom inte ord till vilken lycka :love::love:

RonaldoOthello002.jpg

RonaldoOthello003.jpg

RonaldoOthello004.jpg

RonaldoOthello005.jpg

RonaldoOthello006.jpg

Bästa vännerna :love:

tanken är att det lilla stoet ska in i hagen oxå, men hon får vänta ett tag. Vi vill att grabbarna ska få lära känna varandra bra först, och att hon ska lugna ner sig och sluta brunsta. Sen hoppas vi att de ska fungera ihop alla tre, och de ska gå tillsammans iaf i 1 år framöver.

Oh, vad härligt att se dina fina bilder. Så glad han måste va, din grabb, med en kompis.

Edit: Skulle han gå med dem ett år nu? Lät på dig som att det var tjafsigt på stallet, men du har alltså flyttat nu?

två valacker och ett sto är inte den bästa kombinationen för det mesta, risk för konflikt.

Senast ändrad:

Edit: Skulle han gå med dem ett år nu? Lät på dig som att det var tjafsigt på stallet, men du har alltså flyttat nu?

två valacker och ett sto är inte den bästa kombinationen för det mesta, risk för konflikt.

Jag flyttade honom från sommarbetet för 4 dagar sedan nu. Till de hästar som han ska bo med i minst 1 år framöver. Och där hoppas vi att våra två valacker ska kunna gå med ett sto så småningom.

Svarar lite allmänt om det att valacker skulle vara "tidsinställda", obestämbara bomber som plötsligt börjar slåss etc;)

Flcoken som jag beskrev och som fortfarande fungerar utmärkt började bildas -93. Då var det ingen flock utan en valack som först gick med andra i det stall där vi var inhyrda. Han gick en period ensam (en vinter) för att sedan gå med 1 sto och ytterligare en valack. Flocken minskades med ett sto och ökade med två valacker, en kastrerad som 2-åring och en som 12 åring. Det var då 4 valacker som får sällskap i flocken av 1 sto. Den som någon gång försökt betäcka var valack nr 1 men han begrep liksom inte hur det hela gick till utan hoppade mer upp och ner överallt på stoet utom bak och tröttnade snabbt speciellt som hon tydligt sa ifrån.

Inga bråk om stoet har förekommit. Andra ston har tillfälligt besökt flocken - allt från någon dag till någon månad utan att det blivit bråk. Någon valack har också gjort tillfälliga mellanlandningar och då kan det ha varit lite pip och gående på bakben etc dvs markeringar men inte BRÅK.

Jag har alltså endast goda erfarenheter av blandad flock men många har pekat på precis det ni säger - det ska inte fungera. Men om de då ska ge exempel som de själva varit med om så visar det sig att de har inte exemplen, de har hört...ibland inte ens testat att släppa samman i blandad flock. Så sannolikt är det fler än vi som har bra erfarenhet och säkert finns det också de som har precis motsatsen - åter det är levande varelser och individer som vi hanterar!

Till TS: Skönt att det nu fungerar och kul att se bilderna på den konversation som hästarna hade när du tog bilder.

Åh, vill bara berätta att nu går alla tre tillsammans och det går jättebra!

Min valack med en ponnyvalack och ett ponnysto :laugh:! Det är min häst som bestämmer men han är snäll och tar hand om sina nya kompisar :love:

tyvärr, ditt resonemang stämmer inte, jag har egen erfarenhet av det som beskrivs och det har flertalet andra i tråden också ang. valacker och framför allt majoritet valacker och minoritet ston, i blandflock.

jag hade aldrig släppt in ngn häst - vare sig sto eller valack "tillfälligt en dag" så som du beskriver dig göra. Vad är syftet med det? det skapar ju bara oro och skaderisk i flocken, ser inte poängen ö.h.t varför man skulle göra det.

som jag tidigare skrivit i tråden har jag sett stor skillnad på valacker som gått i blandflock sen födseln/tidiga år, och de som inte gjort det, i fråga om hur de funkar i blandflock. sällan problem om de är vana sen föl/unghäst, men desto mer problem om de inte är det.

martina: vad skönt att det funkar så bra! :)

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 832
Senast: jemeni
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 503
Senast: Sel
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 790
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 145
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar