Släppa ihop hästen med andra lr inte?

Martina_m

Trådstartare
Jag har chans att ge min häst lite sällskap i hagen. Vilket jag så klart helst vill, men det finns ju så klart lite bekymmer...

Ska försöka dra det lite kort,

Köpte min häst (då 3 år) för snart 3 år sedan (sep -08). Han var då nykastrerad och ganska hingstig. Men jag ville att han skulle gå med andra hästar vilket jag testade ett flertal gånger, jag bytte stall för att hitta kompisar till min häst. Men allt slutade bara i veterinärkostnader, för mig. Det var min häst som blev skadad, eftersom han hela tiden var "på" de andra hästarna och lät de inte vara ifred så de sparkade honom.

Efter typ ½ år så gav jag upp. Min häst var fortfarande väldigt hingstig så valde att ta ett blodprov för att kolla om han verkligen var valack.
Visade sig att han var klapphingst, det fanns en testikel inne i buken på honom. Blandade känslor men skönt med en förklaring. Sommaren 2009 bukopererades han och testikeln togs bort.

Efter det släpptes han ihop med sin gamla haggranne, vilket fungerade bra. De brydde sig inte så mkt om varandra. Tills en tom hö-påse blåste in i hagen och min häst går fram dit och när då den andra hästen vill komma dit sparkar min häst mot den andra. De hade då gått ihop i ca 1-2 timmar. Ägaren till den andra hästen ville inte prova mer och tog sin häst därifrån.

Sen har vi inte testat någon mer gång. Men han har lugnat sig jättemkt. Stått bredvid brunstiga ston på somrarna utan att bry sig det minsta. Hälsar lugnt och stilla över staketet och sen går han därifrån, både när det gäller val och sto.

Nu har min häst chansen att få sällskap av en nordsvensk (val) och en shettis (sto). De två går tillsammans nu och har gått bredvid min häst i ca 1 månad tidigare i sommar. Så alla tre "känner" varandra.

Nu är ägaren de till hästarna intresserad att släppa ihop dem med min. Men det handlar bara om 1 månad, min häst flyttar från betet 5 sep.

Som ni säkert förstår är det en JÄÄÄTESTOR grej för mig att släppa ihop min häst med andra, vill inget hellre men oj vad rädd jag är.

Är det värt att riskera när det handlar om 1 månad?

Det är en stor sommarhage med gott om bete. Så det finns gott om plats för dem.

Är lite orolig om nordsvensken vill "vakta" shettisen och då skadar min häst.
Och så klart rädd att min ska skada de andra två, även om jag tror att han kommer uppföra sig.

usch, hjälp mig att tänka är ni snälla!!! :bow::confused:

Sv: Släppa ihop hästen med andra lr inte?

Jag tkr nog att du ska pröva.

Och nu kommer käringen mot strömmen.:D
Två valacker och ett sto, är bäddat för problem.:crazy:

Och nu kommer käringen mot strömmen.:D
Två valacker och ett sto, är bäddat för problem.:crazy:

Och jag håller med, två valacker och ett sto bäddar för problem. Blir gärna bråk om det där stackars stoet.

/Camilla

Och jag har fyra valacker och ett sto i min hage - inga som helst problem.

Ts: Jag skulle släppt ihop dem!

KL
håller med ang. två valacker och ett sto. hade aldrig chansat när det dessutom bara handlar om en månad.

Jag hade inte heller chansat om det bara gällde en månad...

Till TS- Jag hade provat! Din verkar ju enligt dig, ha lugnat ner sig. Tror inte det skulle bli några problem. Blir det problem vid ihopsläppet så är ju den saken sagd. Då får din gå själv resten av månaden :). Men jag tror på att du ska släppa ihop dom!

Hade det gällt för längre tid än en månad hade jag provat,men inte för så kort tid.Inte en chans.

ni kan ju testa att först släppa ihop valackerna tillsammans, och då ha stoet i hagen bredvid, då ser ni ju också om nordsvensken försöker vakta shettisen.

Vad har du för häst? Nyfiken storleksmässigt :)

Kan tycka att det är lite extra riskabelt att släppa ihop han med en så liten häst, shettisen alltså, (förutsätter att han är stor häst själv nu) då jag själv erfarit att det inte alls är alla hästar som "accepterar" dom små eller vad man ska säg. Vare säg det är ett sto eller valack. Sen också om han inte gått med andra hästar, vet du om han betäcker? (försöker alltså :D) kan också va farligt för ston och då speciellt en så liten häst.

Men nu tog jag lite förgivet, din häst är kanske också en liten skrutt:)

Och som andra sagt för en månad kanske det inte är värt att chansa? Men tycker absolut att du ska fortsätta leta efter hagkompisar till din häst!

nu är jag med all säkerhet färgad av att min häst blev sparkad med lång konvalecens som följd vid mitt senaste ihopsläpp...

Men nej, om det gäller enbart för en månad så vetefan om det är värt risken.

Tack för alla svar!

Ena stunden har jag bestämt mig för att testa släppa ihop dem, och andra stunden känns det som att det kan lika gärna va!

Min häst är 156 cm.

Min häst har gått på lösdrift sina 3 första år tillsammans med jämnåriga hingstar. Så han har ju gått med hästar, men det är 3 år sedan nu.

Han har gått bredvid shettisen nu i sommar så de har hälsat på varandra över staketet. När hon brunstade skrek hon efter min häst när jag skulle släppa ut honom i hagen igen efter att ha ridit. Och när man släppt ut honom vände hon rumpan till staketet och var samtidigt jättetjurig (hon har ett väldigt sto-humör) och min häst bet henne på rumpan/länden över staketet. Eller så tittade han bara på henne och sen åt de var sin sida om staketet. Så jag tror inte att han bryr sig om att hon är liten.

Jag är rädd att min häst är lika tjurig som shettisen så de kanske kommer bråka om rangen.
Nordsvensken brukar bestämma, men utan att göra något. Han bara regerar från första början, vad jag förstått det som. Lite vad min häst behöver. Och de har gått bredvid varandra sedan i julas.

Sen är jag rädd, som ni säger, att de kommer bråka om stoet.

Min häst är 6 år, shettisen är nog 5-6 år och nordsvensken typ 12 år. Eller nåt där runt iaf ;).

nej dom allra flesta går säkert ställa med en mindre häst. Har bara erfarenhet vid tillfällen det inte gått så man kan juh tänka på det.

Hoppas det löser sig till det bästa. :)

kl

Hade inte gjort det bara för 1 månads skull.

Först och främst för att dte är 1 sto , dumt att chansa.

Sen för det andra, skulle jag känna att det inte är riktigt schysst mot hästen. Säg att dom trivs kanonbra och så "poff" efter 4 veckor rycks han bort från sin nya flock och sp måste han gå ensam igen. Bättre,anser jag, att han inte vet vad han går miste om så att säga

jag kan intyga efter mångårig erfarenhet att för att hästarna kommer överrens med ett staket mellan betyder inte alls att de för den skull gör det när de kommer i samma hage. Vet att många förlitar sigpå att de varit ok med varandra med ett staket emellan, och förvisso minskar de chansen att de inte kommer överrens avsevärt,men i kombon valack som redan går med sto som visar brunst tendenser, skulle jag aldrig i hela vilda livet tycka det var värt chansen för 4 veckor. ser ö.h.t inte vinsten i det hela.

Kanske ska du leta efter en långtidslösning?! Att du vill så gärna släppa ihop nu kanske beror på att du så gärna vill att din häst har sällskap vilket är förståeligt.

Och jag har fyra valacker och ett sto i min hage - inga som helst problem.

Ts: Jag skulle släppt ihop dem!

Samma läge här och är det någon som säger i från så är det stoet. Nä - släpp ihop, var beredd på pip etc men ge dem lite tid att leka av sig.

Detta är dessutom ett sto som en gång i tiden var MYCKET ranglåg efter att ha gått ensam innan hon kom till oss. Övriga i stallet ville att hon skulle gå i stohagen. Det gav vi upp då två sto för 3 gången jagade och sparkade henne så mycket att hon gick genom eltrådarna. In med henne till våra snälla herrar - inga problem vare sig med dem eller kring henne. Däremot lärde de henne att förstå signaler och acceptera flockrollen - utan att försöka sparka henne sönder och samman.

Detta är egentligen den enda gången som det varit problem med flockbildande. I början när vi stod installade och inte hade eget boende med häst flyttade det in och ut hästar och flockarna ändrades ofta. Så även om vår egen flock varit orörd ett bra tag nu har jag sett en hel del flockförändringar genom åren. Sen tycker JAG inte om ändringar eller det pipande som de håller på med när en ny individ kommer in i flocken men det är en helt annan sak.

Senast ändrad:

*kl*

Lutar nog åt att inte göra det. Det handlar som sagt bara om 1 månad.

Förhoppningsvis får han kompis på stället han flyttar till i sep. Det är iof oxå med en val och ett sto, men där handlar det om 1 år, kanske längre än så.

Tror jag väntar tills dess.

Jag hade inte gjort det bara för en månad. Jag tror att en häst som är van vid att gå själv blir olyckligare av att få sällskap för en kort period och sen bli ensam igen.

Däremot så skulle jag kunna tänka mig att prova släppa ihop hästen med andra om det finns någon långvarig lösning :)

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 832
Senast: jemeni
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 503
Senast: Sel
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 790
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 145
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.