Släppa ihop hästar?

D

diskho

Min kompis kanske ska ta med sin ponny till mig någon dag, så vi kan rida :) Men kan vi bara släppa ihop dem i hagen? Min ponny går just nu ensam, och han är väldigt ranghög (dvs, verkar inte funka med några hästar alls :S), hennes var lite mittimellan i rang.

För även om han (min) verkar trivas bäst utan kompisar i hagen, tycker jag det är lite synd om han ALDRIG ska ska få gnaga på en annan häst igen :rofl: För liiite kul tror jag allt att han tycker det är :p

För det är väl så man göra annars väl? Bara släpper ihop hästarna direkt och låter dem sköta resten?

Sv: Släppa ihop hästar?

Skulle aldrig ngnsin släppa ihop hästar som inte ska gå tillsammans mer än en dag. finns inget värde som helst i det. skaderisk och mest oro hos hästarna som först ska introduceras och sen separeras. Mer otjänst än tjänst för hästarnas del, om de ändå ska säras en dag senare. särskilt om det handlar om att säras och sen gå själva igen.

om du redan vet med dig att din ponny har svårt att komma överrens med andra hästar ser jag ännu mindre anledning och enbart risker med tråkigheter som följd, att släppa ihop bara för en dag. vad är meningen?

Ska kompisens häst bara vara där över dagen? I så fall skulle jag nog undvika att släppa ihop dem. Eftersom det trots allt finns viss risk för skador skulle jag inte ta den risken för bara några timmars umgänge. (Fast jag har själv förr om åren släppt ihop en del hästar bara för en dag och det har oftast gått bra, men idag skulle jag inte göra det).

Om hästen däremot ska bo hos dig/er några veckor så skulle jag absolut släppa ihop dem. Och ja; då låter man hästarna sköta sig själva. Men håll koll så att inget händer!!

Okej. Men för min hästs del verkar det inte spelar så stor roll. Min granne hade hästar och min ponny fick ibland besök av en hingst(!) i hagen. Det gick bra, men min blev sååå irriterad på när den hingsten följde efter honom hela tiden xD (Så otrolig tur att min ponny är vallack..)

Tänkte också på skaderisken. Inte så kul om det skulle hända något ju... Vet inte hur länge, men iaf någon mer än en dag tror jag. För annars är det ju mest som att åka på tävling, åka, rida, åka hem :p Och då behövs ju ingen hage^^

Säger som de andra: Om det bara gäller någon dag hade jag inte släppt ihop pga skaderisken. Dela istället av hagen så de kan gå bredvid varandra...

Jag skulle heller inte släppa ihop hästarna om det bara var över en dag..
Men som * lippy * säger så kan man ju dela av hagen så dem går brevid varandra, då får dem ju ändå sällskap och det kan inte hända någon olycka..

... Om inte hästarna sparkar mot varandra mellan staketen :eek: Mitt ena sto gjorde det när hon lånade en hage men å andra sidan är hon lite larvig. Så även om hagen är delad är skaderisken inte lika med noll.

Okey, onödig kommentar men ändå :p

Till TS: Jag hade min lillponny utlånad under tiden vi var på resa. Jag tror att hon gick tillsammans med en annan ponny under tiden men jag är inte helt hundra på detta. Då var hon alltså där i 6 dagar. Att bestämma rangordningen kan ta månader och kanske ännu längre tid så det är jättesvårt. Vet din kompis om "riskerna" att släppa ihop sin häst med din och vet hur han är kanske det är värt ett försök om det handlar om lite längre tid. Har de dessutom träffats innan vid exempelvis ridturer finns ju möjligheten att det går hyfsat smärtfritt ändå.

Annars kan man ju säkert lyckas dela på dem om det skulle vara nåt problem. Däremot håller jag med om att det kanske är onödigt om det bara handlar om en dag eller två. Det är ju bara ni som bestämmer i slutändan men jag önskar dig i alla fall lycka till!

... Om inte hästarna sparkar mot varandra mellan staketen :eek: Mitt ena sto gjorde det när hon lånade en hage men å andra sidan är hon lite larvig. Så även om hagen är delad är skaderisken inte lika med noll.

Jo i för sig så kan det ju hända, man ska aldrig säga aldrig :crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 386
Senast: Lutten
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 316
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Dressyrsnack 17