Släppa ihop hästar första gången?

Melrose

Trådstartare
Hej,
imorrn kommer jag åka och hämta min sommarhäst som ska vara hos mig i 2 veckor. Hon är ett 16-årigt sto, rätt lugn, har ridit henne 3 ggr i veckan i ett år så jag känner henne rätt bra.
Hon ska få komma ut på landet och ska dela hage med 2 gamla gubbar, en shetölandsponny och en islandshäst. Båda dom verkar vara väääldigt lugna.
Så, är det nåt jag ska tänka på när jag släpper henne i hagen första gången? Den är inte jättestor, man ser hela staket och var gränserna går. Kan jag släppa ut henne på en gång när vi kommer?
Vill bara ha lite tips på hur jag ska göra, första gången jag släpper ihop hästar.

Mvh Melrose

Sv: Släppa ihop hästar första gången?

Beror ju lite på hur hästarna (alla) är i rang med. Men för att vara på den säkra sidan så kan man ju gärna ha skydd på hästarna när dem släpps ihop första gången, det för att minimera ev skador. Ett bra alternativ kunde ha varit att släppt henne i en grannhage så dem fick ses och hälsas på, på varsin sida ett staket först. Om inte annat är det inte så mycket att göra tycker inte jag, dem måste lösa rangordningen själva och det är bara hålla tummarna för att dem inte vill slåss och skrikas alltför mycket innan det är löst.

Tack för svar!
I hagarna runt omkring går det inte att släppa henne, men paddocken är brevid hagen så där kanske jag kan ha henne först. Fast dom kan inte hälsa över staketet, men dom ser ju i alla fall varandra.

När jag hämtade min ponny så släppte vi bara ut den. Vi släpper bara ut hästarna och det brukar gå lugnt även om det är 4 hästar som möter 1 häst. De sprang bara runt lite i hagen innan de ställde sig och betade. Hästarna måste bestämma rang och jag tror inte att det är något man kan förhindra.
Men släpp dom i ens tor hage så dom får mycket att springa på så att de inte trängs ihop för mycket på litet utrymme. :crazy:
Det är mina tips och erfarenheter.

Jätte fint släpp henne där först så dem åtminstånde kan ses och snacka lite, sen kan du nog släppa ihop dem som sagt brukar inte vara några problem, men om man oroar sig kan man ju först ta skydd på.

Jag hade släppt ut henne med en gång. Alt. låtit hästarna hälsa över boxdörren i stallet. Hade däremot aldrig låtit hästarna hälsa över staketet. Det är ju som att önska sig att hästen ska skada sig.

Jag brukar låta dom stå inne i stallet första natten så dom kan bekanta sig med varandra. Sen släpper vi ut dom nästa morgon,har aldrig varit något problem.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 314
Senast: Juli0a
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 847
Senast: Twihard
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 487
Senast: Habina
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 603
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama