Släppa eller hålla i tygeln?

B

Beauty_Boss

Min ponny har lyckats få av mig några gånger nu (dock har 3 av dem berott på att han kastat sig när jag stått i lätt sits och den tredje på att han nästan gick omkull på isen) och jag släpper alltid tygeln.
Har hört att man inte ska släppa den, men eftersom han kickar vill jag inte ha honom nära mig..
Idag åkte jag av igen och då sprang han hela vägen hem ......

Några tips på att träna upp balansen? :angel:

Sv: Släppa eller hålla i tygeln?

När jag jobbade i galoppstall fick vi tipset att hålla i tygeln tills man nått marken, och sen släppa. Jag vet inte om det minskar skaderisken något. :crazy: Är jag ute så släpper jag inte förrän jag "måste". Dvs jag kollar om hästen stannar. Släpar den iväg med mig så släpper jag.

Bästa sättet att undvika att trilla av är att vara beredd på sidokast och bocksprång.

Jag brukar rida utan stigbyglar, det tränar upp balansen ganska bra!
be någon longera dig om du känner dig osäker på hästen!

någon som har mer tips?
(behöver oxå!:D )

Jo, rida utan stigbyglar är ju alltid bra, så nog testa det nästa gång jag tränar :D

Marvin: Jo, det är ju det ;) Har ju bara haft honom i 4 veckor ( :angel: ) så jag kommer väl lära mig att känna när han kommer slänga sig osv=)

Att rida utan stigbyglar är som sagt bra för balansen- komplettera det med att rida lätt också (utan stigbyglar ja!) så kanske du får in knipmusklerna. Barbacka hjälper också balansen mycket.

Annars så får du rida hästen ganska mycket, ju mer han brallar ju mer erfarenhet får du och förhoppningsvis kommer balansen efter ett tag. Du lär ju också känna hästen och lär dig att avläsa honom innan han gör något "dumt".

Annars så får du rida hästen ganska mycket, ju mer han brallar ju mer erfarenhet får du och förhoppningsvis kommer balansen efter ett tag. Du lär ju också känna hästen och lär dig att avläsa honom innan han gör något "dumt".

Precis, man lär sig den hårda vägen... :angel:

Jag brukar hålla i tygeln om jag ramlar av, det blir så automatiskt.

När det gäller balansen så är det väl som alla säger, rid utan stigbyglar! Sen kan du ju sätta en rem runt halsen på hästen så har du något att hålla i om han kastar sig.

Jag brukar hålla i tygeln om jag ramlar av, det blir så automatiskt.

När det gäller balansen så är det väl som alla säger, rid utan stigbyglar! Sen kan du ju sätta en rem runt halsen på hästen så har du något att hålla i om han kastar sig.

Fegisrem! (Chickenstrap!) Det hade jag totalt glömt bort! Det är hur bra som helst!

TS: Sätt ett stigläder runt halsen på honom och så håll där när du står upp och galopperar.

Ehum, när jag red ovan nämnda galopphästar hade jag ibland martingal + irländsk martingal + extra martingal-rem att hålla i... :angel::o

Ta ett tag i manen när du står i lätt sits, en tuss i varje hand! Det blir lättare att så att man trillar med fötterna först om man nu alls trillar av, samt att man reflexmässigt tar tag om halsen på hästen (då brukar hästen stanna), sen är det bara att kliva upp igen.

Snart lär du dig vad som får din häst att hoppa åt sidan, det brukar underlätta när man kommit på det så att man kan vara extra beredd då. Min pålle är rädd för vatten och stora stenar och täta buskage.

Annars så får jag bara hålla med de som säger att ju fler gånger du trillar av, desto bättre blir du på att sitta kvar.

Hjälmen är alltid på och västen när jag rider ut :D

Ska testa det där med remman runt halsen (och även att hålla fast i manen) som några skrev, funderar också på att sätta dit en rem på sadeln (fanns ofta på ridskolans sadlar förut, cokså en sorts livrim". Får se vad jag hittar och vad som passar bäst:)

Kan tillägga att ponnyn bara är 5 år, endast riden sedan i maj och innan jag fick honom bara hade gått på en väg runt några hagar.

Ta det lugnt med honom då. Ni kan ju galoppera desto mer sen när ni känner varandra bättre, och han känner omgivningarna.

Fördelen med en rem om halsen framför att ha den i framvalvet på sadeln är att halsremmen hamnar naturligt där du har dina händer om du galopperar i lätt sits. Remmen i sadeln är bra på hästar som bockar!

Smart det där med remmen, ska testa det :D :idea:

Sen kan du ju alltid träna skritt-galopp intervaller med kort-korta stigläder... På en ridlektion på skolan (som tog knäcken på både hästar och ryttare) så hade vi hoppsadlar, först med hoppläder, som vi skulle korta MINST 4 hål.. Sedan körde vi skritt och galopp intervaller i drygt 30 minuter... Inte nådigt, men man tränar upp balans och benmuskler på sig själv ganska bra förutom träningen det ger hästen!
Kan ju va bra att göra det på en ridbana eller något så att h*n förhoppningsvis håller sig lite lugn:) Lycka till!

Om jag förstår det rätt är ponnyn bara riden lite mer regelbundet en månad? Jag hade nog tagit det lugnt med hästen. Har du någon som kan hjälpa dig? Det är ganska tufft för en häst när man börjar rida den. De blir fort trötta i huvudet.

:rofl: Då flyger jag nog lååångt :rofl: Men annars var det ett jättebra tips, ska testas när han lugnat sig lite :d

Belethein: Okej, ska firra det :)

Forest autumn: Nej, nej, han reds in i maj, men har blivit regelbundet riden i flera månader :)

Jag har fått lära mig att alltid släppa tyglarna när man trillar av. Dels så kan ju hästen fastna i dem och dels så är det ju lättare att bli trampad om man håller hästen nära sig.

Fast det är klart är det på en trafikerad väg vill man ju inte att hästen ska springa iväg precis..!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 210
Senast: QueenLilith
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 202
Senast: Ramona
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 561
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 522
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar