Slapp Luftstrupe??

KING88

Trådstartare
Någon som vet det medicinska ordet för slapp luftstrupe?

Och vad har denna sjukdom för symtom?
 
Sv: Slapp Luftstrupe??

Menar du trakeobronkinell kollaps??

Det är att luftstrupen och bronkerna försvagas och faller ihop. Vilket innebär att in och utandningsvolymen blir mindre än normalt och hunden får inte tillräckligt med syre och kan heller inte utandas koldioxiden ordentligt.

Ibland är detta en följd av kronisk bronkit, men oftast går det inte att fastställa vad som orsakat det.

Symptomen hos hunden är andningsbesvär och hosta, som kan förvärras vid: olika väderförhållanden, upphetsning, motion eller olika årstider.

Det går att ställa diagnos antingen med hjälp av röntgen eller att man går ner med ett fiberendoskop och kikar i luftrören.

Tyvärr är detta tillstånd kroniskt och det finns inga effektiva behandlingsmetoder.
 
Sv: Slapp Luftstrupe??

Tack för ditt svar!
Det kan mycket väl vara den sjukdom jag söker, stämmer in ganska bra!

Vet du om den förvärras med tiden?
 
Sv: Slapp Luftstrupe??

För att underlätta för hunden, bör den hållas i normalt hull (ej överviktig), den bör heller inte behöva vistas i rökiga/parfymerade miljöer, inte heller i närheten av målarfärgslukt, lösningsmedel eller utsättas för olika sprayer.

Hunden ska skyddas från stark kyla/värme och ska helst inte utsättas för fysiskt ensträngande aktiviteter eller stress under sådana väderförhållanden.

Inomhusluften får inte vara för varm och torr, då detta är mer påfrestande för slemhinnorna i luftvägarna.
Hundens tand & munhygien är viktig för att minska riskerna att de bakterier som normalt finns i munhålan orsakar infektion i luftvägarna.

Tror inte att enbart ålder förvärrar tillståndet, men ovanstående är alla bidragande orsaker till försämring i hundens tillstånd.

Slemlösande medel kan ges till hunden om den har fått den diagnosen fastställd av veterinär. Det underlättar renhållningen av slemhinnorna.
 
Sv: Slapp Luftstrupe??

Tack igen!

Min hund vill helst vara ute nu när det är ganska milt väder, är säkert lättare att andas då! Fast han älskar höst och vinter, gärna snöstorm!

Ska man tänka på vad man annvänder för hasband?

Det du skriver sämmer mycket in på min hund, men vet. har inte undersökt luftstrupen än i avvaktan på hjärtfels undersökning.
 
Sv: Slapp Luftstrupe??

Kan tänka mig att ett halsband gör det besvärligare med andningen och kanske skulle sele underlätta en del för hunden.
 

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 410
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 663
Senast: Tantan
·
Hundhälsa Ny studie pekar på att taurinbrist är vanligare förekommande hos hund än vad man hitills trott. Brist på aminosyran taurin är kan bidra...
Svar
3
· Visningar
616
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2
Svar
25
· Visningar
1 006
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp