Släpp hunden lös i skogen bara!

Dentaku

Trådstartare
Din hund ÄLSKAR dig, så det är klart att den kommer när du ropar på den! Naturligtvis ska man vara lite försiktig när djuren ynglar av sig men nu är det höst, så släpp hundarna lösa i skogen! Det säger Härliga Hunds hundcoach i det här klippet .

Nu ska jag gå och plåstra om min panna efter att ha dunkat den i väggen upprepade gånger.

Jag vet inte ens om jag orkar se det där klippet, det låter ju fullständigt totalidiotiskt. Å andra sidan har jag för länge sedan slutat förvänta mig något annat än galenskap från tidningen Härliga Hund. Inte sjutton ska en hund släppas lös hur som helst och fy vad många hundar det finns som INTE är i närheten av att lyssna på sina ägare när de ropar.

Det enda jag kan hålla med om är att det är bra att släppa hundarna lösa ofta. Jag själv upplever nämligen att det är betydligt lättare att få till bra inkallning om hunden inte tänker "Oh, äntligen får jag vara lös! Nu måste jag verkligen passa på att springa!" utan ser det som en vardaglig sak att vara lös. Dock ska det ju såklart ske på lämpliga platser och inte utanför inhägnader om inkallningen inte fungerar bra...

Det enda jag kan hålla med om är att det är bra att släppa hundarna lösa ofta. Jag själv upplever nämligen att det är betydligt lättare att få till bra inkallning om hunden inte tänker "Oh, äntligen får jag vara lös! Nu måste jag verkligen passa på att springa!" utan ser det som en vardaglig sak att vara lös. Dock ska det ju såklart ske på lämpliga platser och inte utanför inhägnader om inkallningen inte fungerar bra...

Absolut, och hade filmen handlat om något sådant hade det varit skitbra. Nu nämns inte inkallningsträning eller hänsyn till andra alls. :wtf:

Någon har skrivit ett vettigt inlägg om detta på tidningens facebooksida, de tar inte till sig av kritiken alls. Tyvärr finns väl knappast något att polisanmäla, idioti är inte straffbart.

Antar att personen som tyckte att det var en bra idé att släppa sin hund lös utan att ha koll på den i elljusspåret (måste jag nämna att det är skyltat om att man inte får ha lös hund?) så att den sprang upp på vår tomt när den kunde lukta sig till våra 5 kaniner och hoppade in i min franska vädurs hage och skrämde ihjäl henne när hunden inte kom ut igen, hade sett det här klippet och tyckte det var en bra idé att lyssna till det. :)
Denna kvinna hade även öppnat upp staketet i hagen (rivit upp det från marken) så att hunden kom ut igen men kunde inte tänka sig att knacka på och berätta vad som hänt. Nej usch, snälla håll hundarna kopplade om ni inte har pli nog på de. :cry:

Att uppmana folk till att släppa hundar lösa och lita på att de kommer på inkallning är inte att uppvigla till brott, det är ju först när hundarna verkligen gör skada som deras ägare bryter mot tillsynslagen. Det ska dessutom vara en rätt tydlig uppmaning att begå ett brott för att klassas som uppvigling.

*såg de här på FB för en tid sedan och brydde mig inte om kolla färdig* Är det den artikeln gubben i grannbyn läste när han släppte lös sin huskyblandning? Hunden har nu sprungit lös i grannbyarna i en månad och verkar inte vara på väg hem än på ett tag......(nej jag har inte själv anmält eftersom jag bara sätt folk på FB skriva om hunden men uppmanade en kompis att göra det när hon i går fick in hunden på gården och fram till sina hundar, ägaren sa i telefon "jag har inte tid att hämta honom så han kommer väl hem så småningom om" :rage:)

Jag blir helt ärligt bedrövad och chockad... Jag borde inte bli det, med tanke på mina låga tankar om den skittidningen, men jag kan tydligen inte hjälpa det.

Säg sånt folk vill höra, så säljer vi mer tidningar!!! :up: :banghead:

Precis som @vallhund blir min första tanke att anmäla, det borde vara olagligt... Men som ni andra skriver så är det väl tyvärr en önsketanke. Vad sysslar... vadheterdet... pressetiske ombudsmannen(?) med? Är det bara kränkningar, publicerade personuppgifter och sådant? Eller är det felaktig/riskabel information också?

Eller förresten, en video är ju inte publicerad i tidningen heller, så det sket sig väl i alla fall. :down:

Min hund får inte tillräckligt med kli på magen och tuggben tydligen för han kommer inte när jag ropar om det är för stora störningar. Enkel lösning, jag har inte min hund lös hur som helst!!!
Jag blir så arg när jag ser på det här klippet. Min hund blir rädd/ aggressiv när det rusar fram en lös hund till oss när han är kopplad. Det har hänt ALLDELES för ofta och i värsta fall biter min hund. Då får jag betala vet kostnader för den andra hunden även fast min är kopplad och det råder koppeltvång. Sen får jag börja om träningen från ruta ett igen.....
Idiotiskt klipp och jääääv.... Oansvarigt av härliga hund. För att inte tala om att lösa hundar kan ställa till med trafikolyckor, skada andra djur, skrämma hundrädda människor.
Nej, att kunna släppa hunden lös, särskilt på en grön plätt i ett bostadsområde är ett privilegium för de som har en 100% inkallning, och det är det inte särskilt många som har!!!

Med det där resonemanget borde jag vara en riktig djurplågare som inte låter min borzoi (sighthound) vara lös om det inte är ordentligt staket runt. Det måste ju vara en sådan enorm plåga för honom att inte få lov att jaga fåglar, katter, småhundar och annat som rör sig fort... :meh:

Man kanske skulle anmäla sig själv, vad tror ni?

Man kanske skulle anmäla sig själv, vad tror ni?

Jag provade det efter ett hot för många år sedan i en smått legendarisk tråd (vår rottweilertik hade tagit en fågel i vår kräftdamm och efter 16 sidors dividerande hotades jag med en anmälan för jaktbrott varpå jag tog de blodiga resterna av fågeln och åkte till den lokala polisstationen och försökte anmäla mig. De har också gjort händelsen legendarisk, och när de slutat skratta - hela stationen tillkallades för att åse de sorgliga kvarlevorna av fågeln - fick jag spontan åtalseftergift om jag lovade att ge fågeln en hederlig begravning).

(Jag fortsatte här mitt syndiga levene och la ut liket på en rävåtel)

Måste ha gett min första hund fel mat för han kom då aldrig och älskade mig när jag ropade trots 2 mål mat om dagen :(

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 274
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 970
Senast: Sesca
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 226
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Min 4,5 månader gammal fralla tik håller på med mkt resursförsvar mot andra djur. Finns det mat framme och andra hundar i närheten hemma...
Svar
7
· Visningar
1 363
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Retrievertråden
  • Senast tagna bilden XVI