Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om inte överlasten gör att kombinationen blir TUNG och kräver BE, för då så blir det både överlast och olovlig körning.bapro skrev:Alltså KAN jag dra 2 hästar i den om jag vill (släpen klarar det), men åker då dit på böter för överlast. (vilket ju är ett mildare staff än om jag olagligt dragit en släp som var reggad på 2000kg med min bil & B-kort, då kan dom dra in körkortet...)
A_K_N skrev:I princip alla boggisläp.
Det finns säkert enkelaxlade oxå som är godkända för hög lastvikt.
Man bör ha en lastvikt på MINST 1200 kg (jag skulle inte köra 2 stora halvblod med mindre än 1300 kgs lastvikt) för att vara säker på att inte överlasta.
Jag har INGA missuppfattningar vad gäller släp och vikter.cowboy skrev:När det gäller körkortsbehörigheten är det totalvikten som räknas inte bruttovikten.
Det finns så många missuppfattningar angående släp och vikter.
Inte_Ung skrev:Om dessutom inte bilen får dra mer än 1500kg ens på B-körkort, så blir det dessutom otillåten fordonskombination.
Och du får antagligen inte köra en meter till.
Det trodde jag också.athena skrev:2 Ha en kula som tål det (standard är väl 1500 vill jag minnas)
athena skrev:Nja, många av de (äldre) boggiesläpen har ju en totalvikt på 1500 kg (vissa 1400). Då kan man väl knappast få lasta 1200 kg :smirk: .
Det krävs nog ett av de nyare "lyxmodellerna" med totalvikt på kanske 2000 kg. Då måste man
1 Ha BE
2 Ha en kula som tål det (standard är väl 1500 vill jag minnas)
A_K_N skrev:Eftersom nu trådskaparen ordagrant skrev så här:
»(Strunta i bil och körkort och sådant!)«
så förutsätter jag att denne är tillräckligt intelligent att ta reda på vad just det specifika fordonet får lasta :smirk: