Släp som klarar två hästar

Trissa

Trådstartare
En spinoff på Två stora.... :smirk:
Vilka, om några, släp klarar 2 vuxna halvblod? (Strunta i bil och körkort och sådant!)

Sv: Släp som klarar två hästar

I princip alla boggisläp.

Det finns säkert enkelaxlade oxå som är godkända för hög lastvikt.

Man bör ha en lastvikt på MINST 1200 kg (jag skulle inte köra 2 stora halvblod med mindre än 1300 kgs lastvikt) för att vara säker på att inte överlasta.

De flesta boogies klarar 2 hästar, men de måste vara reggade på i af 2000kg. (en ny, lättare modell av släp väger ungefär 800-900kg tom, vilket gör att man får lasta 1100-1200kg) Köper man ett nytt släp så brukar man ju få välja viken totalvikt man vill regga in den på. Har själv en "Cheval liberte" som väger ca 800kg tom, den är reggad på 1450kg, så jag får bara lasta 650 kg i den= 1 häst. Men det betyder alltså inte att släpen inte "håller" för mer än en totalvikt på 1450kg. Jag hade ju kunnat regga den på 2000kg (vilket den är byggd för att klara) men gjorde det inte, för då måste jag ha E-kort och större bil...
Alltså KAN jag dra 2 hästar i den om jag vill (släpen klarar det), men åker då dit på böter för överlast. (vilket ju är ett mildare staff än om jag olagligt dragit en släp som var reggad på 2000kg med min bil & B-kort, då kan dom dra in körkortet...)
Hoppas infon va till nån hjälp...
MVH /Erica

bapro skrev:
Alltså KAN jag dra 2 hästar i den om jag vill (släpen klarar det), men åker då dit på böter för överlast. (vilket ju är ett mildare staff än om jag olagligt dragit en släp som var reggad på 2000kg med min bil & B-kort, då kan dom dra in körkortet...)
Om inte överlasten gör att kombinationen blir TUNG och kräver BE, för då så blir det både överlast och olovlig körning.

Ex. Din bil får bara dra 1450kg på B-körkort.
Du lastar ditt 1450kg släp så att det väger 1600kg, då blir kombinationen tung och kräver BE-körkort samt att du har överlast.

Om dessutom inte bilen får dra mer än 1500kg ens på B-körkort, så blir det dessutom otillåten fordonskombination.
Och du får antagligen inte köra en meter till.

Lycka till!

När det gäller körkortsbehörigheten är det totalvikten som räknas inte bruttovikten.
Det finns så många missuppfattningar angående släp och vikter.

Om hela ekipaget överstiger 3,5 ton så kan väl körkort dras in (som du säger BE behövs) Det är i af så jag har förstått det. Min bil får förövrigt dra mer på BE-kort (får dra 1500 nu) men tycker inte att det är nån idé att ta det just nu, eftersom jag ändå måste köpa ny släp då. Det är inte så lätt att "väga upp" en hästtransport, tro mig, jag har kollat...

A_K_N skrev:
I princip alla boggisläp.

Det finns säkert enkelaxlade oxå som är godkända för hög lastvikt.

Man bör ha en lastvikt på MINST 1200 kg (jag skulle inte köra 2 stora halvblod med mindre än 1300 kgs lastvikt) för att vara säker på att inte överlasta.

Nja, många av de (äldre) boggiesläpen har ju en totalvikt på 1500 kg (vissa 1400). Då kan man väl knappast få lasta 1200 kg :smirk: .

Det krävs nog ett av de nyare "lyxmodellerna" med totalvikt på kanske 2000 kg. Då måste man

1 Ha BE
2 Ha en kula som tål det (standard är väl 1500 vill jag minnas)

cowboy skrev:
När det gäller körkortsbehörigheten är det totalvikten som räknas inte bruttovikten.
Det finns så många missuppfattningar angående släp och vikter.
Jag har INGA missuppfattningar vad gäller släp och vikter.
Jag har UTBILDNING på det.

Om ekipaget kommer att väga över 3 500kg både utan att man har körkort för det och utan att det är typat för det, så blir det 2 förseelser.
Samma gäller OM släpet blir tungt och det dessutom inte är typat och godkänt för lasten.

Olovlig körning + överlast.

Det är som när man kör för fort med en trimmad moped och inte har A-behörighet.
Då så blir det.
1. Fortkörning.
2. Framförande av obesiktigad, oregistrerad och oförsäkrad lätt MC.
3. Olovlig körning, man har INTE behörigheten.

ALLA på en gång.

Inte_Ung skrev:
Om dessutom inte bilen får dra mer än 1500kg ens på B-körkort, så blir det dessutom otillåten fordonskombination.
Och du får antagligen inte köra en meter till.

Oj, det blev fel.
Förlåt.

"Om dessutom inte bilen får dra mer än 1500kg ens på BE-körkort, "

Skall det vara.

Skumt...
Jag har alltid förstått det som att det är att dra en släp som inte bilen får dra (tex dra ett med totalvikt på 2000kg, efter en bil som bara får dra 1500kg) som är den grövsta förséelsen och att det är detta som ger böter och t ex indraget körkort.
Har hört dem som åkt dit för överlast, men då bara med böter...
T ex VÄDGDE JAG UPP min förra bil från 1410 kg, till 1450kg för att få dra min boggiesläp som var reggad på 1450kg. För att jag visste att jag skulle åka dit annars om jag blev kollad, attt jag däremot skulle överlasta släpen med några kilo, har mindre betydelse..
Dessutom ska jag säga att det finns väldigt få vågar här uppe där jag bor, och det förekommer sällan, eller nästan aldrig viktkontroller..
MEN säger för det inte att jag kör 2 hästar i min släp, har aldrig hänt hittills...
(*hehe* nu tror jag däremot att vi stack iväg ifrån ämnet i tråden igen)

Håller med, inte är det så jätte många boogiesläp som man kan köra 2 stor pållar i. Var själv lite intresserad av att köpa en Boj Bravo 216S, som jag givetvis trodde var byggd för 2 stora pållar (ser ju så stor och rejäl ut... :crazy: ), men oj så fel jag hade. Det får allt bli ett nyare släp om det ska gå!
Mvh. Matten

Så summan av kardemumman blir att ett hyfsat nytt boggi är i princip det enda alternativet?

athena skrev:
Nja, många av de (äldre) boggiesläpen har ju en totalvikt på 1500 kg (vissa 1400). Då kan man väl knappast få lasta 1200 kg :smirk: .

Det krävs nog ett av de nyare "lyxmodellerna" med totalvikt på kanske 2000 kg. Då måste man

1 Ha BE
2 Ha en kula som tål det (standard är väl 1500 vill jag minnas)

De flesta av de äldre får lasta mer men dom är ofta nervägda. Det är ju alltid din skyldighet att kolla upp vad släpet har för totalvikt och vad det max får lasta.

Eftersom nu trådskaparen ordagrant skrev så här:
»(Strunta i bil och körkort och sådant!)«
så förutsätter jag att denne är tillräckligt intelligent att ta reda på vad just det specifika fordonet får lasta :smirk:

1. Nej det är inte alls säkert att det krävs BE, men jag anser att det är ens skyldighet att ha det om man ska dra tyngre släp än 750 kg.

2. Standard på hemmamonterade 50-kulor är 1500 kg men ofta högre på fabriksmonterade.

Jag har ägt en bil med en totalvikt på 2350 kg och den hade dispans i registreringsbeviset att den fick dra ett släp med 2350 kgs totalvikt på vanlig B-behörighet. Den var det 50-kula på. Där överskred även totalvikten på ekipaget normala regler men den var godkänd.

Har du ett släp på 2000 kg så måste du iaf i NORMaLA fall ha BE. "Skum" dispens tycker jag!?

A_K_N skrev:
Eftersom nu trådskaparen ordagrant skrev så här:
»(Strunta i bil och körkort och sådant!)«
så förutsätter jag att denne är tillräckligt intelligent att ta reda på vad just det specifika fordonet får lasta :smirk:

:D :bow:

Japp, eftersom jag har BE och en bil som får dra en medelstor lada så klarar jag mig rätt långt!

Jag har hört att de "vanliga" boggi släpen som inte är extra breda utan bara är 1,50, eller vad dem nu är, inte får dra två hästar utan släpen måste vara bredare enligt någon EU-bestämmelse. Någon som vet om detta stämmer??
De bredare släpen är 1,75 tror jag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 413
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 484
Senast: Smurfoff
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 214
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar