Släp med tjänstevikt på max 950kg?

Sv: Släp med tjänstevikt på max 950kg?

På ditt inlägg lät det som om du kontrollvägde alla släp, om så inte är fallet så missförstog jag väl dig. För min del så kan enbart en ÅF av det speciella märket garantera att den angivna tjänstevikten är den som det står, för vikter skiljer sig alltid från släp till släp.
Anledningen till att jag kontrollvägde det släpet, ett Ifor 505, var att det stod i papprena att det bara skulle väga 700 kilo, men det var som sagt var väldigt tungt att dra, därför vägde vi det.

Vad gäller vikter på släp så fuskas det enormt mycket med vikterna, har registreringsbesiktigat många släp och vikterna på släpen är sällan det som står i papprena från början. Mitt råd till alla är att väga sina släp, för att få fram en korrekt vikt på släpet. Många släp vägs utan någon som helst utrustning i och i vissa fall innan ens mattan lagts in i släpet, bara där har du 50 kg. Vad gäller vad den tidigare säljaren av IFOR har gjort med vikterna, hur generösa de varit med vikter hit eller dit, vet vi inte överhuvudtaget inget om alls. Lika lite som att den nya agenten skulle vara mer noggrann med det. Det är bara en sak som agentens eget samvete styr över, tyvärr kan det alltid lätt bli såhär med importsläp, har hört det förut och sett det alltför många gånger. Önskar bara den nya agenten för Ifor lycka till här i sverige, och hoppas att de kanske kan se till att Ifor får ett bättre rykte.

Viktmässigt är det noga med att man verkligen har koll på vad släpet egentligen väger, om det stämmer med uppgivna vikten eller inte.

Var och en får tycka vad de vill om olika släp, men jag delar med mig av mina erfarenheter av vad jag sett och hört och upplevt.

Bland annat tillhör jag den skaran som inte accepterar aluminium golv i en hästtransport hur som helst, då man ALDRIG kan få fram exakt vilken kvalite det är på aluminiumet, vilket jag som gammal svetsare och smed vill veta. Aluminium ser du aldrig när det börjar bli dåligt utan rätt som det är försvinner golvet.
Sen är jag inte imponerad av glasfibersläp heller, men det är min åsikt.
Huruvida en säljare eller generalagent är bra eller dålig är väl upp till var och en att ha en åsikt om.

Du gör ju det............. :cool:

Jag tillhör den skaran som gillar att veta hur saker o ting ligger till!
Funderar jag på att köpa häst ,hund, bil, släp (eller vad som helst!) så undersöker jag alltid kvalite´n, referenser, erfarenheter MM först ;)

Vad jag inte förstår är varför du alltid måste reagera så starkt varenda gång jag gör ett inlägg :confused:

Alla, precis som du, får ha sin egen åsikt här på Bukefalos!

Det är inte nån direkt hemlis att jag varit/troligtvis förblir en trogen/nöjd kund hos gällande säljare/importör :angel: Liksom att 2a som du tex talar dig varm om 2a märken..;) Har kört Christ sen jag köpte min första trailer o har alltid varit nöjd med både märket o företagets bemötande oavsett vad saken gällt!
Nu har dom slutat sälja Christ av olika anledningar o därför funderar nu även jag på att byta märke:cry:.
Har inte bestämt mig än men UNDERSÖKER vilka för resp nackdelar IWT har! Erfarenheter i verkliga livet kan kanske te sig ngt mindre färgade än från säljaren :angel:
Framförallt så anser jag mig bli fullkomligt rånad om jag skulle beställa en ny Champion från dom som säljer Christ nu :mad:

Okey, då är vi väl "på banan" igen ;)

Ja jag har kontroll vägt släpen som jag kör! Det är liksom i mitt intresse så jag inte lastar för mycket! Har möjlighet att göra det på lastbilscentralen i min närhet. Det skiljer mycket på vikterna på pappret och i verkligheten.

Liknande trådar

Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 929
Senast: super
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 060
Senast: Mimmimamma
·
Utrustning Nu, äntligen, har jag begåvats med ett släp, så jag kan röra mig mer fritt med familjens ponny! Jag har funderat på detta i ca två...
Svar
15
· Visningar
2 159
Senast: Fredag
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 167
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka