Släp med tjänstevikt på max 950kg?

FlipTheFrog

Trådstartare
Skulle vilja ha lite exempel på släp som har en tjänstevikt på max 900-950 kg (och som får lasta minst 850-900 kg).

Märke, modell, årsmodell och ev utrustning som sadelkammare - och vill ni så får ni gärna även uppskatta nuvarande värde på er transport.

Sv: Släp med tjänstevikt på max 950kg?

Boj Classic, med massor av tillval. Vår är med sadelkammare och klädkammare i fullhöjd. 840 kg tjänstevikt. Går att få upp till 2500 kg totalvikt

Fabrikat: KYLINGEKÄRRAN 1500 HT-18
Fordonsår: 1990
Skattevikt, kg: 1400
Tjänstevikt, kg: 600
Totalvikt, kg: 1400
Max lastvikt, kg: 800
Enkelaxlad

Efter renovering (ommålad inuti, delvis nya väggar, bytta hjullager) har jag i samråd med en reparatö bestämt att den ska läggas ut på annons för 25' (med viss prutmån).

Thule Excellent har en egenvikt på 960kg och maxlastvikt på 1030kg

Thule Premium har en egenvikt på 940kg och maxlastvikt på 1050kg.

Detta har jag för mig är i de standardutförandena som finns sen tror jag att man kan få de med högre totalvikt än 1990kg, men då kostar det extra.

båda har sadelkammare och premiumen är utrustad med klädkammare. suverän ventilation, stora och rejäla släp.

De flesta nya boggiesläp uppfyller de önskemålen förutsatt att det registreras in för önskad lastvikt. De är i regel gjorda med axlar m m som klarar 2000 kg totalvikt.

Exempel: Mitt släp, XX-trail Jade, -07, tjänstevikt 770 kg, nuvarande totalvikt 1500 kg --> lastvikt 730 kg. Det kan reggas om upp till 2000 kg --> max 1230 kg i lastvikt. Kostar nytt 2008 ca 55000 kr.

De flesta nya boggiesläp uppfyller de önskemålen förutsatt att det registreras in för önskad lastvikt. De är i regel gjorda med axlar m m som klarar 2000 kg totalvikt.

Så bra!

Någon som vet vad "gamla" Ifor Williams 505 har för tjänstevikt?

Jag hade ett Boj Bravo 220 SEH årsmodell 06
Tjänstevikt 840 kg
Maxlast 1150
Totalvikt 1990
Sålde det för någon månad sen för 80.000

Cheval Liberté har väl ganska låg tjänstevikt, om man letar efter ett budgetsläp, finns med flera olika varianter och funktioner, såsom fronturlastning, sadelkammare, m.m.

Det där har jag också reflekterat över, att exakt samma modell av släp har olika tjänstevikt beroende på vilken hemsida/återförsäljare man kollar på.

Det där har jag också reflekterat över, att exakt samma modell av släp har olika tjänstevikt beroende på vilken hemsida/återförsäljare man kollar på.

I synnerhet de gamla Ifor Williams 505 är höljda i dunkel, har som sagt sett och haft att göra med såna släp från 770kg till nästan 1000kg i tjänstevikt.
Ingen här i Sverige verkar ha den blekaste aning om vad det egentligen väger och med vilken utrustning, har testat att väga ett släp med eller utan diverse saker i men har aldrig ens kommit i närheten av den vikten som stått.
Kontrollväg släpen.

I synnerhet de gamla Ifor Williams 505 är höljda i dunkel, har som sagt sett och haft att göra med såna släp från 770kg till nästan 1000kg i tjänstevikt.
Ingen här i Sverige verkar ha den blekaste aning om vad det egentligen väger och med vilken utrustning, har testat att väga ett släp med eller utan diverse saker i men har aldrig ens kommit i närheten av den vikten som stått.
Kontrollväg släpen.

Vad vägde 505:an du kontrollvägde då? *nyfiken*

Kontrollväg släpen.

Den gamla generalagenten från Skåne hade MKT FLEXIBLA vikter :angel: De gamla vagnarna som h*n registrerade är tyvärr på många sätt inte riktiga.. :(

Dagens nya vagnar som dessutom är nya modeller har RIKTIGA tjänstevikter ;)
De gamla modellerna (401,505 o 510) tillverkas inte längre utan heter idag 403,506 och 511.

Tjänstevikterna är:
HB403 = 767kg
HB506 = 920kg
HB511 = 1000kg

RIKTIGA TJÄNSTEVIKTER!!!

Fautras gör bra stadiga transporter.
Vårt släp väger det som det står på regbeviset. Har provvägt för att kolla och det stämde på kilot. Är super nöjd med min Fautras Provan E1.
Det finns "sadelkammare" till dörren fram. Transporterna har högt beg pris. Ny pris 89,000kr för en provan Classic.
Ny pris 84 000kr Provan Club
Ny pris 117 000kr Promax

Classic hette tidigare Provan E1
Mått & vikter
Vikt utan inredning : 680kg
Vikt standardutrustad: 860kg
Totalvikt efter önskemål: 1250-2000kg
Längd invändigt: 3,05m
Längd utvändigt: 4,27m
Bredd invändigt: 1,63m
Bred utvändigt: 2,20m
Höjd invändigt: 2,15m
Höjd utvändigt: 2,55m

Provan Clubb Billigare variant av Classic
Vikt utan inredning : 680kg
Vikt standardutrustad: 860kg
Totalvikt efter önskemål: 1250-2000kg
Längd invändigt: 3,05m
Längd utvändigt: 4,27m
Bredd invändigt: 1,63m
Bred utvändigt: 2,20m
Höjd invändigt: 2,15m
Höjd utvändigt: 2,55m

Promax
Mått & vikter
Vikt utan inredning : 980kg
Vikt standardutrustad: 1060kg
Totalvikt: 2500kg
Längd invändigt: 3,40m
Längd utvändigt: 4,55m
Bredd invändigt: 1,80m
Bred utvändigt: 2,37m
Höjd invändigt: 2,25m
Höjd utvändigt: 2,68m

Senast ändrad av en moderator:

Kontrollväger du dessa släp eftersom du säger att de är riktiga vikter på dessa släp?????????????????????????????????????
:confused::confused::confused:

Den gamla generalagenten från Skåne hade MKT FLEXIBLA vikter :angel: De gamla vagnarna som h*n registrerade är tyvärr på många sätt inte riktiga.. :(

Dagens nya vagnar som dessutom är nya modeller har RIKTIGA tjänstevikter ;)
De gamla modellerna (401,505 o 510) tillverkas inte längre utan heter idag 403,506 och 511.

Tjänstevikterna är:
HB403 = 767kg
HB506 = 920kg
HB511 = 1000kg

RIKTIGA TJÄNSTEVIKTER!!!

Kontrollväger du dessa släp????????????

Du gör ju det............. :cool:

Jag tillhör den skaran som gillar att veta hur saker o ting ligger till!
Funderar jag på att köpa häst ,hund, bil, släp (eller vad som helst!) så undersöker jag alltid kvalite´n, referenser, erfarenheter MM först ;)

Vad jag inte förstår är varför du alltid måste reagera så starkt varenda gång jag gör ett inlägg :confused:

Alla, precis som du, får ha sin egen åsikt här på Bukefalos!

Det är inte nån direkt hemlis att jag varit/troligtvis förblir en trogen/nöjd kund hos gällande säljare/importör :angel: Liksom att 2a som du tex talar dig varm om 2a märken..;) Har kört Christ sen jag köpte min första trailer o har alltid varit nöjd med både märket o företagets bemötande oavsett vad saken gällt!
Nu har dom slutat sälja Christ av olika anledningar o därför funderar nu även jag på att byta märke:cry:.
Har inte bestämt mig än men UNDERSÖKER vilka för resp nackdelar IWT har! Erfarenheter i verkliga livet kan kanske te sig ngt mindre färgade än från säljaren :angel:
Framförallt så anser jag mig bli fullkomligt rånad om jag skulle beställa en ny Champion från dom som säljer Christ nu :mad:

Liknande trådar

Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 929
Senast: super
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 060
Senast: Mimmimamma
·
Utrustning Nu, äntligen, har jag begåvats med ett släp, så jag kan röra mig mer fritt med familjens ponny! Jag har funderat på detta i ca två...
Svar
15
· Visningar
2 159
Senast: Fredag
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 167
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka