slänger sig bakåt när hon backar.

S

skorpan3

Har en häst som inte tycker om att backa.
Hon lyssnar på skänklarna och rösten men hon slänger sig bakåt.
hon drar ner huvudet och aa, slänger sig bakåt ungefär.
Nån som har nått förslag hur jag ska få henne att kunna backa långsamt och säkert ?

Sv: slänger sig bakåt när hon backar.

Om jag vore du skulle jag kolla upp så inte hästen har ont någontstans.
En häst som inte vill backa eller gör det motvilligt kan vara ett första tecken på smärta någonstans.

Hej! Klart att hästen kan ha ont men oftast är det bara ett litet problem som måste lösas. Kanske din häst är väldigt känslig för hjälperna? Antingen så får du låta bli och skänkla vid ryggning och bara använda vikthjälperna. Eller så får du kontrollera att hästen verkligen är framme till handen. Men framförallt vänta och känn efter hur hästen reagerar när du ger vikthjälper/skänkelhjälper/tygelhjälper.
Var uppmärksam.

Mvh Michaela

joo visst kan hon ha ont någonstans, men det tror jag nästan inte, för är man på marken och backar henne så går det hur bra som helst. Det är bara när man rider som hon har så brottom när man backar. Men som cut3leo skrev att jag jag ska testa vikthjälper/skänkelhjälper/tygelhjälper och se hur hon regaerar på dem olika hjälperna. det ska jag testa så får jag se vad som händer :)

joo visst kan hon ha ont någonstans, men det tror jag nästan inte, för är man på marken och backar henne så går det hur bra som helst. Det är bara när man rider som hon har så brottom när man backar. Men som cut3leo skrev att jag jag ska testa vikthjälper/skänkelhjälper/tygelhjälper och se hur hon regaerar på dem olika hjälperna. det ska jag testa så får jag se vad som händer :)

om hon backar när man är på marken, är väl bra. Men när du sitter på, så har hästen en tygn på ryggen som ev trycker precis där den har ont. Kolla sadeln och ryggen!

prova att inte i lika mkt, ha bara stöd i tyglarna och backa med sätet, fungerar på min häst, han backar ugnt och fint och kommer ner med huvudet och får in bakbenen.

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 046
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 102
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 097
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Ridskoleryttare