Slänger sej ur transporten!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Slänger sej ur transporten!

Ska man mäta sina krafter med hästen? eller bygga upp ett ömsesidigt förtroende.
Som jag vet mäter man inga krafter i människokrafter :D

(kl)

Jag skulle rekomendera att ta några dagar att "lära" h*n att lastas. istället för att knyta fast igen, gå bara in och ut flera gånger om och om och om igen (kan ta några timmar) även om hästen vill stanna kvar så ska han in och ut, då upplever han det jobbigt och om man vill kan man ge dem något gott om dom står stilla i transporten! detta är en väl prövad teknik och jag kan lova att det funkar :)

är du på riktigt?
jaja, vad hade du velat ha för svar då?

Jag tror att TS syftade på hur du beskrev att du alltid lär orutinerat folk att inte stå bakom luckan vid lastning. Inte för att jag uppfattade det som att du menade att TS var orutinerad, men förmodligen gjorde hon det :smirk:

jaha ja. det hade jagi nte en tanke på, utan jag tänkte mest p att det är så viktigt att man talar om sånt för folk. när jag hade egen häst hade jag ofta pappa med mig som chaufför och självklart ställer han sig bakom rampen när hans kaö ppna, vilket jag såklart fick ta ur honom och påpeka gång på gång eftersom det inte riktigt gick in. pappa var helt orutinerad vad gällde hästar. det var så jag menade.

men där ser man ju hur det går när folk inte har nåt bättre för sigä n att övertolka vad man skriver...

Bör nog förklara vad jag menar.

Man behöver inte varken ta till våld eller vara särskilt stark för att hålla hästen såhär med longerlinan. Det är hästen som själv bestämmer att den ska gå framåt, inte du. Du ser bara till att linan är sträckt.

Kan man "läsa" hästen så är detta absolut inga problem.

Många av er som svarat på "tråden", tror nog att detta inte är ett snällt sätt, men grejen är att man är bara den för hästen som är starkast.
Viktigt är ju som sagt att man inte har någon som försöker sätta för/ta upp luckan förren hästen är fullständigt lugn.

Ett onödigt och farligt sätt!

Onödigt, för att man klarar det med vanligt markarbete.
Farligt, för att man kan skada både häst och material.

Du har nog inte sett vad som kan hända? Det har jag.

LIA

Jag har hittills aldrig hittat en longerlina/rep/grimma som håller för 600 kg i panik. Så gott som alltid går karbinhaken/spännet sönder.

Och vill det sig illa då, kommer hästen ut med en bakåtkullerbytta

Hej Alla!

Jag har väntat på att jag ska få hem en häst på prov i en månad snart...

Problemet är att han går in i transporten, men sen när man satt fast honom, slänger han sej ut och sliter av grimskaftet, han hade av fyra st och sista gången låg han och kravlade på luckan och då gav vi upp så att han inte skulle skada sej.

Han går på och sliter sej ur och när han kommer ur så är han lugn som en filbunke, verkar nästan lite nöjd:confused:

Transporten vi hade har ingen bom bak utan rep, skulle det underlätta med bom?

Finns det nån vänlig själ som har nåt tips??

Tack på förhand

Har inte orkat läsa igenom hela tråden. Men den här hästen behöver ett starkt ledarskap.
Mitt råd är att kontakta någon riktigt duktig inom NH eller ring närmsta westernklubb. Där brukar ofta finnas någon du kan få tips om, som kan komma ut och sätta hästen på plats, och visa vem som bestämmer.
Och denne någon kan sedan visa hur du själv kan utföra dessa övningar innan du lastar hästen sedan på egen häst.
Det är ett gott tecken att hästen inte verkar särskilt rädd.
Men du kan råka riktigt illa ut, om du försöker med olika hemmasnickrade grejer som du inte är riktigt säker på. Helt i onödan.
Tag hjälp!! Och en duktig persom kan lösa det här på ett par timmar om det går som bäst.
Plocka upp telefonlatalogen NU! ;)

Vi hade en stor dam som gjorde likadant och fick tipset att peta på rumpan lite med en kratta när hon väl stod inne i transporten. Hon har inte slängt sig ut sedan dess....

Vi hade en stor dam som gjorde likadant och fick tipset att peta på rumpan lite med en kratta när hon väl stod inne i transporten. Hon har inte slängt sig ut sedan dess....
Se där! :idea: Då löste det sig enkelt!
Man får väl prova. Tycker hästen inte att det är otrevligt nog med krattor, får man testa nåt värre. Det gäller att det blir trevligare för den att välja att gå på transporten, än att vara utanför.
Har man kommit så långt, vet den VAD den ska göra, och kan utan bråk och tjafs lasta sig själv, så det bara är att stänga bak och sen binda fram. Och förstås berömma omåttligt, då den gjort klart det den ska, och all stängning och uppbindning är klar.
Kan man vidmakthålla den situationen sedan, och kunna lasta på olika platser och under olika förhållanden, har man lyckats med sitt projekt.

1. Gå in med hästen
2. Sätt fast bommen/kedjan bakom hästen
3. Sätt fast hästen
4. Stäng luckan

Inte kanske alltid så enkelt som det låter, jag vet:p , men det enda säkra sättet.

Så gör jag med min häst.. Hon gör exakt lika.. Kastar sej ut om man binder henne först.. 7 grimmor och otaliga grimskaft har gått på den hästen.. Inte bara pga transporten..

Svar till Jempa och alla andra som ev är intresserade

Låt hästen kasta sig ut. BE hästen backa ut massor av gånger. 10-15 gånger. När han har gått på halva lämmen backa ut han igen. Ta in han i halva transporten och backa ut han. Gång på gång. Till slut så kommer hästen att tycka om att stå STILL. Han kommer att komma på att det är bekvämare att stå still än att hålla på att gå fram och tillbaka hela tiden.
Lycka till.

Använder liknande teknik när jag tränar hästar som slänger sig ut. Några steg upp och sedan lugnt backa tillbaka. Jag låter aldrig hästen komma till det läge där den vill slänga sig bakåt. Ser jag att paniken är påväg ber jag den backa ut innan den hinner slänga sig. När jag kan gå in och sedan backa ut utan att hästen slänger sig gör jag samma övning fast motsatt håll. Jag börjar inne i transporten och ber hästen backa. När den gått några steg bakåt ber jag den att komma in igen. Sedan upprepar jag det här tills hästen helt obehindrat går ut och in i transporten med uppmärksamheten på mig.

Först när det ovan sitter väl förankrat låter jag en medhjälpare börja röra luckan (röra den, så hästen hör den, men inte stänga den). När hästen inte längre visar någon som helst oro när luckan rör sig stänger jag. Sedan öppnar och stänger jag några gånger. Eventuellt går jag tillbaka till att gå ut och in med hästen om den visar någon oro.

Med en panikslagen häst funkar aldrig tvångsmetoder där man med rep runt bommen håller fast hästen. Den kan skada sig allvarligt i kampen för att komma loss och nästa gång man vill lasta hästen går den nog inte in alls.

Däremot en häst som satt det i system att slänga sig ut, bara för att det går, kan man eventuellt hålla kvar i transporten genom en repgrimma (vanliga grimmor håller inte) och ett starkt långt grimskaft (finns inte att köpa vad jag vet, men man kan tillverka själv) lindat runt bommen. MEN detta ska man aldrig göra om man inte vet precis vad man sysslar med, eftersom det inte bara krävs vissa säkerhetsåtgärder, utan ett bra öga för att läsa hästen. Jag gjorde det på min nyinköpta häst, som lärt sig sedan han var liten att det bara var att kasta sig bakåt när man tröttnade. Han gjorde två försök och sen har han aldrig gjort om det. Men jag vill åter poängtera att man aldrig någonsin får göra detta med en rädd häst. En panikslagen häst kan skada sig själv, transporten och allt annat som kommer i dess väg.

jaha ja. det hade jagi nte en tanke på, utan jag tänkte mest p att det är så viktigt att man talar om sånt för folk. när jag hade egen häst hade jag ofta pappa med mig som chaufför och självklart ställer han sig bakom rampen när hans kaö ppna, vilket jag såklart fick ta ur honom och påpeka gång på gång eftersom det inte riktigt gick in. pappa var helt orutinerad vad gällde hästar. det var så jag menade.

men där ser man ju hur det går när folk inte har nåt bättre för sigä n att övertolka vad man skriver...

Nä,men du verkar bara va en översittare och ja vill inte ha din hjälp, du skriver om helt oväsentliga saker och inte om ämnet, att ja är ett troll, inte på riktigt osv. och va gulllig och gör det inte besvär att komma med nått fjolligt mothugg, det är bara onödigt!!!!

Jaja, tackar alla som kommit med tips!!!

Har varit en Western tränare där och tränat med hästen och hans nuvarande matte och det går frammåt :banana:, ja kan tyvärr inte närvara då jag bor 20 mil ifrån dom och har redan åkt två vändor.

Jag hoppas att han kommer snart, längtar så!!!

Tkr att du har missförstått feathercloud och jag tror inte alls att hon menade ngt illa. Men d var inte d tråden handlade om, utan om lastning :) Jag tycker fortfarande att du ska träna lite lastning med din pålle när han kommer, för att se att beteendet inte kommer tillbaka när han byter miljö och ledare. Och var noga med att inte sätta fast hästen så att han kan få panik. Lycka till med pållen! :)

Nä,men du verkar bara va en översittare och ja vill inte ha din hjälp, du skriver om helt oväsentliga saker och inte om ämnet, att ja är ett troll, inte på riktigt osv. och va gulllig och gör det inte besvär att komma med nått fjolligt mothugg, det är bara onödigt!!!!

Jaja, tackar alla som kommit med tips!!!

Har varit en Western tränare där och tränat med hästen och hans nuvarande matte och det går frammåt :banana:, ja kan tyvärr inte närvara då jag bor 20 mil ifrån dom och har redan åkt två vändor.

Jag hoppas att han kommer snart, längtar så!!!

Nu är du orättvis mot Feathercloud IGEN, det h*n skriver har VISST med ämnet att göra.

Du verkar vara en otrevlig människa som bestämt dig för att tracka EN användare på Buke. :mad:

Senast ändrad:

Nu är du orättvis mot Feathercloud IGEN, det h*n skriver har VISST med ämnet att göra.

Du verkar vara en otrevlig människa som bestämt dig för att tracka EN användare på Buke. :mad:

är inte frågan om ja är på riktigt+ att jag är ett troll att spåra ut på ämnet och så tycker ja inte att du behöver lägga dej i heller!!!

är du på riktigt?
jaja, vad hade du velat ha för svar då?
"ja GUD du gör helt rätt eftersoom hästen slänger sig"
eller nej, jag sa faktiskt inte ens att du gjorde fel, utan jag tipsade dig om saker som kan förenkla.
vad skiljer mitt svar från någon annans?

du känns nästan som ett troll, men jag går nu och orkar inte bry mig.

Nikkis: tack!:)

Det här var ju väldigt trevligt sagt, eller??? Och fast personen i fråga inte orkade bry sej mer så, har den ju gjort minst ett par till meddelanden i denna tråden!

Och du Ghost, du kom ifrån ämnet, eller tycker du inte det heller, moget att du orkat bry dej och hålla på att försvara folk, men det är väl din polare förstår ja! Och det känns som att du inte är speciellt trevlig du heller och gör allt för att tracka på mej och lägga dej i nått som du inte har ett skit med att göra!!!!!!

Senast ändrad av en moderator:

:confused: :confused: :confused: du skriver faktiskt väldigt otrevligt, knappast någon som försökt tracka dig. och vem lägger sig i det ingen har med att göra ? du bad ju om råd.

:confused: :confused: :confused: du skriver faktiskt väldigt otrevligt, knappast någon som försökt tracka dig. och vem lägger sig i det ingen har med att göra ? du bad ju om råd.

Har du läst allt, man kan ju börja fundera!
Ja men vad har troll och "är du på riktigt" att göra med den saken som ja ville ha hjälp med, tycker personligen att det är ett värre påhopp än ag gjort på nån av dom som lagt sej i, att ni som försvarar henne orkar bry er över huvudtaget!!

Du föll ifrån du med, TRÅDEN HANDLADE OM LASTNING OCH INTE NÅN ÅSIKT OM VAD JA SKRIVIT TILL FOLK SOM KALLAR MEN BÅDE DET ENA OCH DET ANDRA; VÄX UPP:TACK!

Men hALLÅ i stugan!

Feather har ju bara kommit med helt grundläggande självklara saker då det gäller lastsäkerhet för både människor och hästar!

Uppenbarligen fungerar inte ägarens metoder då hästen gång efter annan kommer lös.

Axel, säger det oxå, att hålla på sådär kommer kanske att ge en häst med helt förstörd nacke eller även resten av kroppen.

Grundregel ETT, är ju att aldrig någonsin binda upp en häst innan det är tillbommat och låst bakom.

Att hästen sedan är svår att hålla kvar innan det är låst, är ju en annan femma.
Det problemet ser jag eg bara en riktigt bra lösning på. Då det här Detta fungerade på min notoriskt hysteriskt bakåtkastande arab.
-Fronturlastning.

Att fira in hästen med snurrad lina är lika illa och med den metoden har jag fått se ett fin häst ligga under luckan med benen uppskalade till hasorna. -Reste, slog upp den dybara nosryggen i takkanten, välte ner på sidan och sparkade sig in under luckan. Innan den starke adolf hann lossa på den surrade linan.

Min fröken kastade bakåt, smällde upp bakluckan som slog i marken med en smäll och bröts sönder en smula.. Det går för fort för att hinna reagera.

med lite "ledarskaps" träning gick hon snällt på, men vid ett senare tillfälle då hon bestämde sig för att komma ut medans häst nr två skulle lastas Kastade sig hysteriskt bakåt, gled under bommen och skadade sin rygg då hon försökte komma upp.
Två gånger kravlade hon på luckan, och böjde frontbalken ordentligt av sitt dragande i grimskaftet. Bommen var ju rejäl och stängd, så korkade vi satte fast henne... :eek: Förbannelse!

Lösning: BRYT MÖNSTRET! Få hästen att sluta tänka bakåt.
Efter tio rundor in, fram och ut genom en transport med fronturlastning var problemet borta. Hon började tänka framåt och gick in med spetsade öron och väntade på att det skulle öppnas fram. Under den tiden hann vi stänga i lugn o ro.

Sluta med tvånget innan någon kommer till skada på riktigt! Och ja, jag skulle bråka med säljaren om jag såg att det de höll på med var käpprätt åt skogen!
Och skaffa hela bakväggar till alla bakåtkastare! Bygg på bommen med en plyfaskiva och extra bom nedtill. Stängt o låst!

Och snälla, sluta upp med de dryga inläggen! :idea:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 263
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 344
Senast: Korven
·
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 356
Senast: axel
·
Hästhantering Jag har ett litet problem med min häst som ni kanske kan hjälpa mig med. Hon är jätte snäll att lasta, hon går direkt in och ställer...
2
Svar
21
· Visningar
2 600
Senast: Nasseman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar