Slänger sej ur transporten!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Slänger sej ur transporten!

Jag tycker nog också att du ska försöka låna/hyra en annan transport som har en rejäl bom baktill så du kan sätta för den och sen binda hästen.

Om hästen inte går att binda så får han väl stå lös, har hört flera som har hästen lös pga såna där panikattacker.

Men det är bra mkt säkrare att ha en stängd rejäl bom bakom hästen innan man stänger bakluckan hur som helst.

Skulle tycka det var skitläskigt om hästen hävde sig ut på luckan när man håller på och ska stänga den.
Jag orkar inte ens stå på sidan och stänga vår lucka, den är Jättetung! :crazy:

Här är ett säkert tips!

Om du har en häst som kastar sig ur transporten, tryck allt vad du kan i/på bringan. HÅRT. Om den inte stannar första gången så lär den snart göra det. Då den kommer få känslan av att den håller på att ramla baklänges. Lyckas du så tryck gärna innan den hinner kasta sig. Men det ska vara hårt och det ska vara tryck inte slag.

Innan du gör detta, led den med en pisk. Och se efter så den går i den takten du vill. Den ska gå vid din sida, stanna när du säger stanna, gå när du säger gå.

NH kallar någon det, jag kallar det hästhantering.

Caroline som har jobbat på proffs anläggningar i många år.

Ett väldigt väldigt drastiskt sätt som en kompis berättade om (tror det var ett cowboy knep från USA, men vem vet ) är att ställa transporten vid en lastkaj/brygga och har hästen så där bråttom trillar den i vattnet och hästen har nog aldrig bråttom ur en transport igen:smirk:

Men vill poängtera att detta inte är ett tips, mer ett det finns bra och dåliga sätt att få hästen att sluta att ha bråttom ur transporten...

Hej,

Ser att det är många som inte riktigt hajjar att det är livsfarligt att lasta/lasta ur hästar ioch ur transporter.

Gör så här:

Ha en longerlina som du vet håller t ex den "runda randiga" typen som Börjes har som är populär.
Koppla i den i hästens grimma som du måste vara säker på att den håller.
Snurra nu änden runt bommen ( 2 varv) fram i släpet, som du sedan håller med ena handen och linan som är sträckt till hästen med den andra.

Nu går du in i transporten och sträcker /drar i linan allt eftersom du går in i transporten/ eller att du redan står framför bommen i transporten. Nu kn du lasta hästen, viktigt är att du hela tiden håller linan sträckt.

När du fått in hästen låter du den stå där inne, med linan sträckt och fortfarande virad runt bommen.
Är det nu som hästen vill slita sig bakåt, så kan han/hon försöka. Det är nu för dig att stå och hålla i linan så att den inte löper ut när han drar.

Hästen kommer att förstå att bakåt kommer han inte att ta sig om inte du vill. Det han däremot kommer att förstå är att "du är starkare än honom". Du behöver inte bli frustrerad över att han slänger sig bakåt.

När du sedan ska backa ut honom, gör du så här:

Han kommer att stå och kanske bli konfunderad över att han ska back, för det gick inte innan. var beredd på att han då satsar när han ser att han kan komma bakåt. Men du håller nu linan helt sträckt, och han kommer att få ta det varligt och sakta bakåt.
VIKTIGT!
Bli inte rädd och "blödig", går han ned på knäna så lossa inte. Han kommer upp ändå, möjligen att du kan lossa så att du ser att han är på väg upp, men se till att du sträcker linan så snart du kan.

Gör detta några gånger och du kan sedan lasta honom utan problem, och du har "lurat" honom att det är du som är starkast.

Ha gärna transportskydd som går högt upp, eller lindat över knäna.

Hejsvejs.
Lycka till!!!!!!! Ha en bra helg

Detta ska göras med föl/1-åringar sedan behöver man inte öva mer, de har då redan lärt sig för hela livet.

Om du har en transport med fronturlastning, eller möjlighet att låna en sådan, så kan du komma runt problemet.

Ställ transporten helt öppen, d v s du har både bakluckan nere och frontutlastningen öppen. Led hästen rakt igenom transporten flera gånger.
När den går genom transporten utan problem, så börja med att stanna upp en liten stund innan du leder ut honom framtill.

När han stannar och kan stå en liten stund innan han fortsätter framåt, så kan prova att sätta för frambommen och leda in honom igen.

I de allra flesta fall så står hästen därefter stilla så pass länge att du hinner sätta för bakbommen och lyfta bakluckan utan större problem.
Avled gärna uppmärksamheten där framme med hjälp av en havrehink eller liknande så att han fäster mer uppmärksamhet framåt än på att lyssna efter bakluckan och hetsa.

Vi hade en ponny som kastade sig bakåt om man försökte lasta av bakåt, men som skötte sig exemplariskt vid fronturlastning.
Klart att det blir lite bökigare med att alltid behöva transport med fronturlastning, men ibland är det värt besväret att slippa bråka med en häst som har fått en hangup som är rätt läskig och farlig.

Vill betona att jag inte menar att det jag menar med det första jag skrev om att det finna många som inte hajjar, är att varför behöva va rädd för att bli pannkaka, vid lastning ur och även i.

Man kan också innan man börjar lasta öva med att backa hästen och gå fram backa och gå fram, osv. För att få hästen lyhörd. Öva samtidigt t ex prroo.

man ska inte BEHÖVA vara rädd för att bli pannkaka under en häst+ramp när man åker nånstans, men det hindrar ju inte att man ändå står vid sidan av när man stänger rampen. olyckor kan alltid ske och det är så HIMLA enkelt att undvika dom.

Ett väldigt väldigt drastiskt sätt som en kompis berättade om (tror det var ett cowboy knep från USA, men vem vet ) är att ställa transporten vid en lastkaj/brygga och har hästen så där bråttom trillar den i vattnet och hästen har nog aldrig bråttom ur en transport igen:smirk:

Men vill poängtera att detta inte är ett tips, mer ett det finns bra och dåliga sätt att få hästen att sluta att ha bråttom ur transporten...

det där (eller iallafall nästan) har jag en bekant som gjorde med en besvärlig häst. dom backade intill/en bit ner i vattnet på en strand, öppnade luckan och hästen for ut -rakt i vattnet (inte djupt, men hästen blev väldigt snopen när det blev ett plask) den har inte kastat sig efter det.

ett annat bra tips är att använda halsring, då blir det inte samma tryck som i en grimma (alt. från halsringen, ner genom grimman). och extra långt hampagrimskaft med rejäl karbinhake, det håller betydligt bättre än dom flesta "köpta" grimskaft. och givetvis bom eller dörrar bakom.

jo det funkade fin fint :D dessutom ganska "milt" sätt att lära av en sådan olat som att kasta sig ut :angel:

Verkligen!Om jag hade provat allt annat så skulle jag nog inte dra mig för att baka ner till stranden och prova den varianten;)

Låt hästen kasta sig ut. BE hästen backa ut massor av gånger. 10-15 gånger. När han har gått på halva lämmen backa ut han igen. Ta in han i halva transporten och backa ut han. Gång på gång. Till slut så kommer hästen att tycka om att stå STILL. Han kommer att komma på att det är bekvämare att stå still än att hålla på att gå fram och tillbaka hela tiden.
Lycka till.

Jempa.
Hästen kan få nackskador av att den sliter sig. Om grimman o grimskaftet håller- kan den i värsta falla slita av huvudet.

Om inte annat- kan du få en häst som aldrig mer går att sätta fast.
För så fort den blir upprörsdför ngt så kommer den att kasta sig- tills den kommer loss- på endera eller andra sättet.

De flesta släpen idag har bommar. Kolla hur det ser ut i dina trakter o hyr en sdn istället.

Den får heller inte sitta fast när du tar ner luckan för att lasta ur.
Har hästen bråttom- ha ne lina som du kan släppa ut o håll inte emot det minsta- för det skapar kastbetéendet.

Lycka till.

Försök att låna en transport med en bom bakom, det är jättebra, faktiskt:) Den liksom rubbas inte, och hästen lär sig snabbt att den liksom inte kommer ut.. Du kan få låna min, perfekt bom på den?;)

Det med vattnet var ju rätt klyftigt:D Tur min är snäll, han är så förisktig, går i slow motion nerför rampen han, för att försiktigt kolla sig omkring:p sötnosen:) hihi

Låt hästen kasta sig ut. BE hästen backa ut massor av gånger. 10-15 gånger. När han har gått på halva lämmen backa ut han igen. Ta in han i halva transporten och backa ut han. Gång på gång. Till slut så kommer hästen att tycka om att stå STILL. Han kommer att komma på att det är bekvämare att stå still än att hålla på att gå fram och tillbaka hela tiden.
Lycka till.

Du tror inte han kommer lära sig att man verkligen ska gå ur transporten PÅ EN GÅNG när man kommit in dådå?:confused:

Här är ett säkert tips!

Om du har en häst som kastar sig ur transporten, tryck allt vad du kan i/på bringan. HÅRT. Om den inte stannar första gången så lär den snart göra det. Då den kommer få känslan av att den håller på att ramla baklänges. Lyckas du så tryck gärna innan den hinner kasta sig. Men det ska vara hårt och det ska vara tryck inte slag.

Innan du gör detta, led den med en pisk. Och se efter så den går i den takten du vill. Den ska gå vid din sida, stanna när du säger stanna, gå när du säger gå.

NH kallar någon det, jag kallar det hästhantering.

Caroline som har jobbat på proffs anläggningar i många år.

VEM har kallat det där för NH? :eek:

LIA

Lär hästen att stå still, lär den att röra sig på kommando dit du vill och i den takt du vill.
Om du inte klarar det själv, be om hjälp.

Framför allt, ge dig inte på "spänna fast med longerlina" som föreslås. Hästen kan med sin stora styrka och vikt ställa till mycket mer än du anar eller vill veta!

LIA

Ni måste blocka så att hästen inte kan kasta sej bakåt. Går kedjan bak också sönder när han kastar sej eller är det bara grimskaften?

Om det bara är grimskaften för att ni inte kommer längre så rekommenderar jag att inte binda i kabinhaken, utan knyta en knut på grimman och sedan knyta fast hästen som vanligt.

Jag hade dessutom sett till att den starkaste av män stod inne i transporten och höll i hästen när den försökte.

Nej. Jag vet att detta fungerar. Jag har hjälpt många på detta viset. Det är det absolut snällaste mot hästen. Att kasta på en bom bakom gör bara hästen med sitt flygt beteende bara mycket värre. Denna metoden andvänds mycket innom NH.
Du kan prova att lasta den från stallet. Då brukar dom inte vilja kasta sig ut med full kraft utan backar oftast lite saktare ut. Jag skulle inte göra det själv, men du kan ju prova.

Senast ändrad av en moderator:

Ni måste blocka så att hästen inte kan kasta sej bakåt. Går kedjan bak också sönder när han kastar sej eller är det bara grimskaften?

Om det bara är grimskaften för att ni inte kommer längre så rekommenderar jag att inte binda i kabinhaken, utan knyta en knut på grimman och sedan knyta fast hästen som vanligt.

Jag hade dessutom sett till att den starkaste av män stod inne i transporten och höll i hästen när den försökte.

1. Man kan INTE blocker en panikslagen häst. Det slutar bara att den flyr frammåt. I detta fallet ÖVER bommen.

2. Det finns ingen karl (pippis pappa ej med räknad) som kan stå i en transport och hålla fast en häst som kastar sig bakåt.
Man måste i detta fallet låta detta ta tid. Låta hästen få vänja sig. Får den gå ut och in några gånger så märker den snart att det inte är farligt och får då förtroende för människan. Man kan tvinga en häst till bäcken, men man kan dock ej tvinga den att dricka....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 263
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 344
Senast: Korven
·
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 356
Senast: axel
·
Hästhantering Jag har ett litet problem med min häst som ni kanske kan hjälpa mig med. Hon är jätte snäll att lasta, hon går direkt in och ställer...
2
Svar
21
· Visningar
2 600
Senast: Nasseman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar