Slänger dig ur transporten

Sv: Slänger dig ur transporten

Bryt mönstret, dvs gör inte alltid lika dant. Fäll ner lämmen - fäll upp igen utan att lasta ur, fäll ner, "skramla" med bommen som om ni skulle öppna men låt den förbli stängd, fäll ner lämmen, låt den vara nere och ta en fika under tiden osv. Låt henne trycka bäst hon vill tills hon inser att hon inte kommer ut fortare för det :)

Ett bra tips tycker jag, att man tar hjälp av att aldrig låta hästen veta riktigt vad som väntas och ligga steget före/bryta ett mönster.
Och ta allt i små steg, gör proceduren lääänge och upprepa ofta. Tids nog så kommer dem tillrätta och lägger av.
ts: brukar ni åka länge? Tänker mig om det är ett beteende som tillkommit av att hästen kastar sig ut för att den är less på att åka och sedan har det bara eskalerat och att den gjort det till en ful vana. Jag hade därför hållit mig på hemmaplan enbart till en början, kanske rentav bara lasttränat ett fåtal minuter per tillfälle eller så lite som möjligt.

Säkerhetssmässigt om den verkligen kastar sig kan en vägg hjälpa, om den får dunsa in i den ett par gånger..kan vara effektivt då de lär inse rätt snart att det inte är så himla effektivt att tvärkasta sig ut om det ändå tar tvärstopp..Sen stoppar det även att hästen tappar balans och ramlar baklänges.

Allra bäst är det ju om man kan lära in ett stoppkommando, men ibland kan vanan behöva brytas först.
 
Senast ändrad:
Sv: Slänger dig ur transporten

KL

Vår nye häst kastade sig ut ur transporten - ända tills vi bytte till lång bom bak då upphörde beteendet på en gång.
Vi fick en helt annan häst, han kände sig förmodligen inte alls lika instängd med lång bom.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 950
Senast: zarmino
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 671
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 203
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp