peace

Trådstartare
Vi har börjat lite med agility, har prövat på tunneln,vanliga hinder o platt-tunneln (går jättebra, han älskar det!!).Nu på sista träningen fick han titta lite på slalompinnarna.
Min instruktör sa att jag skulle fundera till nästa gång på vilket sätt jag ville lära in det på honom (fick lite brochyrer att läsa).
Var tydligen olika om man skulle tävla eller inte?!
Det är så att vi kanske inte kommer att tävla (men man vet ju aldrig!), men vovven verkar till att ha väldigt lätt för sig, så jag skulle nog vilja lära in det på tävlingsvis.
Har ni några bra tips?? (Brochyren var väldigt rörig att förstå)

Sv: Slalom!

Vet inte riktigt vad du menar men på tävling handlar det mycket om att kunna skicka hunden till olika hinder utan att du behöver springa ihjäl dig själv. Att han lyssnar på dig att du kan styra honom med dit kroppspråk o röst..

Tänkte väl på sjäva slalomen. Hur man ska lära in det på rätt sätt, så att de springer med full fart in utan att tveka.

Mamma håller på att lära in vår hund efter ett visst sätt. Finns en film om det, kommer inte ihåg vem som gör den bara... Går iaf ut på att man börjar med en port så att säga och hunden ska lära sig att springa in från alla vinklar- men alltid på höger sida. Så ställer man två parallella ochhunden får springa igenom. Så vrider man mer och mer tills de istället står raka "bredvid" varandra. Sen bygger man på mer och mer. Superbra sätt, någon som känner igen vad jag pratar om?

Ja gud finns ju massor av olika sätt att lära hunden.. Men ett tips är att du lär den att gå slalom runt dina ben när du står still, så han får svingen på kroppen. Och sedan kan du gå under tiden han gör det. Och när ni har kommit på det kan det vara väldigt kul.:)

Ja gud finns ju massor av olika sätt att lära hunden.. Men ett tips är att du lär den att gå slalom runt dina ben när du står still, så han får svingen på kroppen. Och sedan kan du gå under tiden han gör det. Och när ni har kommit på det kan det vara väldigt kul.:)

Kan han redan:banana: Hur "överför" jag det till pinnarna??

Min hund lärde jag gå slalom melan mina ben och när det satt ordentligt så gick jag över till pinnarna. Körde först väldigt långsamt och "pekade" samtidigt som jag sa "in, ut, in, ut, in, ut" osv. tills hon var igenom alla pinnarna. Dröjde inte alls länge innan hon fattade vad det gick ut på. Sprang med henne i början och skrek "in" när vi började närma oss pinnarna och då kastade hon sig in och for genom pinnarna själv sen och efter ett par gånger behövde jag inte längre springa med utan det räckte med att säga kommandot så fixade hon det alldeles själv.

Min hund lärde jag gå slalom melan mina ben och när det satt ordentligt så gick jag över till pinnarna. Körde först väldigt långsamt och "pekade" samtidigt som jag sa "in, ut, in, ut, in, ut" osv. tills hon var igenom alla pinnarna. Dröjde inte alls länge innan hon fattade vad det gick ut på. Sprang med henne i början och skrek "in" när vi började närma oss pinnarna och då kastade hon sig in och for genom pinnarna själv sen och efter ett par gånger behövde jag inte längre springa med utan det räckte med att säga kommandot så fixade hon det alldeles själv.

Hur många pinnar ska man börja med?
Ska de alltid gå in från vänster?

Alltid in från höger, alltså med pinnen till vänster om sig.

I min träningsgrupp började vi med tre pinnar; hunden ska alltså lära sig gå runt den första. Därefter lägger man till två pinnar och därefter ytterligare två, och lär hunden gå runt pinne två, fyra, sex o.s.v. I förlängningen bör hunden generalisera.

När jag lärde Lova slalom, använde jag kommandot "slalom" vid varje port, gick tätt bredvid och visade henne med mina höfter var hon skulle svänga, liksom med en liten knuff. (Jag hade till en början godis i handen, vilket jag snabbt gav upp av den anledningen att hon då bara följer godisen och aldrig tänker själv.) Jag berömde för varje avklarad port och hon fick godis/lek när momentet var avklarat. Allt eftersom jag tränade började jag minska mina rörelser tills jag kunde gå bredvid henne som vid fritt följ, sedan ökades avståndet. Sedan kunde jag gå framför och bakom, och en vacker dag ska det gå att skicka henne dit på avstånd :angel: Btw: mamma är agilityinstruktör, hon har godkänt min metod.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 018
Senast: Nova123
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 602
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 686
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023