Slaktmask - bult?

Ajabaja

Trådstartare
Nu har min ponny blivit utdömd & tårarna strömmar i floder. Men som alla vet när man köper häst så är det en själv som ägares uppgift att fatta det svåra beslutet att låta ens bästa kompis gå.

Jag har under våra 6 ½ år tillsammans (under min tånårstid dessutom) gjort allt för att min ponny bara ska få det bästa. Han har lärt mig massor & jag har försökt ge honom ett så bra liv som möjligt.
Nu vill jag även att han ska få sluta sina dagar på bästa sätt.

Jag har blivit rekomenderad bult vilket jag själv inte kommer klara av att vara med under. Men om det är det bästa för honom så ska det bli så. Frågan blir nu bara om det verkligen är det bästa för JUST HONOM. Han är rädd för män (antar att det blir en man som kommer utföra det) & jag kan tänka mig hur han kommer reagera mot att få en "mask" på huvudet. Det kommer antagligen bli halvt slagsmål. Det är något jag INTE vill utsätta min ponny för.

Han är världens snällaste men är mycket skeptisk & har inte mycket förtroende för människor.
Den person som jag kommer be om hjälp för att vara med vid händelsen kan vara ganska brysk & jag är livrädd för att han kommer få sluta sitt liv med slagsmål med dessa två personer då han inte kommer stå still.

Så vad tror & tycker ni?
Ska jag ta medicinsk avlivning istället?
Ska jag välja bult & ge honom lugnande innan?
Hur går de båda typerna av avlivningar till? För & nackdelar?

Snälla hjälp mig finna klarhet! Beslutet är redan svårt nog! :cry:

Sv: Slaktmask - bult?

Det finn redan flera trådar om detta, men jag tycker att det inte spelar någon större roll vilken metod som används.

Man får mer ta hänsyn till vilken individ man ska ta bort för att kunna välja det som ger den minsta stressen. En väldigt stickrädd häst blir förmodligen mindre stressad av att avlivas med bult, precis som en väldigt huvudskygg häst förmodligen hanterar att bli sprutad bättre, så det är svårt att ge ett entydigt svar på. Det viktigaste är dock att den som ska avliva inte är brysk och stressad, utan det måste få ta den tid det tar. I slutändan handlar det ändå inte ens om en minut. Så om den du har tänkt få hjälp av blir sådan är det nog bättre att man hittar någon annan som kan hjälpa till. Det är även värt att tänka på att det bara är veterinärer som får avliva med injektion.

Angående bultpistol så är det inget som spänns fast på huvudet utan ser ut så här:
8840.jpg

och hålls lös mot pannan tills att bra skottillfälle uppstår. Det som kallas slaktmask är egentligen något annat och inget jag tror någon använder sig av idag till häst. Det ser ut som en metalltratt där man sätter en patron (det blir alltså en fri kula) i den smala delen och lägger an den stora öppningen mot huvudet.

Hoppas du kommer fram till vad som passar just er och lycka till!

Stackars dig! Skickar en kram.

Jag vet inte var du bor men här i Stockholm har jag "bra" erfarenhet av nödslakt-killarna (bultpistol). Lugna, tålmodiga, vettiga. Vi har gjort upp noga hur det ska gå till. Man väljer en trygg plats vid stallet, hästen får kanske äta lite, blir klappad och pratad med. Får vänja sig vid bultpistolen och märker sedan inget alls när det smäller.

Killarna har varit väldigt vettiga och det har gått bra även med stressiga hästar. Kräv att få prata igenom allt noga innan, och tala om för den person som ska hjälpa till vad som gäller (eller be någon annan).

Stor kram, KB

Stackare, det där är inget kul. Mitt sto åkte i januari och allt gick jättesmidigt, hon blev avlivad med bult. Hon var oxå rädd för män men som föregående talare sa så har killen som varit ute hos mig jättegullig.
Skickar en tröstkram, men du vet ju attt du definitivt gör det enda rätta.

De som avlivar med bult brukar ju faltiskt vara riktiga djurmänniskor...de flesta hästar känner det och får förtroende för dom....heder åt bultmänniskorna......inget jobb jag avundas dom....

Hej gumman!

Jag förstår att det känns svårt! vi avlivade en häst igår... Men man ska inte försöka överföra mänskliga känslor på en häst. Kan hästen inte leva som en vanlig häst anser jag det bättre att de får gå vidare...
hoppas att du kan tänka så också...

Det var en tjej i stallet som vi hjälpte, och det gick så himla bra. Det kom en kille från slakteriet, och han var bara SÅ UNDERBAR!
Hästen fick avlivas hemma och slapp åka iväg till någon klinik eller slakteri. Han fick en havrehink och stod och mumsade, vi höll i grimman och på en sekund var det över. Det är ett bra sätt att använda bultpistol, hästen anar ingenting och den är borta innan den faller ner på backen. Det går alltså väldigt fort och din häst hinner absolut inte känna någonting. Jag har bara bra erfarenheter från avlivning med bultpistol - det rä självklart jättetråkigt att man måste ta bort en häst, men det här var det absolut bästa sättet om det inte finns någon annan utväg.

Jag skulle inte vilja vara med när man tog bort min egen häst, så jag skulle be någon jag litade på och som känner din häst att hjälpa till istället. Även om det går fort så är det ju ingen trevlig upplevelse och det är inget som du behöver se.

Lycka till, och pm:a gärna om det är något mer du undrar över. STOR KRAM TILL DIG :bump:

Ja bult är snabbt säkert o billigt enda nackdelen är egentligen avblodningen men det brukar gå att hitta en fläck där inte blodet syns.
Fördelen med avblodning är att man är 110% säker på att hästen är död. Det finns faktiskt ett fall där hämtaren menade att hästen uppvisade livstecken efter avlivning med spruta, obs fallet är väldigt oklart.
Risker finns med bägge metoderna kommer man lite fel med bult faller hästen bra men kan vakna om inte bulten gått rätt in i hjärnan, avblodning fixar detta. Inj med det "nya" medlet somnulose har i några dokumenterade fall inte gett riktig effekt. Det viktigaste är ändå att den som avlivar är van o trygg med metoden.
Veterinärer har delade meningar,det finns de som menar att bult är den bästa metoden o använder den o andra som menar att är man veterinär skall man spruta.
PL

Senast ändrad:

Jag sprutade min häst och det var inte alls så farligt som alla säger. Det tar kanske något längre att spruta än att ta med bult men fördelen var att jag kunde vara med hela tiden och det vet jag att han uppskattade. Det tog kanske 15 sec att spruta sen stod han på benen i kanske 5 sec sen var han död inom 15 sec.

Prata med din vet. och hör vad denne anser. Jag ångrar dock inte att jag gav min sprutor. Han hade fått så mycket sprutor av avlivande vet. så han reagerade inte ens.

Det finns flera trådar i detta ämne (har skrivit en del själv).

*tröstkram*

Stor kram! Det är ett svårt beslut att avliva ett djur man älskar, det man måste inse är att man älskar dom så mycket att man avlivar dom när det inte går längre. Jag tog bort min häst jag haft i 13 år 2000. Smärtan går aldrig över att man mist sin älskade häst. Men smärtan går över i saknad och sedan i ett sorts lugn då man vet att hästen inte lider längre!
Jag tog bort honom på Ultuna dit vi åkte akut (fång med hovbenssänkning runt om) med spruta. Jag har aldrig ångrat att jag valde spruta, han avled omedelbart och jag kunde sitta med honom så länge jag ville. Skulle jag avliva en häst idag skulle det nog bli med bultpistol så att de kunde ta med hästen på en gång. Spruta måste ske med vetrinär och då får man vänta på hämtning och jag skulle nog inte klara det. Men det är svårt att säga vad som är bäst. Det är upp till var och en. Tänker på dig! Återigen en STOR kram!

MVH / Fia

Jag var tvungen att ta bort min bebis, första fölet som bara hann bli 5½ år. Sista tiden hade han blivit hemskt huvudskygg, så bult gick bort, trots att jag har bra erfarenheter av det tidigare. Jag bad veterinären som följt min plutt att komma ut och ge spruta och det var verkligen suveränt.

Hon var lugn och beskrev vad hon gjorde och vad som skulle hända. Efter hon sytt fast permanentkanylen i halsen (som hästen inte brydde sig ett dugg om) så gick vi ut i novembersolen och så stod han och åt pellets ur min hand medan hon sprutade i medlet. Plötsligt slutade han äta och nästa sekund var han död. Det gick otroligt fort och han var helt stilla. De hästar jag sett avlivade med bult har ryckt och rört sig vilket ser rätt obehagligt ut.

Hej!

Vill först börja med att skicka en stoooor tröstkram till dig. Vet precis hur det är att förlora sin bästa vän.

Tänkte bara berätta att när vi avlivade vårt fullblod användes ingen mask. Det kom inte ens på tal. Allting var över på någon minut och hästen hann aldrig fatta vad som skulle hända. Det hör också till saken att det var en väldigt osäker fullblodskille som inte hade mycket förtroende för någon, men han var jätteduktig och gjorde ingenting över huvud taget när avlivningskillen tog honom.

Har också hört talas om mask men har aldrig någonsin sett till någon sådan vid någon avlivning. Tror inte att du behöver oroa dig för varken mask eller att det förmodligen är en man som sköter bulten. De som sköter avlivningarna är så vana och rutinerade så att hästarna oftast automatiskt får förtroende för dom med en gång.

Vår häst hade knappt hunnit ur transporten innan han dog, så snabbt gick det, så hästarna hinner ju knappt tänka.

Usch, nu blev det lite rörigt men jag hoppas ändå att jag fått dig lite lugnare än vad du var tidigare.

Ska du avliva med spruta, se till att det är en veterinär som har medlet Sumolouse!!

Har varit med vid ett flertal avlivningar, och de hästar som fått det medlet har dött ögonblickligen. De har inte kämpat emot eller hunnit förstå något. Däremot de hästar som fått andra medel har kämpat emot, det har tagit tid och vart obehagligt tycker jag.

Ska man vara med själv (och även om det är jobbigt känns det bäst att följa dem ända in i slutet tycker jag) så är det helt klart lättast med sprutmedlet..

ja tog det svåra beslutet att ta bort min älskade i höst
och ja valda att göra en medecinskt
tog ut veterinären så att han skulle få vara på hemma plan
och sen var ja med
för honoms skull
för de var ju img han litade på

och ja kan säga att mig har de hjälpt att jag var med
jag vet att han inte led
för de fick ja se med egna ögon
ja grät ju floder sjävklart och jag trodde hjärtat skulle brista
men vad gör man inte för dom man älskar?

lider med dig
vet hur de känns
ta hand om dig själv och sista tiden med din ponny

Hej. Skickar många tröstkramar till dig i denna svåra stund. Vet hur hemskt det är. Förra året blev vi tvungna att avliva vår familjs älskade vän, den häst som jag vuxit upp med, och det var fruktansvärt att ta beslutet. Men efteråt kom ett slags tröst och lugn i att hon nu aldrig mer behöver lida. Det var faktiskt ännu värre att se henne den sista dagen innan slaktaren kom eftersom man såg hur hon led; det fanns inget kvar i hennes ögon och det var det som var det hemska med det hela.
Vad jag ville komma till iallafall var att denna häst också var av en misstänksam natur samt att hon var huvudskygg men allt gick så himla fint och lugnt till. Vi tog ut "vår" slaktare som vi har stort förtroende för och så fick han hjälp av en av våra grannar och nära vänner som är en av de få personer förutom oss som hästen alltid litat på eftersom ingen av oss kände att vi klarade att vara med. De sa att det var som om hon väntat på dem när de kom och hon var helt lugn. Slaktaren tog det så försiktigt men bulten och det var över på ett fåtal minuter.
Om du har möjlighet så välj någon du vet är lugn och bra med djuren, dock tror jag att de flesta som jobbar med detta är det eftersom det liksom är lite av en förutsättning.

Många kramar och tröst /christina

Usch vad trist, aldrig roligt att ta beslutet att ta bort sin vän. :(
Jag har själv funderat på vad jag skulle välja vid en ev avlivning av min egen och tyckt at det varit som att välja mellan pest och kolera men efter att jag varit med på ett antal avlivningar med Somnulose så har en sten fallit från mina axlar. Så lätt, så snabbt och så lugnt. Ett par sekunder att injicera (50ml till en 5-600kg häst) och så ett par sekunder, benen viker sig och så en djup suck och de är borta.

De "misslyckade" avlivningar som peter_lundin nämnde innebar vad jag läste i Svensk veterinärtidning bara att de vinglade till en gång innan de la sig, vilket normalt inte ska hända och några hade väl rört någon gång på benen när de väl fallit men inom en halv minut varit borta. De "misslyckanden" kan jag nog tycka är ok.

Det är aldrig lätt att ta bort en vän. Jag har erfarenhet av både bultpistol och medicinskt. Kan inte rekomendera varken det ena eller det andra.

Min första häst fick jag nödslakta p.g.a tarmvred, han var 29 år. Killen från nödslakt var helt enkelt underbar. Det sköttes mycket bra. Hästen fick dö hemma och allt gick lugnt och fint till. Han hann nog aldrig fatta vad som hände.

Min andra var en shettis med fång som fått hovbensrotation. Det fanns inget att göra. Hade hållt på 1 år för att få henne bra, men det blev kroniskt. Var på hästklinik med henne och hade en underbar vetrinär som avlivade med spruta. Tog lite längre tid, men först fick hon lugnande och sedan mer så hon somnade in. Vi fick sitta kvar hos henne så länge vi ville.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 367
Senast: Sesca
·
Skola & Jobb Hjälp. Har examinerande redovisning och ska då även ge respons på någon annans arbete. Texten jag har fått är tyvärr inte så bra...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 054
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 643
Senast: Ceta
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
920
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka