Ge respons på någon annans arbete- som innehåller en massa fel

Jag har en inlämningsuppgift på universitetet som aldrig blev godkänd på pga hur jag skrev. Vet att jag fick hjälp från universitetet med hur jag formulerade mig, men den blev aldrig godkänd. Nu fick jag mina poäng från den kursen ändå (texten var inte värd några hp). Till och med den som hjälpte mig på universitetet fattade inte varför jag inte fick texten godkänd...

Vet att sådan hjälp jag kunde få då för tio plus år sedan inte finns idag.
Ibland är det galna examinatorer, jag fick skriva om min C-uppsats eftersom min examinator ansåg att jag hade använt fel metod, min handledare var rejält upprörd eftersom han var betydligt högre utbildad inom ämnet och ansåg att examinatorn var helt fel ute, han drog i en massa olika trådar men det slutade med att jag hade alternativen att skriva om eller vänta ett år till examinatorn gick i pension. Jag ville få ut min examen och kunde inte vänta ett år så jag skrev om.
 
När jag skrev c uppsats så var handledaren på oss mycket under själva uppsatsens uppbyggnad. Både om innehåll och kvalite på själva meningsuppbyggnaden.
Låter galet att ett arbete ska slinka igenom utan att en så väsentlig del som själva metoden är med.
Tyckte jag och flera med mig också. Jag tror att handledaren fick bannor för slarvet.
 
Om hen har passerat gymnasiet så har hen även passerat curling åldern och bör tåla ett rakt omdöme utifrån de kriterier som ställs i uppgiften. Sedan om grammatiken inte är korrekt skal inte detta ligga till last för den faktiska uppgiften, utan enbart nämnas i en parantes om att grammatiken torde bättras.

MVH

En som växte som växte upp på 60, 70 och 80 talet då raka puckar var vad som gällde i omdömen.

Och vilken akademisk bakgrund baserar du detta påstående på? Som vanligt har du noll koll när det gäller sådant här.

Syftet med att opponera på ett arbete är i grunden att stärka det akademiska arbetet, för att utveckla både själva arbetet och personerna som utför det. Det betyder givetvis att en ska påpeka svagheter i arbetet men det ska göras på ett konstruktivt sätt, just för att höja nivån.
 
Hjälp.
Har examinerande redovisning och ska då även ge respons på någon annans arbete.
Texten jag har fått är tyvärr inte så bra skrivet, det finns mycket grammatikfel och texten hänger inte ihop.
Språket är väldigt alldagligt och uppfyller inte det som krävs för en akademisk nivå. Men, det här kan jag ju inte säga. Personen kommer ju bli jätteledsen och jag kommer framstå som taskig. Personen är dessutom väldigt ung, slutade troligtvis gymnasiet i år eller möjligtvis förra året. Hur lägger jag upp det?

Jag har kriterier att gå efter såklart men det blir ändå svårt att få till en bra respons.
Men jag känner väl lite att det är lärarnas sak att bedöma felen sas
Vi brukade nog lämna dem en lapp med alla grammatikfel och stavfel, vad hette nu det igen. Typ skicka över bordet, här är rättningarna (alla hade att rätta så..) och kanske säga ngt om läsa igenom om det var många. :) så nämdes ingenting sådant sedan.

Att språket inte har så bra akademisk höjd tycker jag man kan säga, på något mer hjälpsamt än negativt sätt? Det är ju ändå meningen att du ska hjälpa den här personen till att göra ett bättre arbete nästa gång? Fast konstruktivt som de sa ovan, alltså förslag till hur.
 
Senast ändrad:
Hjälp.
Har examinerande redovisning och ska då även ge respons på någon annans arbete.
Texten jag har fått är tyvärr inte så bra skrivet, det finns mycket grammatikfel och texten hänger inte ihop.
Språket är väldigt alldagligt och uppfyller inte det som krävs för en akademisk nivå. Men, det här kan jag ju inte säga. Personen kommer ju bli jätteledsen och jag kommer framstå som taskig. Personen är dessutom väldigt ung, slutade troligtvis gymnasiet i år eller möjligtvis förra året. Hur lägger jag upp det?

Jag har kriterier att gå efter såklart men det blir ändå svårt att få till en bra respons.
Men jag känner väl lite att det är lärarnas sak att bedöma felen sas
Det är precis som du skriver lärarens sak att uppmärksamma felen och det kan man nog räkna med att hen gör. Även läraren läser ju arbetet.

Jag har varit i din sits vid ett par tillfällen under studierna. Det har inte känts konstruktivt att såga uppsatsen längs fotknölarna även om det varit befogat. Jag har tyckt att det är lärarens sak att göra. Jag har fokuserat på sakinnehåll och begränsat mig till ett par tre saker att prata om. Till det kan jag ha haft någon kommentar om att skribenten bör göra en korrekturläsning.

Dvs jag har fokuserat på ett par saker som kan bidra till att utveckla mina kursare.
 
Jag håller verkligen med, jag läste ihop med en som jag inledningsvis tyckte skrev dåligt, men efter att vi hade läst ihop ett tag insåg jag att personen hade dyslexi men trodde själv att hen bara var korkad eftersom det var det enda hen hade fått höra. När vi lärde känna varandra tillräckligt väl fick jag personen att förstå sig på sin dyslexi och lära sig att använda sig av strategier och höjde sig sen rejält.
:heart :heart :heart
Jag har lätt dyslexi råkade skriva lila istället för lilla där en klasskompis höll på å garva ihjäl sig åt misstaget. Det blir lätt att tro att man är dum. Att sen ha en person som istället kan hjälpa en att utveckla sig är inspirerande för att våga skriva :heart
 
Hjälp.
Har examinerande redovisning och ska då även ge respons på någon annans arbete.
Texten jag har fått är tyvärr inte så bra skrivet, det finns mycket grammatikfel och texten hänger inte ihop.
Språket är väldigt alldagligt och uppfyller inte det som krävs för en akademisk nivå. Men, det här kan jag ju inte säga. Personen kommer ju bli jätteledsen och jag kommer framstå som taskig. Personen är dessutom väldigt ung, slutade troligtvis gymnasiet i år eller möjligtvis förra året. Hur lägger jag upp det?

Jag har kriterier att gå efter såklart men det blir ändå svårt att få till en bra respons.
Men jag känner väl lite att det är lärarnas sak att bedöma felen sas


Jag hade lagt upp det ungefär ganska precis som du beskriver det här i TS.

Jag hade inte i texten påpekat varje enskilt grammatiskt eller språkligt fel eller mina åsikter kring det. Utan där hade jag fokuserat på ämnesområdet och kommenterat kring det.

Sedan hade jag gjort en allmän kommentar där jag hade beskrivit att texten tyvärr har ett alldagligt språk, innehåller många grammatiska fel och är osammanhängande. Detta har gjort texten svårbedömd utifrån ämnet (om det stämmer).
 
Ska ni ge respons på formatet och innehåll eller endast innehållet? Om det bara är respons på innehållet hade jag gjort det men sagt lite fint till personen i fråga innan presentationen att det är nog bra om hen kollar grammatiken en gång till.
Innehållet och hur texten är uppbyggd och formulerad. Det är ett tal som jag ska ge respons på, både själva talet och framförandet.

Tack för alla tips och råd, jag har läst allt men inte hunnit svara.
Jag försöker fokusera på det positiva och lämna konstruktiv kritik på språket.
 
Detta tycker jag verkligen inter ett bra råd. Du vet inte vilka svårigheter personen som skrivit texten har. Jag vet själv tex att formulera mig i text inte är min starka sida och ta emot hård kritik är jag ännu sämre på, ibland riktigt dålig. Då är det bättre som många andra har skrivit att visa vad som är bra och vad som skulle kunna göra texten bättre.
Jag håller med. Nu är jag mest kunnig inom djur, och varenda studie visar att djuren gör bättre ifrån sig med positiv förstärkning. De blir mer positiva till livet i allmänhet, vågar ta för sig mer osv osv. Så annorlunda är vi inte från övriga djurarter.
 
Ibland är det galna examinatorer, jag fick skriva om min C-uppsats eftersom min examinator ansåg att jag hade använt fel metod, min handledare var rejält upprörd eftersom han var betydligt högre utbildad inom ämnet och ansåg att examinatorn var helt fel ute, han drog i en massa olika trådar men det slutade med att jag hade alternativen att skriva om eller vänta ett år till examinatorn gick i pension. Jag ville få ut min examen och kunde inte vänta ett år så jag skrev om.

Liknande hände mig, första examinatorn förstod inte ens varför den inlämnats för opponering för det mesta var katastrof enligt honom. Skrev om lite här och där och bedömdes av en ny examinator drygt ett halvår senare. Denna examinator hade stor respekt för min handledares kunskap inom metoden så han ville diskutera några saker först med min handledare innan han kunde säga exakt vad jag behövde korrigera för att nå godkänt. Fick sen lite korrigera min analys lite grann och den blev godkänd.
 
Hjälp.
Har examinerande redovisning och ska då även ge respons på någon annans arbete.
Texten jag har fått är tyvärr inte så bra skrivet, det finns mycket grammatikfel och texten hänger inte ihop.
Språket är väldigt alldagligt och uppfyller inte det som krävs för en akademisk nivå. Men, det här kan jag ju inte säga. Personen kommer ju bli jätteledsen och jag kommer framstå som taskig. Personen är dessutom väldigt ung, slutade troligtvis gymnasiet i år eller möjligtvis förra året. Hur lägger jag upp det?

Jag har kriterier att gå efter såklart men det blir ändå svårt att få till en bra respons.
Men jag känner väl lite att det är lärarnas sak att bedöma felen sas
Jag hade motsvarande problem när jag skulle opponera på C-uppsatsnivå. I efterhand ångrar jag att jag inte tog upp det med deras handledare för inget höll någon nivå som man hade kunnat förvänta sig.

Jag skulle börja med att lyfta något bra, men sen fokusera på syftet, och om arbetet svarar upp mot frågeställningarna och de krav som ni fått när ni fick instruktioner.

När vi arbetade med c-uppsatserna lämnade in en korrekturbilaga med stavfel, felaktiga avstavningar, felaktigheter i källhänvisningar m.m. så slapp vi prata om det. Det var skönt för om jag inte minns fel hittade vi 132 korrekturfel.
 
Ibland är det galna examinatorer, jag fick skriva om min C-uppsats eftersom min examinator ansåg att jag hade använt fel metod, min handledare var rejält upprörd eftersom han var betydligt högre utbildad inom ämnet och ansåg att examinatorn var helt fel ute, han drog i en massa olika trådar men det slutade med att jag hade alternativen att skriva om eller vänta ett år till examinatorn gick i pension. Jag ville få ut min examen och kunde inte vänta ett år så jag skrev om.


Ja det är så trist när handledare och examinator har helt olika syn på saker. När jag gick upp med min kandidatuppsats så var det totalt 20 uppsatser i olika grupper. Noll uppsatser blev godkända, hälften fick ganska omfattande kompletteringar och hälften blev underkända. Då tycker jag något skaver mellan handledare och examinatorer faktiskt. Någonstans är det snett. Stämningen var ganska upprörd efteråt. Jag köper inte att samtliga uppsatser är så undermåliga.
 
Jag ska ju såklart få respons osv på mitt arbete också. 🙈 Tänk om det är jättedåligt och inte alls motsvarar instruktionerna. 🙈
Jag hade helt missat att hänvisa enligt instruktionerna (institutionens egna jäkla påhitt), gjorde det lika dant hela vägen. Så, rätt enligt mig men fel enligt instruktionerna ^^
 
För min del hade det berott på om jag blir bedömd för min opponering i just det här fallet. Om jag blir det måste jag ju få den bedömande läraren att förstå att jag sett de fel som finns. Så att läraren inte tror att jag missat dem. Vill ju inte framstå som mindre kompetent bara för att jag vill vara snäll.

Jag hade nog pratat med läraren om det och bett henne om råd i frågan.
 
Det är precis som du skriver lärarens sak att uppmärksamma felen och det kan man nog räkna med att hen gör. Även läraren läser ju arbetet.

Jag har varit i din sits vid ett par tillfällen under studierna. Det har inte känts konstruktivt att såga uppsatsen längs fotknölarna även om det varit befogat. Jag har tyckt att det är lärarens sak att göra. Jag har fokuserat på sakinnehåll och begränsat mig till ett par tre saker att prata om. Till det kan jag ha haft någon kommentar om att skribenten bör göra en korrekturläsning.

Dvs jag har fokuserat på ett par saker som kan bidra till att utveckla mina kursare.
Inte helt (min erfarenhet är att handledaren inte alls läser lika noggrant som opponenterna), min grupp har fått kritik en gång över att vi glossade över fusk (på ett PM) med orden -mycket likt (istället för kopierat), eller ngt liknande och bara tog upp den delen med handledaren :( iom att det var så pinsamt med många grupper samtidigt. (vi skrev väldigt mycket pm före C och D uppsatserna och verkar även haft opposition på en hel del av dem, halvkasst minne men jag har haft mycket fler än två oppositioner.) Handledarna lutade sig mycket på oppositionen i bedömningen märkligt nog.

(om det låter underligt med vi och dom så är det för att alla PM och uppsatser gjordes i grupp.)
 
Senast ändrad:
För min del hade det berott på om jag blir bedömd för min opponering i just det här fallet. Om jag blir det måste jag ju få den bedömande läraren att förstå att jag sett de fel som finns. Så att läraren inte tror att jag missat dem. Vill ju inte framstå som mindre kompetent bara för att jag vill vara snäll.

Jag hade nog pratat med läraren om det och bett henne om råd i frågan.
Så hade det inte varit när jag har gjort opponering. Det är inte elevens uppgift att såga sina kamrater, det är lärarens, om det nu behövs.

Med ett såhär pass stort arbete så kan det räcka med att säga att arbetet "inte känns helt genomarbetat och klart än". Man behöver inte gå in på detaljer alls på så sätt.
Jag ska ju såklart få respons osv på mitt arbete också. 🙈 Tänk om det är jättedåligt och inte alls motsvarar instruktionerna. 🙈
Om du är orolig för det, och det inte är en jättelång uppsats - klistra in instruktionen + betygskriterier + din uppsats i chatgdp och ge den instruktionen att agera lärare utifrån instruktion och betygskriterier, och bedöma ditt arbete och sätta betyg.

Typ en master eller kandidat vill man ju inte lägga in, eftersom den sparar (stjäl) allt, men mindre arbeten tycker iaf jag är helt okej.
 
Inte helt (min erfarenhet är att handledaren inte alls läser lika noggrant som opponenterna), min grupp har fått kritik en gång över att vi glossade över fusk (på ett PM) med orden -mycket likt (istället för kopierat), eller ngt liknande och bara tog upp den delen med handledaren :( iom att det var så pinsamt med många grupper samtidigt. (vi skrev väldigt mycket pm före C och D uppsatserna och verkar även haft opposition på en hel del av dem, halvkasst minne men jag har haft mycket fler än två oppositioner.) Handledarna lutade sig mycket på oppositionen i bedömningen märkligt nog.

(om det låter underligt med vi och dom så är det för att alla PM och uppsatser gjordes i grupp.)
Ja, det kan säkert skilja sig åt mellan både olika lärosäten eller t om mellan olika institutioner. Där jag studerat så har lärarna granskat allt arbete. Men jag har å andra sidan bara studerat vid fyra olika lärosäten.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 416
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Den perfekta sällskapshunden
  • Katthår
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp