Sv: Slakthäst.
Lägg priset på 10.000 kr (dvs vid annonsering) - då blir det ointressant för slakttransportörerna.
Det är trist att det inte går att slakta hästar här i Sverige. Det skulle vara ett utmärkt alternativ för de hästar som ska tas bort och inte har medicinerats hårt innan det.
Precis som Lovisaleonora skriver: det är klart att det går att slakta i Sverige.
Att man sedan inte får något betalt är en annan sak - men man slipper åtminstone betala för avlivningen.
Jag körde en fjording, C-ponny, till slakt i somras. Fick 260kr. Fast jag tror att det lokala slakteriet betalar ovanligt dåligt.
Min resa var 4 mil enkel väg, tycker inte att det är så farligt. Inte med en transportvan häst åtminstone.
Men visst har det fått mig också att fundera på hur mycket betalt man får vid "utlandsslakt". Och det är klart, får man 5000kr, så kan jag förstå om en del människor faktiskt överväger det eftersom 5000kr är mycket pengar för många.
Vet inte om det är samma karensregler utomlands och i Sverige, vad gäller läkemedel? Tycker annars det verkar vara många hästar som inte får slaktas.
Jag har två hästar som inte får slaktas: den ena pga att originalpasset försvunnit längs vägen.
Den andra för att uppfödaren låtit sätta kryss i rutan, vilket jag kan tycka är lite irriterande.
Uppenbarligen inte för att jag köpte hästen för att slakta den, men för att slakt är ett praktiskt sätt för avlivning när den dagen kommer.