Slaktavfall till hund?

annie_

Trådstartare
Försökt hela hösten att bli av med två blandras-kaniner som hamnade i min ägo från en sjukt oseriös uppfödare, jag blev lurad.. Har nu tänkt att slakta dem (kommer få hjälp av grannen), men funderar på om innanmätet är något jag kan ge mina hundar? Gillar inte att slänga.. De äter enbart färskfoder, VOM, om det är till någon nytta att veta. Har två relativt små hundar, kaninerna är fv/bj så modell större på kanin! :p

Försökt hela hösten att bli av med två blandras-kaniner som hamnade i min ägo från en sjukt oseriös uppfödare, jag blev lurad.. Har nu tänkt att slakta dem (kommer få hjälp av grannen), men funderar på om innanmätet är något jag kan ge mina hundar? Gillar inte att slänga.. De äter enbart färskfoder, VOM, om det är till någon nytta att veta. Har två relativt små hundar, kaninerna är fv/bj så modell större på kanin! :p

Ta väck tarmar och gallblåsa - sen kan dom käka allt du vill ge :) Kaninmagarna sparar du i frysen ifall du får dålig mage på någon hund - superbra som maghjälpare.

Jag ger mina rubbet från slakt av smådjur, de sorterar själva ut vad de vill ha och inte. Tips är att fodra utomhus ;)

Säger som Migo, släng åt dem allt och låt dem ta vad de vill ha. De kan äta skallarna, samtliga ben, allt kött, alla organ... Tarmar och gallblåsa brukar de lämna.

Skulle det vara så att du har fåniga hundar som inte vill ha något alls, släng in kaninerna i frysen och leta reda på någon barfare som vill ha kaninerna till sina hundar/katter. Behöver du hjälp med det så är det bara att hojta till :)

Men, va bra! Jag tror att jyckarna skulle älska det, men jag som aldrig slaktat eller liknande har ingen aning om hur mycket det är som de äter (mängd per slakt-tillfälle)?? Doserar ni o fryser in eller slänger till hela "alltet" som man inte behåller själv? Skulle vilja spara pälsen också (blåa o fina! :love: ), lämnar in eller fixar man sånt själv? :) Lite OT, men ni verkar ha gjort/veta detta.

Jag lyckas inte tolka hur du tänkt, men köttet kan du ju äta själv också.

Kaninskinn kan man göra själv, men det kan vara lite knepigt i början så det beror väl på hur noga du är ;) jag har aldrig gjort det själv, bara hört från andra uppfödare men det finns många facebookgrupper som säkert kan vara till hjälp.

Jag skickar skinn på garvning till tärnsjö, men går att bereda själv.

Ang mängden så brukar mina få äta sig mätta vid slakt och sen fasta nån dag. De är dock vana vid det så är inte så glupska.

@Jenka Köttet är mitt! ;) O pälsen, men resten kan de få.

Det är dock mängden som blir utöver mitt eget jag funderar på. Mina får färskfoder tre gånger/dag (ca en korv/dag), är det såpass mycket slaktavfall att det är alla deras måltider i en fodring? Flera dagars fodring?? :p

Innanmäte + skrov av tupp per hund blir en bantarmiddag här, kanin borde bli ungefär samma mängd.

Kaninpäls är mina hundars absoluta favorit. Jag har flätat in det i fleeceflätorna och de står väldigt högt i kurs, vill jag lova :)

Och jag som har ganska små hundar har använt kanintassar till viltspår, fungerar förträffligt och är minst lika roligt att hitta som rådjurets fot.

Det låter som att tassarna ska sparas också då! :)

Får googla lite o se om det är någon som bereder pälsarna i min närhet, bara att slänga pälsarna i frysen om jag är tvungen att köra en bit när tillfälle ges?

Det låter som att tassarna ska sparas också då! :)

Får googla lite o se om det är någon som bereder pälsarna i min närhet, bara att slänga pälsarna i frysen om jag är tvungen att köra en bit när tillfälle ges?

Lägg dem med köttsidan upp och täck med grovsalt. Byt salt efter några dagar. Efter 14 dagar med salt så skaka, rulla ihop och förvara svalt till garvning.

@Jenka
Det är dock mängden som blir utöver mitt eget jag funderar på. Mina får färskfoder tre gånger/dag (ca en korv/dag), är det såpass mycket slaktavfall att det är alla deras måltider i en fodring? Flera dagars fodring?? :p

Ca 500g per dag alltså? Ge dem samma mängd kanin ungefär. Skulle det bli så att de får mer, ja de lär bara bli glada. Ska nog mycket till för att en hund ska bli fet av en eller två större måltider vid ett enstaka tillfälle. OM du ger allt på en gång, var dock noga med att göra det efter dagens motion, så att hundarna inte flänger runt efter att de ätit. Äter de rejält stora måltider mår kroppen bäst av att få vila och jobba med maten ifred.

Fetma är det sista jag bekymrar mig över. Snarare matkoma? Eller strul med magen? Njaej, jag vet inte riktigt.. Dessa två kan nog inte bli feta, riktiga träningsnarkomaner med hög förbränning!

:bow: Då får det bli en fartfylld ridtur innan slakt!

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 707
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
5 363
Senast: calm
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 231
Senast: isafore
·
Hundhälsa Nu ger jag verkligen upp. Mina hundar (en whippet på 3 år och en italiensk vinthund på 9 år) får idag enbart färskfoder, men det funkar...
2
Svar
34
· Visningar
7 042
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar