Slagrem...igen!!

ÅDI

Trådstartare
Jag såg att det fanns en tråd om hur slagremmen ska sitta men jag är lite nyfiken på hur många som alltid kör med slagrem?
Hemma har vi alltid haft ett tjugotal travare men jag har aldrig kört med slagrem under hela min uppväxt, nu när jag har flyttat och har hästen inhyrd kör alla där med slagrem och tycker jag är märklig som inte gör det.
Visst kan min häst bli lite lätt i rumpan ibland men hon har aldrig sparkat, dom andra tycker att det är bättre att ha remmen där IFALL det skulle hända och dom har säkert rätt i att det är en bra säkerhetsåtgärd så jag får väl kanske pallra mig iväg och inhandla en sådan, samtidigt tycker jag en del packar på sina hästar mycket onödiga saker som det hade funkat minst lika bra utan...
Så...Hur gör ni?

Sv: Slagrem...igen!!

Ja du, jag har heller aldrig slagrem....Jag har alltid haft snälla hästar, men ja jag vet att vem som helst kan slå närsomhelst, men nej, jag tror inte jag kommer sätta dit nån förns jag verkligen råkar ut för någon sån hemskhet....
Hade ett sto förr som jag i och för sig hade rem på några gånger då hon var lite osäker, men när hon inte gjorde nåt så tog jag av den med.....

Använder alltid slagrem på nya hästar och på unghästarna. Bättre att vara på den säkra sidan innan man känner att man kan lita på hästen i fråga.

Senast ändrad av en moderator:

Jag kommer ihåg när det blev lag på säkerhetsbälte i bilar - fyyyyy tänkte man vad onödigt och vad det skavde och vad man kände sej instängd.....nu känner man sej snudd på "naken" om man inte tar på sej det, tillochmed korta sträckor.

Man kan aldrig helt lita på att hästen inte slår, när den gör det tackar man sin lyckliga stjärna för all säkerhets-utrustning....en otroligt otäck upplevelse, men nyttig!:crazy:

Har man varit med om "åktur", som visseligen slutade lyckligt för alla inblandade, då drar man gärna på slagrem,checkrem och svansgaffel och hjälm....

Lime

Hur många är det som kör med sån där "amerikansk" modell; alltså en rem mellan skalmarna strax bakom rumpan på hästen? Då slipper man ju den där instängda, störande känslan. Verkar rätt bra.

Unghästar - "slagrem på" när de känns stabila "slagrem av".

Tvååringen och den sena treåringen skrittas utan slagrem och travas med slagrem. De startade hästarna körs alltid utan.

Ettåringen kommer att gå med slaggjord även i skritt tills hon lärt sig.

Jag tycker att en korrekt spänd slaggjord hämmar den bra skritten om man till exempel håller på att jobba med ett muskelproblem i bakkärran. Och är den inte korrekt spänd kan man ju lika gärna vara utan.

Har alltid slaggjord på unghästar, blodings-märrn vi har nu hon öppnade att slå sönder en vagn så där får nog den sitta på ett tag till,hon är inte rumsren än trots 4-års ålder:crazy:

när jag kör i sulky så har jag slagrem på i stort sett alla hästar.. om dom slår i den så har man inte så mycket tid att hurra på :crazy: när jag kör i långvagn så brukar jag köra med slagrem på nya hästar, unghästar och dom hästarna som är lite "ostabila" ;)

Min valack har jag kört en gång med slagrem och det var när han var i sulky första gången och så hade jag den på när han gick sitt första provlopp. Han har aldrig gjort nåt. Mina hästar är mer så att skulle det vara nåt så reser dom sig nog i första hand, men alla hästar kan ju slå, man vet ju aldrig.
När jag jobbade i travstall hade jag slagrem på dom unghästar som hade slagit tidigare, resten hade bara slagrem tills dom var inkörda och "säkra".

Hur många är det som kör med sån där "amerikansk" modell; alltså en rem mellan skalmarna strax bakom rumpan på hästen? Då slipper man ju den där instängda, störande känslan. Verkar rätt bra.

Jag har aldrig provat, men tänkte börja med det ifall jag hade haft mitt sto kvar. Dock fick jag ändå höra att det kunde var vanskligt oxå för hästar som slår. Det finns tydligen sånna som fastnat över själva remmen med benen, vilket inte låter så trevligt...
Nu finns det ju "skräckhistorier" om det mesta, men ändå.....

Det där har jag också tänkt på, det gäller nog att spänna remmen nära hästen. Men de kan ju vara väldigt viga, så jag är inte säker på att det är en garanti för att de inte ska kunna komma över remmen om de slår. Jag kommer nog ha vanlig slagrem på unghästarna även i fortsättningen.

Det gäller nog att ha koll på exakt var man ska ha remmen kan jag tänka mig.

Min starthäst har i högre farter sån längd på baksteget att hon går emot mina ben i bland (iofs är hon 170 cm lång men det är hon ju inte ensam om).

Kommer väl ihåg när det hände med Jörgen och fick mig en tankeställare.
Läskigt! Jörgen är ju rutinerad och Donovan är ju ingen unghäst utan även han rutinerad, så där ser man hur lätt en olycka som ingen räknat med ska hända faktiskt kan hända....

Jag har kört många hästar med sån men när en av dom väl slog så slog den av den på en spark. Som tur var hade vagnen en grej vid stänkskyddet som hovarna träffade och därför blev inte jag träffad.

Läs detta och fundera en gång till innan ni tar bort "den billiga livförsäkringen"
http://www2.unt.se/avd/1,,MC=4-AV_ID=297390,00.html

Vi som inte använder slaggjord på alla hästar har inga hästar som Donovan Probe. Det är en isstadig, opålitlig hästjävel som jag inte anser borde varit på en travbana. Han blev ådömd kval för oregelighet vid minst sex tillfällen... Struken för oregelighet ännu fler gånger.

Det var absolut inte Jörgens fel att det hände, men han visste vad han satt bakom.

Den här sortens sulky bygger väl på lite samma princip? I kombination med en bunden svans förhindrar den att de kommer upp lika bra eller bättre än en slaggjord.
Custom_Speedon_pieni_140.jpg

Ludde hade sådan på en del tvååringar i höstas.

Vi som inte använder slaggjord på alla hästar har inga hästar som Donovan Probe. Det är en isstadig, opålitlig hästjävel som jag inte anser borde varit på en travbana. Han blev ådömd kval för oregelighet vid minst sex tillfällen... Struken för oregelighet ännu fler gånger.

Det var absolut inte Jörgens fel att det hände, men han visste vad han satt bakom.

Har inte heller påstått att det var Jörgens fel! det finns ju anledning till att ingen vill köra hästen i lopp..
Men man kan ju fundera på frågan: Varför slippa och dra och slå så som Jörgen gjorde på en häst som man vet är jävlig?!

men nu släpper vi det ämnet tycker jag.. det är ju inte vad tråden handlar om..

Den här sortens sulky bygger väl på lite samma princip? I kombination med en bunden svans förhindrar den att de kommer upp lika bra eller bättre än en slaggjord.
Custom_Speedon_pieni_140.jpg

En sådan är säkert jättebra. Men det är väl inget man köper om man inte har många hästar precis. Så känner jag i alla fall.

Jag blev ursparkad i defileringen en gång, var tuff och satt upp igen bakom de övriga styrningarna den dagen men fick åka till sjukan på kvällen. Blåslagen som tusan och en pajad lever, slapp opereration med en hårsmån. Och detta var ändå "bara" en ponny (11 år gammal och som aldrig slagit tidigare), kraften från en stor häst hade inte varit rolig.

Så nu är det alltid slaggjord som gäller!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 682
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix
  • DIY hästvård

Omröstningar