Sv: Slaggjord

men.. bilderna syns inte där för mig :cry:

hur ska man binda fast svansen?

Jag lägger slagremmen mellan remmarna till svansstycket, sen låser jag med en gummirem, samma sort som jag låser slagremmen med på skalmarna. Den lilla öglan som sitter uppe på svanskappan sitter dels för högt, och är dels för klen för att hålla emot om det smäller rejält. Sen använder jag bara slagremmar av brett, kraftigt läder utan ringar på sidorna, bara spännen. Dom som har ringar på sidorna går inte att spänna tillräckligt kort, dessutom är risken större att slagremmen ger med sig och går av i sömmarna vid ringarna. Sitter det en hake på slagremmen så tar jag av den, använder mig aldrig av öglan på svanskappan.
Så gör jag med!
//C

Så gör vi också, enkelt o bra. Skulle Pålle sparka väldans hårt, så går inte ryggstycket av, utan flärparna till svansgaffeln åker ur och slagremmen ligger kvar över rumpan hel o fin, och går snabbt att sätta på plats igen.

Slaggjord av nylon är bättre än läder, jag har varit med om läderslaggjordar där sömmar gått sönder och slaggjorden sitter ju inte så bra då. Sen kanske jag tycker att slagrem är ett bättre namn. Den ska sitta ca en decimeter ovanför svansrotens början, under ryggstycket och ska vara fastsatt framåt så att den inte kan åka längre bak. Har man problem med att slagremmen rör sig framåt, ovanligt men jag kan tänka mig att det kan hända på en plankorsad häst, kan man göra så att man lägger slagremmen under den ena delningen på ryggstycket och över den andra, då kan slagremmen inte komma längre framåt än till delningen på ryggstycket. När man spänner fast slagremmen i skalmarna ska man spänna så att det precis börjar strama över baken, det blir lösare så fort hästen rör sig. Slagremmen ska alltid låsas på skalmarna med gummiremmar alternativt tejpas fast. Bästa sättet är gummiremmar som du lägger som en åtta över slagremmen, men se till att gummit ligger delvis utanför slagremmen, för ligger den bara uppepå kan slagremmen i alla fall glida på skalmen. Till en häst som slår kan man också prova att komplettera med en svansgaffel och i värsta fall binda svansen. Det är dock inget att föredra då, det kan gå väldigt illa om något händer, det är dock inte förbjudet enligt reglementet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Världscupen 2024/2025
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar

Tillbaka